روزنامه جوان:بنزین را گران کنید تا ۱۰برابر ترکیه این محصول را مصرف نکنیم

    کد خبر :324158

روزنامه جوان در گزارشی نوشت:در حال حاضر دولت بیش از ۳۰۰ هزار میلیاردتومان یارانه به سوخت (با دلار ۷ هزار تومان) تخصیص می‌دهد که نه تنها منجر به افزایش تولید در کشور در مقایسه با کشورهای دیگر نمی‌شود بلکه باعث هدر رفتن منابع و قاچاق سوخت به کشورهای مجاور می‌شود.

به نظر می‌رسد دولت در حال حاضر در یک سردرگمی کامل به سر می‌برد و در چند سال اخیر نتوانسته است راهکاری برای هدفمند کردن انرژی ارائه کند.

اگرچه با گران شدن یکباره سوخت در کشور بدون درنظرگرفتن مولفه‌های تاثیرگذار آن بر نهاده‌های تولید موافق نیستیم اما در حال حاضر که کشور با مشکلات عدیده اقتصادی مواجه است اتلاف بیش از 300 هزار میلیاردتومان پول که می‌توان در بخش‌های زیرساخت و عمرانی کشور مصروف شود، کار صحیحی نمی‌باشد. به نظر می‌رسد دولت باید در حال حاضر جسارت کافی داشته باشد و با استفاده از تجربیات هدفمندی انرژی در دولت‌ گذشته و بهره‌جستن از اقتصاددانان و نخبگان روشی قابل قبول ارائه کند.

مقایسه مصرف بنزین بین ایران و ترکیه نشان می‌دهد که اگرچه جمعیت این دو کشور نزدیک به هم است اما ایرانی‌ها 10 برابر ترک‌ها بنزین مصرف می‌کنند. ایران روزانه نزدیک به 81 میلیون لیتر بنزین می‌سوزاند این در حالی است که این رقم در ترکیه نزدیک به 8 میلیون لیتر است. یعنی ایرانی‌ها روزانه 73 میلیون لیتر بیشتر از ترکیه بنزین می‌سوزانند و اگر قیمت بنزین را در بازارهای جهانی را فقط 5هزارتومان در نظر بگیریم یعنی ایرانی‌ها بیش از 365 میلیاردتومان در روز بنزین را می‌سوزانند. یعنی ایرانی‌ها هر 5 روز یکبار به اندازه بودجه یکسال راه‌آهن در کشور را هدر می‌دهند.

آمار نشان می‌دهد ایرانیان براساس قیمت متوسط جهانی بنزین، در یک دهه گذشته حداقل 150 میلیارد دلار بنزین سوزانده‌اند در حالی که در کشور همسایه ترکیه این رقم فقط 15 میلیارد دلار بوده است.

هدفمندی قیمت بنزین و گازوئیل از یک‌سو می‌تواند باعث کاهش و از بین رفتن قاچاق سوخت در کشور شود و از سوی دیگر دولت با به دست آوردن منابع مالی می‌تواند بدهی‌های خود را به شرکت‌ها و پیمانکاران پرداخت کند.

2
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد
  1. حال گفت:
    موافقم ۳

    من نمی دونم تو کله بعضی ها چیزی به نام مغز وجود داره یا نه . خب مقصر اصلی این مصرف بالای بنزین خود دولت هستش با حمایت بی موردی که از این به اصطلاح دو خودروساز داخلی . بابا جان مردم بنزین رو قورت نمی دن که می گید کم مصرف کنید ، ماشین کم مصرف بسازید بدید دست مردم تا مصرف کم بشه . چه نفعی می برن بعضیا که چیز به این واضحی رو لاپوشونی می کنن خدا داند

  2. شهروند گفت:
    موافقم ۳

    کارشناس محترم اگر ترکیه تشریف برده باشید یکدونه ماشین پر مصرف ندارند و نصف ماشین هاشو دیزل است لذا امار و تحلیلت کشکی است

دیدگاهتان را بنویسید