آشوب در عراق؛ چرا پای ایران را به شورش ها باز کرده اند؟

  • سیاسی
  • یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۷ ۹:۵۶
    کد خبر :324192

عراق در حال حاضر شرایطی بغرنجی را تجربه می کند. فردی چون مقتدی صدر و دیگر رهبران احزاب باید زودتر تکلیف دولت را مشخص کنند.
به گزارش نامه نیوز: عراق پس از انتخابات پارلمانی دوباره وارد یک شوک شد. می توان گفت نتیجه انتخابات پارلمانی و پیروزی مقتدی صدر و همچنین ناآرامی های اخیر یک دلیل مشترک دارد. فساد دولتی، بیکاری و پایین بودن خدمات دولتی.
در همین دو ماه اخیر بود که مقتدی صدر که همه توجه ها را به خود جلب کرد، با وعده مبارزه با فساد، شکل گیری یک دولت فرا حزبی و بدور از جنگهای قومیتی توانست بالاتر از رقبای خود آرای قابل توجه و بدور از انتظاری را کسب کند.
ملت عراق به مقتدی صدر رای دادند تا مسائل ابتدایی زندگی و معیشت آنها را یکی از اهداف و برنامه های آینده خود در نظر داشته باشد اما تابستان داغ امسال، مردم را بیش از این نتوانست در خانه هایشان نگه دارد. آنها خسته و کلافه از گرما، سرخورده از خدمات دولتی و دلزده از روزهای بیکاری به خیابانهای بصره، عماره، ناصريه، نجف، كربلا و بغداد بریزند و کار به آنجا رسید که فرودگاه نجف به تعطیلی کشید.
رسيدن اعتراض‌ها به بغداد باعث شد تا شوراي امنيت ملي عراق تشكيل جلسه دهد و به دستور نخست‌وزير، حيدر العبادي، براي كنترل ناآرامي‌ها ارتباط‌هاي اينترنتي در بغداد قطع شود. معترضان روز جمعه در نجف با هجوم به فرودگاه بين‌المللي اين شهر باعث تعطيلي اين فرودگاه مهم عراق شدند، در استان ذي‌قار، ٢٥ نيروي پليس ضدشورش كه در برابر حمله معترضان به محل اقامت فرماندار مقاومت مي‌كردند مجروح شدند، در استان ميسان دست‌كم يك معترض بر اثر تيراندازي نيروهاي امنيتي جان خود را از دست داد، در بصره معترضان جاده مهم ترانزيت به بندر ام‌القصر را براي چندمين روز متوالي مسدود كرده‌اند. اعتراض‌ها در عراق تاكنون باعث مرگ دست كم دو معترض و مجروحيت ده‌ها نفر از جمله چندين نيروي امنيتي شده ‌است.
بخشي از معترضان در العماره، مركز استان ذي‌قار در مرز ايران با حمله به ساختمان‌هاي حزب‌دعوه كه حزب متبوع نخست‌وزير است و دفاتر سازمان بدر عراق كه از جمله گروه‌هاي نزديك به ايران محسوب مي‌شود، اعتراض‌ها را به سمت ايران هدايت كردند. به گزارش شبكه خبري سومريه نيوز، بخشي از تظاهرات كنندگان در نزديكي ساختمان‌هاي حزب دعوه و سازمان بدر، شعارهاي ضد‌ايراني سر مي‌دادند. همزمان ردوا گزارش مي‌دهد كه تظاهرات كنندگان در بصره، تهديد كرده‌اند كه به سمت گذرگاه مرزي شلمچه در مرز ايران حركت خواهند كرد، موضوعي كه باعث بسته شدن اين گذرگاه براي ساعاتي شد.

توطئه علیه ایران

برخی معترضان با شروع اعتراضات تلاش کرده اند نارضایتی ها را متوجه ایران کنند. مقام‌ها و رسانه‌هاي عراقي بخشي از اين مشكل را گردن ايران انداختند و دليل قطعي مكرر برق در استان بصره و ديگر مناطق عراق را قطع برق صادراتي ايران عنوان كردند. در شرايطي كه همه نخست‌وزيران بعد از سقوط صدام حسين در عراق از ميان شيعيان انتخاب شده‌اند. هر چند عملكرد نوري‌المالكي، باعث شد تا ايران نيز همسو با بسياري از نيروهاي سياسي خارجي، در رقابت داخلي در حزب الدعوه عراق از رقيب او، حيدر العبادي حمايت كند، اما نام نوري‌المالكي، همچنان با ايران گره خورده است .
برخی گزارشها حتی اذعان داشته اند که گروههای ضد ایرانی تلاش کرده اند از وضعیت موجود بهره برداری کنند و موجی علیه ایران براه بیندازند تا در موضوع انتخاب نخست وزیر آینده عراق بتوانند امتیاز بگیرند. اما این فضا باعث شده است روند کار از دستشان بیرون بیاید و فضای متشنجی شکل گیرد.
به نظر می رسد سرویس های عربستان در اتهام زنی به ایران نقش به سزایی داشته اند. این همه در حالی است که مردم عراق به خوبی به یاد دارند که ایرانی ها در دوران حضور داعش در عراق چه خدماتی به مردم این کشور کرده اند.
بدیهی است در یک فضای تند و غیر آرام، عناصر افراطی که در فضای پساداعش به کنجی خزیده اند، بیشتر می توانند قد علم کنند و روند موجود را به سمت هرج و مرج بیشتر سوق دهند.
افرادی چون مقتدی صدر در این وادی می تواند بیشتر نقش بازی کند و با دعوت مردم به آرامش، به مدیریت کنونی شرایط بپردازد. او هنوز نتوانسته است ائتلاف لازم را برای انتخاب نخست وزیر شکل دهد. اتفاقات اخیر نشان می دهد او باید دست بجنباند تا برگ جدیدی در عراق گشوده شود و ملت عراق از مزایای آن بهره لازم را ببرند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید