راهکار اپل برای کاهش حاشیه در نمایشگر‌های LCD

    کد خبر :323587

کاهش حاشیه‌ی نمایشگر‌های LCD نسبت به نمونه‌های OLED چالش‌های زیادی دارد که ظاهرا اپل راهکار خاصی برای آن در نظر گرفته است.

سال گذشته و حتی پیش از معرفی آیفون ۱۰، اولین شایعات در خصوص گوشی جدید اپل با نمایشگر LCD و حاشیه‌های بسیار اندک اطراف آن منتشر شد. مینگ‌چی کو تحلیل‌گر نام‌و‌آشنای دنیای فناوری نیز از جلو کشیدن برنامه‌های اپل برای عرضه‌ی آیفون‌هایی با پنل OLED در سال با طراحی بدون حاشیه خبر داده بود.

به تازگی گزارش‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن برنامه‌ی توسعه‌ی آیفون ۵.۲۸ اینچی منتشر شده است که اپل در نظر دارد به جای آن، نسخه‌ی ۶.۱ اینچی آیفون با صفحه‌نمایش LCD را تولید و به بازار عرضه کند. این اقدام اپل ظاهرا به دلیل علاقه‌ی کاربران به استفاده از محصولاتی با صفحه‌نمایش بزرگ است. انتظار می‌رود این نسخه از آیفون نیز با تجهیز به فیس‌آیدی و با قیمت ۷۰۰ دلار معرفی شود. البته ظاهرا اپل در نظر دارد نسخه‌ی ۶.۴۶ اینچی آیفون با پنل OLED را در سال جاری عرضه کند که برچسب قیمتی بیشتری نسبت به دو نسخه‌ی دیگر خواهد داشت.

طبق برخی اخبار منتشر شده اپل برای تامین پنل LCD نمایشگر نسخه‌ی جدید آيفون از پنل‌های Full Active و نیمه انعطاف‌پذیر JDI استفاده خواهد کرد. دلیل استفاده‌ی اپل از این پنل‌ها، حذف حاشیه‌‌های اطراف نمایشگر است. با این حال به دلیل استفاده‌ی پنل‌های LCD از نور پس‌زمینه، کاهش حاشیه‌ی اطراف آن‌ها مشابه با پنل‌های OLED ممکن نیست.

اما راهکار جدید شرکت ژاپنی نیچیا (Nichia) کمک بزرگی به اپل در حل این موضوع خواهد کرد. این شرکت که به عنوان تامین‌کننده‌ی نور پس‌زمینه‌ی پنل‌های نمایشگر نسخه‌ی LCD آیفون انتخاب شده است، موفق به تولید و استفاده از LED‌های 0.3t (به جای نمونه‌های 0.4t) برای تامین نور پس‌زمینه شده است تا این موضوع منجر به حاشیه‌های ۲ تا ۲.۵ میلی‌متری اطراف نمایشگر (در مقایسه با حاشیه‌های ۴ تا ۴.۵ میلی‌متری گوشی‌های هوشمند) شود. طبق اخبار منتشر شده توان تولید شرکت نیچیا به طور کامل توسط اپل و برای تامین LED‌های پنل نمایشگر نسخه‌ی جدید آیفون، رزرو شده است.

اپل همواره با تامین‌کنندگان پنل‌های صفحه‌نمایش رابطه‌ی نزدیکی برای بهبود دقت رنگ، رزولوشن و بهینه‌سازی‌های مد نظر خود، برقرار کرده است. تا زمان معرفی نسخه‌ی ۶ اینچی آیفون، قابلیت‌های دیگری اعم انعطاف‌پذیری، عمر پنل، حاشیه‌های نمایشگر و فناوری پیکسل‌آیز (PixelEyes) -فناوری مشابه با پنل‌های لمسی in-cell که رنگ‌های مشکی عمیق‌تر و کنتراست بهتری را به ارمغان می‌آورد- برای اپل باقی مانده است تا به بهبود آن‌ها بپردازد. پیش‌بینی می‌شود که نسخه‌ی LCD آیفون هم‌چنان حاشیه‌های بیشتری نسبت به نمونه‌های مجهز به پنل OLED داشته باشد؛ اما آیفون جدید اپل قطعا در مقایسه با رقبای مجهز به نمایشگر LCD خود استاندارد‌های جدیدی در بخش حاشیه‌ی صفحه‌نمایش را تعریف خواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید