با اشاره به مسابقه رانتی افرادی در جامعه؛

میرلوحی: رانت خواران و فرصت طلبان اعتماد عمومی را از بین برده‌اند

    کد خبر :323811

یک عضو شورای اسلامی شهر تهران با تاکید بر اینکه باید از طریق پاسخگویی به شفافیت در جامعه دامن زد، افزود: رقابتی کردن فضا و از بین بردن انحصار و رانت دو پشتوانه شفافیت در جامعه هستند.

محمود میرلوحی در گفت‌وگو با ایسنا، در تشریح لزوم پاسخگویی و ایجاد شفافیت در مجموعه مدیریت شهری گفت: یکی از ویژگی‌های کشورها و شهرهای در حال توسعه این است که اقتصاد آن ها بزرگ می‌شود. اگر در چنین شرایطی به ساز و کارهای مدرن و مرسوم در دنیا پایبند نباشیم قطعا با یک اقتصاد بزرگ شرایط نابسامانی ایجاد می شود. در حقیقت اقتصاد بزرگ شده اما به صورت رانتی و در آن اختلاس های بزرگی رخ می‌دهد که بعضا باور آن ها مشکل است.

وی افزود: چطور می شود صحبت از ردپای مافیا در همه بخش ها زده شود و از مواد غذایی تا سایر بخش ها همچون پسماند و… صحبت از حضور مافیا باشد؟ علت این امر آن است که اقتصاد ما بزرگ شده اما در حوزه فرهنگ مقررات شرایط اجتماعی رسانه ها و نظارت دستگاه های نظارتی به درستی محقق نشده است.
یک عضو شورای اسلام شهر تهران تاکید کرد: در دوران جنگ تحمیلی منابع محدود بود و رقابت برای فداکاری شهادت و ایثار بود اما امروز منابع و فرصت ها بسیار گسترده شده و متاسفانه مسابقه‌ای برای کسب رانت و استفاده فرصت ها توسط افرادی که استحقاق آن را ندارند، ایجاد شده است.
میرلوحی ادامه داد: امروز جامعه به واسطه آسیب بخش خصوصی و اینکه دولت صلاحیت بنگاهداری را ندارد آسیب دیده است. در حقیقت از سویی دولت صلاحیت بنگاهداری را ندارد و از سوی دیگر بخش خصوصی آسیب دیده، لذا در این میان خلائی شکل گرفته و موجب ایجاد فضای رانتی شده است که در این فضا افرادی که صلاحیت‌های فنی علمی تجربی و مالی را ندارند می‌توانند سوءاستفاده کنند، بر همین اساس متاسفانه مافیاهای مختلفی شکل گرفته که همه جا را قبضه کردند.
وی شفاف سازی را مهم ترین و اساسی ترین کار ممکن در فضای فعلی خواند و افزود: ناچاریم برای اینکه این سیل بنیان کن جماعت رانت خوار و فرصت طلب را از بین ببریم و اعتماد عمومی را بار دیگر به جامعه برگردانیم شفاف سازی را در جامعه ترویج کنیم.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران اظهار کرد: امروز متاسفانه جمعیت رانت خوار و فرصت طلب اعتماد عمومی را از بین بردند، به فرصت های اقتصادی در کشور آسیب زدند و با عملکردشان موجب شدند که نیروهای خدمت گزار و شایسته، احساس غم و ضرر کنند لذا باید از طریق پاسخگویی به شفافیت در جامعه دامن بزنیم.
میرلوحی تاکید کرد : البته باید پشتوانه های دیگری از جمله رقابتی کردن فضای اقتصادی کشور و از بین بردن انحصار و رانت را نیز در دستور کار قرار دهیم بی تردید باید مقررات زدایی را عملیاتی کنیم، متاسفانه امروز آنقدر مقررات درست کرده‌ایم که در هیچ کجای دنیا به ویژه در کشور های توسعه یافته به این شکل نیست که برای اخذ یک مجوز مراجعات مختلف به دستگاه های متعدد صورت گیرد.
وی ادامه داد: در حالی که به بهره گیری از تکنولوژی تاکید می کنیم؛ اما شرایط امروز به گونه‌ای شده است که شهروندان هم از تکنولوژی باید بهره بگیرند و هم درخواست های آن ها باید به روش سنتی بررسی شود. به شکلی که مراجعات مختلف موجب سختی کار شده است و نهایتا این مراحل نه تنها افزایش کیفیت کار را به دنبال نداشته بلکه به ابزاری تبدیل شده که تولیدکننده، کارآفرین، سرمایه گذار و بخش خصوصی را دچار سرگردانی کرده است.
این عضو شورای اسلام شهر تهران با تاکید بر لزوم پررنگ شدن شفافیت در جامعه به ویژه مجموعه مدیریت شهری، گفت: مبارزه با فساد در دنیا همیشه با چهار رکن مقررات زدایی، اقتصاد رقابتی، قوه قضاییه “مستقل مسئول و عادل” و رسانه ها توانسته به موفقیت برسد و تاثیر مثبت در جامعه داشته باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید