نانوذرات مغناطیسی با ایجاد گرما تومور سرطانی را از بین می‌برند

    کد خبر :323515

محققان دریافتند با اعمال میدان مغناطیسی، نانوذرات نوسان کرده و گرما ایجاد می‌کنند که این گرما موجب از بین رفتن تومور سرطانی می‌شود.

به گزارش بازتاب به نقل از ستاد توسعه فناوری نانو، سرطان یکی از بزرگترین عوامل مرگ و میر در جهان است. محققان دانشگاه بوفالو برای مقابله با این بیماری نانوذراتی ساختند که می‌تواند با گرم شدن، سلول‌های سرطانی را به شکل مؤثری از بین ببرد.

استفاده از نانوذرات برای مقابله با سرطان در حال تبدیل شدن به یک موضوع علمی مهم در جهان است. در این روش‌ها معمولاً نانوذرات وارد تومور شده و با یک عامل خارجی فعال شده و در نهایت به سلول‌های تومور آسیب می‌زند.

در این پروژه محققان از نانوذرات مغناطیسی استفاده کردند. این نانوذرات وارد سلول‌های تومور می‌شوند. سپس به این نانوذرات میدان مغناطیسی اعمال شده تا ذرات بتوانند با سرعت بسیار بالا در حد چند هزار بار در ثانیه حرکت کنند. این کار موجب گرم شدن سلول شده و در نهایت آن را از بین می‌برد.

این فرآیند جدید نیست، اما آنچه که این گروه تحقیقاتی انجام داده‌اند افزایش اثربخشی فرآیند است. آن‌ها نانوذراتی طراحی کرده‌اند که با قدرت بیشتری به میدان‌های مغناطیسی کم عکس‌العمل نشان می‌دهد. هائو ژنگ از محققان این پروژه می‌گوید: «درون بدن، انرژی گرمایی پخش می‌شود. برای مثال، خون اجازه نمی‌دهد که گرما به سلول سرطانی برسد. بنابراین باید ذراتی در تومور وجود داشته باشند تا بتوانند با میدان مغناطیسی خیلی کم، گرما ایجاد کنند. با این کار ایمنی فرآیند درمان افزایش می‌یابد.»

این گروه تحقیقاتی دو نوع نانوذرات تولید کردند؛ اولین نوع فریت کبالت منگنز و دومی فریت روی است. از میان این دو، ذرات فریت روی بهتر گرم می‌شوند و در میدان‌های مغناطیسی کوچک نیز گرمای زیادی تولید می‌کنند.

این روش اثرات مخرب کمی داشته و در آن نیاز به تابش نور نیست. میدان مغناطیسی در بخش‌های داخلی و عمیق بدن نفوذ می‌کند، در حالی که نور محدودیت دارد.

محققان این پروژه معتقدند که این روش برای درمان سرطان استخوان مناسب است. برای این کار نانوذرات فریت روی داخل سیمان استخوانی قرار داده می‌شوند؛ ماده‌ای که معمولاً برای پر کردن حفره‌های استخوانی استفاده می‌شود. با این کار می‌توان در استخوان گرما ایجاد کرد تا سرطان از بین برود.

نتایج این پروژه در نشریه Small به چاپ رسیده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید