ولایتی: دیدار با پوتین بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود/ سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در ایران

    کد خبر :322943

مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین‌الملل با بیان اینکه ملاقات با آقای پوتین، حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.

به گزارش فارس علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظّم انقلاب در امور بین‌الملل که برای تسلیم پیام رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور، به پوتین به روسیه سفر کرده است، در گفت‌وگو با بخش خبری ساعت 14 درباره دیدار خود با پوتین گفت: در این دیدار، پیام مقام معظّم رهبری و رئیس جمهور تسلیم پوتین شد.

وی با بیان اینکه این ملاقات حدود دو ساعت به درازا کشید، تصریح کرد: این ملاقات، بسیار سازنده، روشن و صمیمانه بود.

ولایتی ادامه داد: در این دیدار، در مورد موضوعات مورد علاقه دو کشور گفت‌وگو شد. در سال‌های اخیر، دیدارهای متعددی بین آقای پوتین و روحانی برگزار شده است که آقای پوتین از عملیاتی شدن این قرارها ابراز رضایت کرد. اطلاع دارم که آقای روحانی نیز از پیشرفت مذاکرات راضی است.

وی با بیان اینکه مهم‌تر این است که رهبر انقلاب، به رابطه ایران و روسیه، از دیرباز، به عنوان رابطه‌ای راهبردی و استراتژیک نگاه می‌کنند‌، تصریح کرد: این سیاست، تحت اشراف رهبر معظّم انقلاب ادامه پیدا می‌کند.

ولایتی به آمارهای ارائه شده در دیدار امروز، توسط پوتین اشاره کرد و گفت: طبق آماری که آقای پوتین داد، در 4 ماهه اول سال 2018 میزان تبادلات تجاری ایران و روسیه، 36 درصد افزایش پیدا کرده.

وی ادامه داد: درباره مسائل نفتی، هسته‌ای صلح‌آمیز و ارتباطات و راه‌آهن و خط ارتباطی شمال به جنوب هم در این دیدار، مطالبی مطرح شد.

ولایتی اظهار داشت: یکی از شرکت‌های مهم نفتی روسیه با وزرات نفت قرارداد 4 میلیارد دلاری را در حال انعقاد دارد. دو شرکت نفتی مهم نیز صحبت‌هایی را شروع کرده‌اند که رقم قرارداد آن‌ها، تا 10 میلیارد دلار می‌تواند باشد.

وی ادامه داد: آماری که خود پوتین بیان کرد حاکی از این بود که ایشان تأکید داشتند که روابط نفتی ایران و روسیه تا سقف 50 میلیارد دلار ادامه داشته باشد؛ یعنی روسیه آمادگی دارد این رقم را در نفت ایران سرمایه‌گذاری کند، که رقم مهمی است و می تواند جایگزین شرکت‌هایی باشد که ایران را ترک کرده‌اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید