جدیدترین اخبار
۲۴ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۲ اقتصادی کد خبر :324659

بزرگنمایی در بحث واردات خودرو

عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: تمرکز بر موضوع واردات خودرو و بزرگنمایی آن سبب شد بخشی از ارز کشور به آن اختصاص یابد؛ موضوعی که بحث روز شده و هیجان و تقاضای کاذبی در بازار ایجاد کرده است.

کاکایی افزود: متاسفانه برخی اقتصاددانان به جای تمرکز بر مسائل پول و سرمایه، روی بحث‌های حاشیه‌ای مانند خودرو تمرکز می‌کنند؛ در این میان بی‌ثباتی اقتصادی و برخی واکنش‌های اشتباه موجب بدتر شدن اوضاع شده است. عضو هیات علمی گروه مهندسی خودرو در دانشگاه علم و صنعت ایران گفت: امروز مهم‌ترین مساله در صنعت خودرو، تامین خطوط تولید و حمایت از قطعه‌سازان است.

به گزارش ایرنا، وی گفت: بخش مهمی از رفتار دلال‌مسلکانه فعلی، به نهادسازی و قوانین برمی‌گردد که سبب می‌شود رانت‌خواری اتفاق بیفتد. وی ادامه داد: امروز باید تمرکز در بحث خودرو، متوجه حمل‌و‌نقل عمومی و بازسازی ناوگان فرسوده باشد، نه خودروهای خارجی. به گفته این استاد دانشگاه، آنچه در التهاب‌های خودرویی هفته‌های گذشته مغفول ماند، رسیدگی سریع به جرم‌های مسجل بود.

وی به موضوع ثبت سفارش و واردات بیش از ۶۴۰۰ خودرو از مسیرهای غیرقانونی اشاره کرد و گفت: به یقین یک نفر پشت این قضیه نبوده، بلکه این جرم توسط یک مجموعه اتفاق افتاده است، زیرا یک نفر نمی‌تواند با هک کردن یک سایت، وارد‌کننده این تعداد خودرو به کشور باشد. کاکایی ادامه داد: وقتی پارسال سامانه ثبت سفارش خودرو را به هر دلیل تعطیل کردیم اما کسی پاسخگو نبود و پس از آن جرم‌هایی اتفاق افتاد، مردم نگران شدند و در نتیجه تقاضاهای غیرمنطقی و غیرواقعی در بازار شکل گرفت؛ در صورتی که اگر به موضوع نظارت توجه جدی داشتیم، با چنین تقاضاهایی روبه‌رو نمی‌شدیم.

این استاد دانشگاه ادامه داد: وقتی سامانه ثبت سفارش خودرو را متوقف می‌کنیم اما این وسط عده‌ای رانت‌خواری می‌کنند، باید به مردم پاسخگو باشیم تا آنان اطمینان خود را نسبت به دستگاه نظارتی از دست ندهند؛ در شرایط بحرانی امروز تقاضا داریم که تکلیف این موارد که ذهن مردم را به شدت به خود مشغول کرده معلوم شود، زیرا وقتی مردم نسبت به آینده مطمئن شوند، آن گاه واکنش‌ها «قابل کنترل» می‌شود.به گفته وی، با تغییرهای کنونی اقتصاد کلان کشور مانند افزایش قیمت آلومینیوم، مس و سایر مواد اولیه، هزینه‌های صنعت خودرو ۳۰ تا ۴۰ درصد افزایش یافته است، درحالی‌که قیمت خودروهای داخلی در نهایت ۷ درصد افزایش را تجربه کرد.

Ad

Ad

روی خط خبر

  • اروپا: تحقیقات بین‌المللی درباره قتل «خاشقجی» فورا آغاز شود
  • ترکیه همه چیز را درباره قتل «خاشقجی» اعلام می‌کند
  • خزانه‌داری آمریکا: ایران تعهداتش در FATF را به سرعت اجرا کند
  • آخوندی: امروز آخرین روز کاری‌ام است
  • بن سلمان شبیه ترامپ است/ عربستان بدون تحریم هم منزوی می‌شود
  • یکجانبه گرایی وتحریم آمریکا،کشورهای مستقل رابه هم نزدیک خواهد کرد
  • دانش‌آموزان با کمک خانواده به حقوق خود و دیگران آشنا شوند
  • اعلام مستندهای منتخب جشنواره فیلم کوتاه
  • بورس ۵۶۴۶ واحد رشد کرد/شاخص به ۱۸۸.۵ هزار واحد رسید
  • شادپیمایی عروسک‌ها در مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
  • افزایش تولید ۴۷۲ هزار تن کُلزا به ظرفیت کشور
  • رشد اقتصادی چین کُند شد
  • ۳ روز تا پایان مهلت مشمولان سهام عدالت برای ثبت شماره شبای بانکی
  • خودروی بدهکاران بالای یک میلیون تومان عوارض طرح ترافیک توقیف می‌شود
  • برنامه این هفته تالار‌های تئاتر شهر اعلام شد
  • سورپرایز رامبد جوان برای فصل جدید «خندوانه»
  • دستگیری سارق ۲۸۰ میلیونی در فضای سایبری
  • عملکرد نازل‌های عرضه سوخت مایع در ایلام راستی‌آزمایی می‌شود
  • اف ۱۶ بخرید تا تحریم نشوید
  • سناتور «منندز» خواستار تحریم عوامل قتل خاشقجی شد
  • اتهام آمریکا به روسیه در خصوص انتخابات کنگره شرم آور است
  • قیمت خریددلار و یورو در بانک‌ها
  • قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری درباره شکایت ایران در شورای امنیت ثبت شد
  • فروش ۱۰۰ هزار دینار به زائران اربعین با نرخ ۹۶ ریال
  • ارائه گزارش رئیس کل بانک مرکزی در مورد چالش های نظام بانکی
  • آبگیری تالاب بین‌المللی «قوری گول» از اول آبان‌ماه
  • مشاغل مزاحم جاده خاوران ساماندهی می شوند
  • پایبندی ۱۱۱ درصدی به توافق جهانی کاهش تولید نفت
  • بُهت اردنی ها از ارزانی قیمت کالاها در پایتخت سوریه
  • تل‌آویو باز هم در بازداشت عامل عملیات مقاومتی «برکان» ناکام ماند
  • Ad