در ستاد بحران استان کرمان مطرح شد؛

گلایه مسئولان از انتشار اخبار نادرست درباره شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در منطقه «خبر»

    کد خبر :324298

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان با گلایه از اطلاع‌رسانی نادرست برخی از مدیران درباره شیوع این بیماری در پارک ملی «خبر» در توابع شهرستان بافت ادامه داد: متاسفانه پس از اعلام این اخبار تماس‌هایی از خارج از کشور داشتیم مبنی بر اینکه چه طاعونی در کرمان شیوع پیدا کرده است؟ حتی برخی نیز از ایران به عنوان کانون بیماری طاعون یاد می‌کنند که این موضوع باعث لطمه به صنعت گردشگری کشور و به ویژه استان کرمان خواهد شد.

“حسین رشیدی” عصر روز گذشته 23 تیرماه در ستاد بحران استان کرمان پیرامون موضوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک با بیان این مطلب که بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک حدود 30 سال است که شیوع پیداکرده است، عنوان کرد: این بیماری جزء آن دسته از بیماری‌ها است که ریشه‌کن نمی‌شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمان درباره نخستین گزارشات شیوع این بیماری بیان کرد: نخستین گزارش تلفات از حیات وحش پناهگاه ناحیه روچون اوایل تیرماه سالجاری از محیط‌بانان پارک ملی دریافت شد که بلافاصله اکیپ‌های دامپزشکی برای بررسی بیماری وارد منطقه شدند و در بررسی‌ها حدود 6-5 راس گوسفند و بز وحشی تلف شده جمع‌آوری شد که از یک راس از آنها که شرایط بهتری داشت (اتولیز لاشه کمتر صورت گرفته بود) نمونه‌برداری و به آزمایشگاه مرکز تشخیص ارسال شد، پس از آن علی‌رغم انجام واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی علیه PPR، پوشش مجدد واکسیناسیون در دام‌های اهلی روستایی حاشیه منطقه «خبر» توسط نیروهای دامپزشکی استان انجام شد.

رشیدی ادامه داد: پس از دریافت پاسخ مثبت آزمایشگاهی نمونه ارسالی به آزمایشگاه مرکز تشخیص با اعزام تیم‌های مشترک ارزیاب و مراقبت دامپزشکی و محیط زیست و همچنین ادامه انجام واکسیناسیون در دام‌های اهلی مناطق مجاور، جلوگیری از تردد دام‌های سبک، ضد عفونی آبشخورهای مشترک و نواحی مورد تردد و جمع آوری و معدوم سازی بهداشتی لاشه‌های پیدا شده، مدیریت بهداشتی و قرنطینه بیماری در منطقه انجام شد.

وی ادامه داد: بیماری‌های دامی سالانه در سطح استان وجود دارد اما خوشبختانه تاکنون توانسته‌ایم با امکانات کم خود این بیماری‌ها را کنترل کنیم و رسانه‌ای کردن این بیماری باعث نگرانی افکار عمومی شده است.

براساس این گزارش، “علی بختیاری” نماینده مردم بافت، ارزوئیه، رابر در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک مشترک بین انسان و دام نیست بنابراین جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه حیات وحش نسبت به گذشته کاهش یافته است، عنوان کرد: لاشه‌هایی که در منطقه «خبر» کشف می‌شود به سه دلیل است، شکارچیان به حیوانات شلیک می‌کنند و نمی‌توانند آنها را بگیرند و حیوان پس از چند روز تلف می‌شود، یا اینکه حیوان از کوه پرت می‌شود و تلف می‌شود و تعدادی هم ممکن است به علت بیماری تلف شده‌ باشند.

نماینده مردم بافت، ارزوئیه، رابر در مجلس شورای اسلامی به نبود نظارت کافی بر مسیرها و طول راه و وجود دام قاچاق در این منطقه اشاره و تصریح کرد: مردم بافت و استان به موضوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک حساسیت پیدا کرده‌اند و علی‌رغم همه توضیحات مدتی لازم است تا جامعه به آرامش دست یابد.

به گزارش ایسنا، “فتحعلی حمزه جواران” فرماندار شهرستان بافت نیز در این جلسه با گلایه از اخبار منتشر شده پیرامون بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک گفت: متاسفانه بدون هماهنگی فرمانداری و دستگاه‌های ذیربط این اخبار منتشر و باعث نگرانی و کاهش امنیت روحی و روانی مردم منطقه شده است.

وی همچنین با اشاره به برخی اظهارات در خصوص تشکیل نشدن ستاد بحران اعلام کرد: بلافاصله پس از آگاه شدن از شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در 10 تیرماه ستاد بحران شهرستان تشکیل شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید