سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم طراحی شد

    کد خبر :324233

سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم برای کمک به روند تشخیص افراد مبتلا به این بیماری، آموزش و توانبخشی آنها طراحی شد.

منوچهر مرادی سبزوار مجری طرح سیستم جامع «غربالگری اولیه اتیسم» گفت: در این طرح، با تجمیع روش ها و سیستم های هوشمند مختلف، همچون ماشین اسباب بازی هوشمند، بازی های شناختی و سیستم غربالگری هوشمند، سعی در غربالگری اولیه کودکان شده است.

استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران گفت: این سیستم قابلیت نصب در محل های مناسب غربالگری، همچون مهدهای کودک و مراکز درمانی و واکسیناسیون، در سراسر کشور را دارد و می تواند جهت غربالگری اولیه، بدون نیاز به متخصص استفاده شود.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه، طبق نظر متخصصان تشخیص به موقع، از مهم ترین اقدامات برای آموزش و توانبخشی کودکان اتیسم است، گفت: طرح سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم، برای کمک به تشخیص به موقع، با حمایت ستاد علوم شناختی، از آذرماه ۱۳۹۵ آغاز شده است.

مرادی گفت: با حمایت همه جانبه ستاد علوم شناختی، این طرح در دو سال آینده بصورت وسیع در سطح ایران مورد استفاده قرار گیرد.

از سوی دیگر دکتر حمیدرضا پوراعتماد، رئیس پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی و همکار پروژه «سیستم جامع غربالگری اولیه اتیسم» به نیازهای مختلف کودکان مبتلا به اتیسم اشاره کرد و گفت: کودکان مبتلا به اتیسم و خانواده­ های آنها نیاز به مجموعه ای از خدمات آموزشی، توانبخشی، و حمایت اجتماعی و پزشکی دارند که قاعدتاً با همکاری تنگاتنگ روانشناسان، کارشناسان توانبخشی، مربیان، مددکاران و پزشکان تامین می­ شود.

وی تاکید کرد: اگر فرایند تشخیص و توانبخشی این کودکان به خوبی انجام شود، می توانند زندگی اجتماعی بهتری را تجربه کرده و هزینه های بالای معنوی و مادی تحمیل شده به خانواده و جامعه تقلیل یابد.

پوراعتماد تصریح کرد: در صورت تاخیر در مداخلات آموزشی و توانبخشی، چرخه طبیعی یادگیری و پیشرفت در کودک مبتلا تکمیل نشده و چه بسا امکان دارد زندگی متعارف را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: کودکان مبتلا به اتیسم معمولاً مشکل جسمی ندارند، اما در زمان برقراری ارتباط با دیگران دارای مشکل هستند. این مشکلات عمدتا مربوط به نارسایی در تشکیل شبکه ­های مغزی است که البته با بهینه سازی محیط و ارایه آموزش مناسب در ۲ تا ۴سالگی می ­توان آنان را در مسیر بهبودی نسبی هدایت کرد.

به گزارش مهر، شماری از متخصصان رشته های روانشناسی، روانپزشکی، هوش مصنوعی ، مهندسی کامپیوتر و علوم شناختی از دانشگاه های مختلف از جمله دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، دانشکده روانشناسی و پژوهشکده علوم شناختی و مغز دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه شهید بهشتی، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در اجرای این طرح مشارکت داشتند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید