۱۱۵ محوطه باستانی در ایران شناسایی شدند

    کد خبر :32377

۱۱۵ محوطه باستانی و تاریخی از دوران‌های پیش از تاریخ تا دوران اسلامی در بررسی‌های باستان شناسی در رومشکان شناسایی شد.

رضا قلی جهانسوز – سرپرست هیأت باستان شناسی اظهار داشت: برنامه بررسی و شناسایی آثار تاریخی شهرستان رومشکان به منظور تهیه نقشه باستان شناسی کشور که  از اسفند ماه 1395 آغاز شده همچنان ادامه دارد.

وی با اشاره به قرار داشتن شهرستان رومشکان در جنوب غربی استان لرستان و در همسایگی استان ایلام افزود: طی مدت انجام بررسی تا به این لحظه 115 محوطه باستانی و تاریخی در منطقه شناسایی شده که بیشتر آنها برای اولین بار معرفی شدند.

این باستان شناس گفت: محوطه‌های شناسایی شده با توجه به جغرافیای طبیعی شهرستان رومشکان در دشت و کوه و مناطق حاشیه رودخانه سیمره پراکنده بوده و  از دوران‌های پیش از تاریخ تا دوران اسلامی را شامل می‌شوند.

وی تصریح کرد: با توجه به موقعیت منطقه رومشکان تا به حال فرهنگ‌های سفالی متنوعی شامل سفال فرهنگ اروک،گیان، گودین، سوزیانا و فرهنگ‌های دوران تاریخی در بررسی شناسایی شده که در دست مطالعه است.

جهانسوز افزود: در بررسی‌های انجام شده در شهرستان رومشکان تا به حال تعداد 3 قنات و نیز آثاری از چندین خندق، پل تاریخی، قلعه، چهارطاقی، بقعه، معبد و 2 راه تاریخی سنگ فرش ارابه رو شناسایی شده که به این آثار تعداد متعددی غار و پناهگاه صخره ای نیز اضافه می‌شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید