راه‌حل مساله تحریم‌ها کمک گرفتن از مردم است

  • سیاسی
  • شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۷ ۱۴:۲۳
    کد خبر :323877

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه مردم بخشی از راه حل مشکلات کشور هستند، گفت: مسئولان برای حل مشکل تحریم‌ها باید دست به سمت مردم دراز کنند.

محسن ردادی عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در نشست شنبه های انقلاب اسلامی با موضوع مشارکت مردمی که صبح امروز در  مهر برگزار شد، گفت: در مقدمه قانون اساسی تاکید شده که نظام اسلامی بر اساس قیام مردمی برپا شده است و اصل ششم قانون اساسی نیز بر اداره کشور بر اساس آرای عمومی تاکید دارد.

عضو شورای عالی بسیج با تاکید بر تفاوت مشارکت سیاسی در نظام اسلامی و غرب گفت: در غرب مشارکت سیاسی حالت رقابت دارد و همیارانه نیست اما در جمهوری اسلامی مشارکت سیاسی غیر از رقابت حالت همیاری نیز دارد. مهمترین ابزار مشارکت مردم در غرب رقابت انتخاباتی است اما در جمهوری اسلامی ابزارهای جدیدی نیز دیده شده است مثل حضور مردم در نماز جمعه عبادی و سیاسی و حضور ملت در راهپیمایی‌ها.

وی ادامه داد: مخالفان جمهوری اسلامی نیز از این ابزارها استفاده می‌کنند و منتقدین و معترضین نیز در راهپیمایی ها و نماز جمعه حضور می یابند.

ردادی افزود: مشارکت سیاسی در جمهوری اسلامی برگرفته از غرب نیست بلکه مستقیما از اسلام نشات گرفته است.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در پاسخ به این شبهه که آیا دین و مردم سالاری قابل جمع هستند، گفت: نظام دینی قائل به برابری مردم است، بنابراین با مشارکت مردمی و دموکراسی سازگار است اما نظام پادشاهی و سلطنتی که بر اشرافیت قائل است با دموکراسی و مشارکت مردمی قابل انطباق نیست.

وی در پاسخ به شبهه دیگری مبنی بر اینکه آیا ولایت فقیه با مردم سالاری قابل جمع است، گفت: اگر جملات امام در این خصوص را جمع آوری کنید جزوه ای ۳۰ تا ۴۰ صفحه ای را شامل می شود. امام خمینی معتقد بود شخص ولی فقیه موجب ادامه مشارکت مردم و مانع دیکتاتوری است.

ردادی گفت: امام (ره) در مقابل دیکتاتوری بنی صدر ایستاد، بنی صدر برای خودش گارد ریاست جمهوری تعریف کرده بود و به سمت بنیانگذاری دیکتاتوری می رفت.

این استاد دانشگاه حمایت رهبری از رای مردم را از مصادیق انطباق رهبری با مردم سالاری خواند و گفت: آنقدر میزان دخالت رهبری در حکومت کم است که امروز منتقدین خواستار دخالت رهبری در حکومت هستند و از ایشان می خواهند وزرای ناکارآمد و یا روسای جمهور ناکارآمد را عزل کند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در بخش دیگری از اظهارات خود در تشریح آینده مشارکت مردمی در جمهوری اسلامی گفت: مشارکت سیاسی یکی از دستاوردهای جمهوری اسلامی است. جمهوری اسلامی هر جا که زمین خورده با قدرت بیشتری بلند شده است زیرا مردم همواره حامی جمهوری اسلامی بوده اند.

ردادی با اشاره به حوادث تابستان سال ۶۰ در انفجارهای نخست وزیری و حزب جمهوری اسلامی گفت: هر یک از این اتفاقات می توانست یک نظام را ساقط کند اما با حمایت مردم نظام جمهوری اسلامی ایران توانست حیاتی مجدد پیدا کند.

وی تصریح کرد: دشمنان تلاش دارند که اعلام کنند مردم بخشی از مشکلات کشور هستند، در حالی که مردم بخشی از راه حل مشکلات کشور هستند. برای حل مشکل تحریم ها مسئولان باید دست به سمت مردم دراز کنند. مردم باید در جریان مشکلات قرار گرفته و در راستای حل آن کمک کنند.

عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با انتقاد از نگرانی مسئولان نسبت به اعتراضات مردمی گفت: نگرانی ما از این است که مسئولان مسیر کاهش مشارکت مردم را در پیش بگیرند. سوق یافتن اغتشاشات نباید موجب شود مشارکت مردم کاهش یابد.

ردادی تصریح کرد: اگر به مردم اعتماد شود مشکلات حل می شود. راز شکست ناپذیری جمهوری اسلامی اتکا به مردم است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید