تصویری با کیفیت از مرکز کهکشان راه شیری ثبت شد

    کد خبر :323545

۶۴ تلسکوپ رادیویی در آفریقای جنوبی تصویری با کیفیت از مرکز کهکشان راه شیری را ثبت کرده اند. این پروژه با هزینه ۳۳۰ میلیون دلار اجرا شده است.

به گزارش بازتاب به نقل از گیزمودو، ۶۴ تلسکوپ رادیویی در آفریقای جنوبی تصویری از مرکز کهکشان راه شیری ثبت کرده اند.

دانشمندان این تصویر را به مناسبت تکمیل تلسکوپ رادیوییMeerKAT منتشر کرده اند. این تلسکوپ ها در حقیقت بخشی از پروژه بلندپروازانهSquare Kilometer Array است. هدف این پروژه ساخت بزرگترین تلسکوپ جهان است که در قاره های های آفریقا و استرالیا گسترده می شود.

به هرحال این تصویر رشته هایی از ذرات را نمایش می دهد. این رشته ها ساختارهایی هستند که درهماهنگی با سیاهچاله های مرکزی این کهکشان وجود دارند. هنوز مشخص نیست چه چیزی این رشته ها را به وجود می آورد. دانشمندان فرضیه های مختلفی دارند؛ شاید آنها ذراتی هستند که از سیاهچاله های در حال چرخش خارج می شوند، شاید آنها رشته های کیهانی هستند و حتی احتمال دارد اصلا پدیده خاصی نباشند.

ارین ریان یکی از محققان مرکز Goddard Space Flight Center ناسا در این باره می گوید: این تصویر خارق العاده است زیرا رشته های باریک موجود در تصویر رادیویی نشانه هایی ایده آل برای وجود حوزه مغناطیسی کهکشانی هستند. چنین پدیده ای را در بیشتر اطلاعات مادون قرمز و بصری نمی توان مشاهده کرد. اطلاعات با کیفیت بالا به مطالعه حوزه های مغناطیسی کهکشانی و اهمیت آنها در تکامل کهکشان کمک می کند.

هریک از ۶۴ دریافت کنندهMeerKAT مجهز به یک آنتن رادیویی ۴۴ فوتی است. این آنتن ها امواج رادیویی را از منابع کیهانی (مانند مرکز کهکشان ها) با یک برچسب زمانی، جمع آوری می کنند و به یک مکان مرکزی می فرستند. درمرحله بعد اطلاعات تلسکوپ ها با یکدیگر مرتبط و تصویر ساخته می شود.

به هرحال MeerKAT بخشی از پروژه وسیعSquare Kilometer Arrayاست. دلیل این نام گذاری آن است که می تواند یک کیلومتر مربع اطلاعات جمع آوری کند که احتمالا وضوح باند رادیویی آن بیشتر از تلسکوپ هابل خواهد بود.

تا پایان ۲۰۲۰ میلادی این پروژه شامل ۲ هزار بشقاب رادیویی در منطقه «کارو» آفریقای جنوبی و«مورچیسون شایر» در غرب استرالیا نصب می شود. کل این پروژه شامل نصب ۳ هزار بشقاب رادیویی در کشورهای آفریقایی دیگر نیز می شود. هزینه MeerKAT به تنهایی ۳۳۰ میلیون دلار بوده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید