پوتین نمی تواند به ایران بگوید «از سوریه خارج شوید» / ایران امیدوار است پس از نشست پوتین و ترامپ، تغییر موضعی از روس ها در بحث برجام نبیند

    کد خبر :324662

سامر إلياس در الحیات نوشت: همزمان با رسیدن نظام سوریه به طرفهای جنوبی جولان اشغالی که با حمایت روسیه انجام شد، و پس از مهار داعش در منطقه، پوتین مذاکراتی را با نتانیاهو انجام داد که نقطه محوری ان، اوضاع جنوب سوریه و حضور ایران در ان بود.

به گزارش انتخاب؛ این روزنامه چاپ لندن در ادامه آورده است: کمی پیش از اغاز مذاکرات با نتانیاهو، پوتین بر این مساله تاکید کرد که روابط همکاری در دو زمینه سیاسی و نظامی بین مسکو و تل آویو پابرجاست. این در حالی است که وزیر دفاع روسیه از ضرورت از بین رفتن تنش بین ایران و اسرائیل از طریق گفتگو و نه با توسل به زور صحبت کرد.

یک منبع روسی در گفتگو با الحیات تصریح کرد:«با گسترش عملیات ارتش سوریه در جنوب غربی سوریه علیه داعش، با حمایت هوایی روسیه، دیدار نتانیاهو و پوتین پیش از دیدار او با ترامپ در هلسینکی، اهمیت زیادی دارد».

با اینکه اسرائیل در مورد نزدیکی نیروهای نظام سوریه به مرزهای جولان نرمشی نشان داده اند، منبع روسی بعید دانست که اسرائیل در خصوص نزدیکی ایران و شبه نظامیان آن به جولان اشغالی نیز منعطف باشد و هر جا که ضرورتی ببیند برای هدف قرار دادن نیروهای ایران اقدام می کند.

این مسئول روسی خاطر نشان کرد که روسیه در مورد هدف قرار گرفتن پایگاههای سوریه توسط اسرائیل سکوت کرد اما نمی تواند خواستار خروج ایران از سوریه باشد؛ چرا که این مساله به دولت دمشق باز می گردد و روسیه روی نقش سازنده ایران در جریان آرام کردن اوضاع در سوریه حساب مهمی باز کرده است.

به موازات مذاکرات نتانیاهو در مسکو، علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل رهبر جمهوری اسلامی ایران برای انتقال پیام به رئیس جمهور روسیه به مسکو رفت.

با اینکه تهران برای حضور نیروهای خود در سوریه حساب زیادی روی مسکو باز نمی کند، امیدوار است که روسها موضع خود در مورد پرونده هسته ای ایران را در نشست بین پوتین و ترامپ در هلسینکی حفظ کنند.

ولایتی بر روابط استراتژیک بین ایران و روسیه تاکید کرده و تاثیرگذاری حضور نتانیاهو بر مأموریت استراتژیک خود در مسکو را بعید دانست.

وی همچنین رفتارهای رئیس جمهور امریکا را غیر قابل اطمینان خواند که موجب اهمیت بیشتر روابط مستحکم بین تهران و مسکو شده است. ضمن اینکه به همکاری روسیه و ایران در سوریه نیز اشاره کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید