اقتصاد را دستوری نمی شود اداره کرد/ دولت اقتصاد را به اقتصاد دستگیری تبدیل کرده است

    کد خبر :323294

در روزهای پایانی سال گذشته و به ویژه از آغاز سال 97 تا کنون قیمت ارز، مسکن، خودرو و سکه نجومی افزایش پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان، دلایل سیاسی برای این افزایش ها می آورند و بر این باورند که برخی اختلافات داخلی، باعث افزایش قیمت ها شده است.

اما از سوی دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی بر این اعتقاد هستند که این جهش، ربطی به موضوعات سیاسی ندارد و دلایل اقتصادی دارد. آنان می گویند، تصمیمات شبانه و بدون کارشناسی از سوی دولت، باعث این رخدادها شده است.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: اقتصاد در کشور ما «دو دو تا چهار تا کردن» است. اولین دلیل اقتصادی این قیمت ها، سیاست اشتباهی بود که دولت در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اعمال کرد. ما در آغاز فعالیت دولت، حدود 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم که هم اکنون به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی میزان نقدینگی در کشور سه برابر شده است و الان این پول در جامعه است؛ یعنی تجمیع نقدینگی ما از زمانی که پول چاپ شده تا به امروز به این میزان رسیده است.

وی گفت: مقداری از این پول به بانک رفت، ولی وقتی سود را کاهش دادیم، پول از بانک خارج شد و بازار ارز را پیدا کرد؛ اما ما به جای بررسی شرایط گفتیم: ما به شما دلار می دهیم و مردم را به سمت صف دلار بردیم؛ مردمی که اصلا دلار نمی خواستند و اعلام ما آنها را به این سمت برد.
بعد هم که دیدیم توان تأمین دلار را نداریم، در دلار را بستیم و رفتیم سکه ثبت نام کردیم و پول ها را به سمت بردیم. ما فکر نکردیم که چقدر پول دست مردم است و ارز و سکه را به این روزی نشاندیم که الان می بینیم.

وی افزود: از سوی دیگر، ما اعتقاد داشتیم که اقتصاد دستوری نمی شود، ولی این بار کردیم اقتصاد دستگیری؛ یعنی تا هفته پیش از آن می گفتیم، هر کس ارز می خواهد با شناسنامه بیاید 4000 دلار بگیرد و هفته پس از آن گفتیم هر کس ارز داشته باشد، مجرم است و باید دستگیر شود.

این نماینده ادامه داد: همه اینها سیاست های اعمال شده دولت بوده؛ یعنی نه مصوبه مجلس را داشته و نه هنوز اثری از برجام در آن است. زمانی ما می توانیم ارز را تک نرخی کنیم که تفاوت نرخ بازار و آزاد زیاد نباشد، ولی هم اکنون ارز جهانگیری را به چه کسانی می دهند؛ فقط به افراد خاص، حال آنکه در بازار 7000 تومان است.

وی در ادامه یادآور شد: هم اکنون عده ای یک شبه چندین میلیارد پول گیرشان می آید؛ پس اینها ربطی به احزاب و گروه های سیاسی و کشمکش های داخلی ندارد. کدام گروه سیاسی گفته بود که ارز را 4200 تومان کنند؟!

بنابراین، چاره کار این است که اعلام شبانه از بین برود و بیایند بنشینند و صحبت کنند. برخی می گویند دست هایی پشت پرده است، ولی به نظر من، این یک آدرس غلط است. چه کسی قوانین را اجرا می کند و چه کسی ارز را 4200 تومان کرده است؟ مگر اینکه دست های پشت پرده مصوبات دولت را بنویسد.

وی در پایان همچنین گفت: قرار بود ما در مجلس با دولت درباره علت افزایش قیمت ارز در مجلس صحبت کنیم ولی یکباره جهانگیری شبانه اعلام کرد، قیمت ارز 4200 شده است؛ جالب تر آنکه اصلا فکری در این باره هم نشده بود و تصمیمات خلق الساعه بوده و نتیجه این شد که می بینیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید