وزیر دولت های سازندگی و اصلاحات:

کُندی تصمیم گیری را در کلیه بخش های اجرایی کشور مشاهده می کنم/تغییر کابینه هر روز می‌تواند دستورکار یک دولت کارآمد باشد

    کد خبر :323100

وزیر دولت سازندگی و اصلاحات اظهار کرد: معتقدم اصلاح سیاست ها و ساختارها و تغییر کابینه به هیچ وجه مغایر هم نیستند، می تواند همزمان دنبال شوند.

مشکلات دولت روحانی یکی دوتا نیست. برخی چالش اصلی دولت را مخالفان قدرتمندش می دانند که با مانع تراشی نمی گذارند حتی یک روز آب خوش از گلوی مسئولان اجرایی پایین برود آنها بر کارهای خود تمرکز کنند اما در مقابل هستند کسانی که معتقدند «این حرف ها بهانه است و دولت مشکل کارآمدی دارد».

به گزارش نامه نیوز با حسین کمالی رئیس خانه احزاب و وزیر دولت های سازندگی و اصلاحات در همین رابطه به گفتگو نشستیم. او موضوع کارشکنی مخالفان دولت را تاحدودی می پذیرد اما می گوید «دولت نیز در بعضی زمین ها کم کاری دارد و ناتوانی نشان می دهد».

*شما از دولتمردان قدیم بودید با توجه به اینکه تجربه حضور در دولت های سازندگی و اصلاحات را داشتید بفرمایید، بزرگترین چالش امروز دولت آقای روحانی را چه می دانید؟

بزرگترین مشکل بخش اقتصاد است.

*اینکه می گویند «مخالفان دولت کارشکنی می کنند و نمی گذارند دولت کارها و امور اجرایی کشور را سامان ببخشد» چقدر این صحبت را قرین به واقع می دانید؟

تاحدودی درست است، البته خود دولت نیز در برخی زمینه ها کم کاری دارد و ناتوانی نشان می دهد.

*آقایان بهزاد نبوی و رمضان زاده گفته‌اند «دولت خاتمی هر 9 روز یک بحران داشت، دولت روحانی هر روز»، این تحلیل را قبول دارید؟

خودشان باید درباره دیدگاه شان توضیح دهند.

*خودتان وقتی از بیرون نگاه می کنید، آیا شاهد این روند بحران سازی برای دولت هستید؟

یک ناکارایی را در سیستم اجرایی کشور می بینم و کُندی تصمیم گیری را در کلیه بخش های اجرایی کشور مشاهده می کنم، این مسئله هم به اقتصاد بر نمی گردد چون در حوزه فرهنگ، سیاست و روابط اجتماعی نیز همین گونه است.

*به نظر شما تغییر ترکیب کابینه، کُندی تصمیم گیری در دولت را اصلاح می کند؟

تغییر کابینه موضوعی است که هر روز می تواند در دستورکار یک دولت کارآمد باشد. یعنی هر وقت دولتی دید عناصری که بناست کارایی داشته باشند نمی تواند وظایف شان را درست انجام دهند، باید در جهت تغییر آنها اقدام کند. اما جدای از تغییر کابینه، سیاست ها، روش ها و برنامه هایی که دولت ها برای حل و فصل مسائل و مشکلات اتخاذ می کنند، اهمیت خاصی دارد. گاهی وقت ها اصلاح ساختار و سیاست های غلط می تواند مهمتر و موثرتر از تغییر افراد مسئول باشد.

*اختلافات درون کابینه را چقدر عامل کُندی تصمیم گیری ها در کابینه می دانید؟

از آنها اطلاعی ندارم که بخواهم نظر دهم.

*خودتان احساس می کنید که اختلافی درون دولت وجود دارد؟

نمی خواهم اختلاف سازی کنم.

*مجلس هم راغب است که ترمیم و اصلاح تیم اقتصادی دولت اتفاق بیفتد …

ترمیم، اصلاح و تغییر سیاست ها، روش ها، ساختارها و آدم ها اتفاق طبیعی در بحث مدیریت است و منفی نمی دانم.

* برخی می گویند «آقای روحانی با وزرای خود رودربایسی دارد و می خواهد مجلس اقدام به تغییر کابینه کند»، شما زمان ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور داشتید، آیا آقای روحانی شخصیتی است که با کسی رودربایسی داشته باشد؟

من آنقدر اطلاع ندارم که بخواهم بگویم آقای روحانی با کسی رودربایسی دارد یا ندارد.

*از صحبت های شما وام می گیرم، برخی معتقدند در وضعیت امروز کشور اولویت باید اصلاح سیاست های دولت باشد تا تغییر کابینه؛ چراکه بدون اصلاح سیاست ها اگر به موضوع ترمیم کابینه ورود شود، امکان آنکه وضع بدتر شود وجود دارد، نظر شما چیست؟

من این تحلیل را قبول ندارم، معتقدم اصلاح سیاست ها و ساختارها و تغییر کابینه به هیچ وجه مغایر هم نیستند، می تواند همزمان دنبال شوند.

*شما در دولت بودید و می دانید معاون اول شرح وظایفی دارد، آقای جهانگیری توانسته نقش مناسبی را در جایگاه معاون اول رئیس جمهور ایفا کند؟

اولا من بررسی نکردم، ثانیا مولفه های مختلفی است که باید آنها را در نظر گرفت. موقعیت و ترکیب کابینه های قبلی با کابینه فعلی یکی نیست و هر رئیس جمهور دیدگاه خود را برای اداره کشور دارد. در کل باید عناصر سنجش با هم مشابه باشند تا بتوان اظهار کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید