پاسخ نوربخش به مخالفان حضور دولت در شورای عالی تامین اجتماعی

    کد خبر :324278

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت: در بودجه سال ۹۷ دولت مکلف به پرداخت رقمی معادل ۵۰۰ هزار میلیارد ریال بابت بدهی به سازمان است که گام مهمی در راستای تعهدات این سازمان بوده تا فشار از دوش کارفرمایان و کارگران برداشته شود.

سیدتقی نوربخش در جمع فعالان اقتصادی کاشان در دانشگاه آزاد اسلامی شهرستان، اظهار کرد: جمعیتی حدود ۴۱ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر معادل نیمی از جمعیت کشور، تحت پوشش سازمان تامین اجتماعی هستند و جمعیت مستمری‌بگیر اصلی و تبعی این سازمان حدود ۶ میلیون نفر است که سازمان، زندگی آنها را در همه ابعاد سازمان‌دهی می‌کند که معادل جمعیت کشور فنلاند است.

وی افزود: طبق قوانین موجود، سازمان تامین اجتماعی هیچ اتکایی به منابع عمومی ندارد و از درآمدهای نفتی و مالیات بهره‌ای ندارد و منابع آن تنها ناشی از سرمایه‌گذاری کارفرمایان و کارگران به طور بین نسلی مدیریت می‌شود.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: در سازمان تامین اجتماعی سالانه ۱۰۰ هزار میلیارد تومان تجهیز منبع می‌شود تا بتواند ایفای نقش کند که حدود ۲۵ درصد بودجه کل کشور است و هیچ اداره‌ای که متکی بر منابع مردم باشد با این بار مالی همچون سازمان تامین اجتماعی، وجود ندارد.

وی تاکید کرد: به استناد آمار فصل بهار در سال جاری هر ماه ۴۵۵۰ میلیارد تومان مستمری، ۱۵۰ میلیارد تومان کسورات بیمه تکمیلی، ۳۰۰ میلیارد تومان بیمه بیکاری، ۱۵۰۰ میلیارد تومان بیمه درمانی و ۲۰۰ میلیارد تومان کل هزینه‌های لجستیک پرداخت شده است.

نوربخش گفت: یک چهارم پرداختی به مستمری‌بگیران سازمان معادل حدود ۴۷۰۰ میلیارد تومان، هزینه مزایای سخت و زیان‌آور است که رقم واقعی نیست و علت آن وجود ۱۸ قانون تعهد بدون منبع این سازمان بوده که اکثر آنها نیز بازنشستگی پیش از موعد است.

وی افزود: کارگری که باید بعد از ۳۰ سال کار بازنشسته شود با ۲۰ یا ۲۵ سال کار بازنشسته می‌شود و با این رشد با شیب تند مشخص است که چه بلایی بر سر صندوق می‌آید. تعادل منابع و مصارف به هم خورده و حرکت بر مبانی بیمه‌ای را دچار اختلال می‌کند که هیچکدام در دولت آقای روحانی نبوده است.

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: بدهی دولت در فاصله سال‌های ۵۴ تا ۸۰ معادل ۲۴۰۰ میلیارد تومان بوده در حالیکه به فاصله هشت سال به رقم ۶۰ هزار میلیارد تومان رسیده که از صورت‌های مالی استخراج شده است.

وی با بیان اینکه زندگی مستمری بگیران با مشکل روبرو است، اما باید آسیب‌شناسی کرد، اظهار کرد: قانون همسان‌سازی در مجلس تصویب شده است، بنابراین اکنون سازمان در شرایطی هست که با وجود همه مشکلات پیش آمده، مبالغ پرداخت می‌شود.

نوربخش با اشاره به وضع تحریم‌ها، اظهار کرد: تحریم هم بر منابع و هم بر مصارف اثر دارد، اما کار سازمان بیمه عدم انتقال ریسک‌ها از محیط به بیمه‌گذار است که ریسک افزایش و در راستای آن مشکلات سازمان نیز افزایش می‌یابد، اما با تمهیداتی سعی کرده‌ایم که همه مبالغ پرداخت شود.

وی گفت: مبنای عمل همه باید قانون باشد و به آن تمکین کنند. ما بخشنامه‌های ۶۰ سال فعالیت سازمان را تنقیح کرده‌ایم و مجموع ۲۰۰ بخشنامه موضوع سخت و زیان‌آور را تبدیل به یک بخشنامه کرده‌ایم هم‌چنین ۱۳۴ بخشنامه بیمه بیکاری تبدیل به یک بخشنامه شده که بر روی سایت سازمان قابل دسترسی است.

به گزارش ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی تصریح کرد: سعی کرده‌ایم با شفاف‌سازی و جهت‌گیری اجرای قانون و برنامه‌ریزی بخشی از مسایل را حل کرده و پاسخگو باشیم و معتقدم که سه جانبه‌گرایی اصل اساسی اداره همه صندوق‌های بیمه‌ای است.

وی تاکید کرد: برخی نمایندگان مخالف حضور دولت در شورای عالی هستند، اما صندوق بین نسلی است و کسی که اکنون سرمایه‌گذاری می‌کند، می‌خواهد در نسل بعد مزایای آن را بگیرد، اگر دولت نباشد بیمه‌گذار از چه کسی باید حق خود را بگیرد؟ حضور دولت ضمانت آن است تا سازمان پاسخگو باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید