ادعای مجدد درباره مذاکره ایران و اسرائیل در روسیه / بسته پیشنهادی ولایتی به پوتین چه بود؟

    کد خبر :324646

در حالی که تنش ها میان ایران و اسرائیل در سوریه رو به افزایش است و بسیاری از ناظران از احتمال برخورد آن ها در جنوب سوریه خبر می دهند، یک روزنامه کویتی مدعی شد که در بحبوحه سفر همزمان علی اکبر ولایتی و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به روسیه، مذاکراتی میان هیات های ایرانی و اسرائیلی در مسکو صورت گرفته است.

به گزارش تابناک، روزنامه الجریده کویت مدعی شد که مسکو طی هفته های اخیر میزبان مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و اسرائیل در خصوص برخی موضوعات بوده است.

این روزنامه روز جمعه مدعی شد به منظور حل برخی مسائل از جمله برنامه هسته ای تهران و همچنین حضور ایران در سوریه، مسکو به عنوان میزبان مذاکراتی غیرمستقیم میان ایران و اسرائیل عمل کرده است.
الجیره ادعا کرد که همزمانی سفر رسمی علی اکبر ولایتی و بنیامین نتانیاهو تصادفی نبود و روس ها نیز این مذاکرات غیرمستقیم را تنظیم کرده بودند.

این روزنامه به نقل از یک دیپلمات ادعایی که خواست نامش فاش گفت: «روسیه درخواستهای اسرائیل را به تهران تحویل داد و از دولت ایران خواست تا یک نماینده با قدرت کامل برای رسیدن به یک راه حل مسئله ایران در سوریه به مسکو اعزام کند. گفته می شود ولایتی در طول جلسات خود با ولادیمیر پوتین به تمامی درخواست های اسرائیل پاسخ داده است و شرایط ایران برای پذیرش درخواست های ایالات متحده در مورد برنامه هسته ای ایران ارائه داده است. ظاهرا او از پوتین خواسته است که این شرایط را در دیدار خود با ترامپ در تاریخ 16 جولای به آمریکایی ها اعلام کند».

لازم به ذکر است، «علی‌اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل چهارشنبه گذشته راهی مسکو شد تا پیام‌های رهبر ‌معظم انقلاب اسلامی و رئیس ‌جمهور ایران را به رئیس جمهور روسیه ابلاغ‌ کند. این سفر در شرایطی انجام شد که آمریکا از توافق برجام خارج شده و قصد دارد، تحریم هایی را علیه ایران اعمال کند.

این در حالی است که چندی پیش نیز یکی از نشریات سعودی مدعی شده بود که ایران و اسرائیل از مسیر اردن و با واسطه این کشور غیر مستقیم بر سر مواضع و جنگ در جنوب غربی سوریه مذاکره کرده‌اند.

بر پایه ادعای مطرح از سوی وب‌سایت نشریه سعودی «ایلاف»، در این مذاکرات ایران ملتزم شده بود که در درگیری‌های میان نیروهای دولتی بشار اسد و گروه‌های مخالف در جنوب غربی سوریه مشارکت و دخالتی نداشته باشد و از سوی دیگر، نیز اسرائیل متعهد شد تا زمانی که نیروهای حزب‌الله و ایران در مرزهای سوریه در تعارضات دخالتی نداشته باشند، هیچ مداخله نظامی در مرز سه‌گوشه اسرائیل و سوریه نخواهد داشت.

ابن خبر بلافاصله به واکنش ایران مواجه شد و در همین راستا، سخنگوی وزارت امورخارجه خبرسازی ها درباره مذاکره غیرمستقیم ایران و رژیم صهیونیستی در اردن را تکذیب کرد و گفت: در بحبوحه خیانت برخی کشورهای عربی به آرمان فلسطین این خبرسازی ها برای انحراف افکار عمومی است.

علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز در واکنش به این خبر اظهار داشت: تولید و انتشار شایعات بی اساسی از این دست که در حال ازدیاد نیز هست تلاشی نافرجام به منظور مشروعیت سازی برای رژیم صهیونیستی و تضعیف اراده جریان مقاومت در مقابله با اسراییل است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید