مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران عنوان کرد

بدهی ۷۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان بیمه سلامت به مراکز درمانی/خدمات رایگان به ۸۵ درصد بیمه‌شدگان

    کد خبر :322850

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران کل بدهی این سازمان بیمه‌گر به مراکز درمانی، دانشگاهی و بخش خصوصی را ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.

مهندس طاهر موهبتی در کنفرانسی خبری با اشاره به اینکه هم‌اینک ۴۰ میلیون نفر در ایران تحت پوشش سازمان بیمه سلامت هستند، تعداد افراد تحت پوش در استان فارس را دو میلیون و ۷۰۰ هزار نفر اعلام کرد.

وی با تصریح بر اینکه ۵۵ درصد از جمعیت استان فارس تحت پوشش این سازمان بیمه‌ای قرار دارند، به تفکیک تعداد بیمه‌شدگان صندوق‌های مختلف این سازمان پرداخت و افزود: بیشترین سهم بیمه‌شدگان این سازمان مربوط به صندوق بیمه روستاییان با ۲۲ میلیون نفر است که در استان فارس یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بیمه عضو این صندوق هستند و خدمات رایگان دریافت می‌کنند که البته این میزان چهار درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران با بیان اینکه گفته می‌شود بیمه رایگان این سازمان در حال تعطیلی است، این موضوع را به قویا تکذیب کرد و گفت: در حال حاضر ۸۵ درصد از افراد تحت پوشش ما خدمات رایگان دریافت می‌کنند و البته در این میان، تمام خدمات بیمه‌ای سلامت روستاییان نیز رایگان است.

موهبتی همچنین صندوق کارکنان دولت با بیش از ۵ میلیون نفر بیمه شده را یکی دیگر از خدمات ارائه شده این سازمان طی سال‌های اخیر برشمرد و گفت: در استان فارس ۳۶۰ هزار نفر تحت پوشش بیمه این صندوق هستند که بخشی را خود افراد و مابقی را دولت پرداخت می‌کند.

وی صندوق بیمه سلامت همگانی را از دیگر این صندوق‌ها معرفی کرد که در دولت تدبیر و امید با ۹ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عضو راه‌اندازی شده و خدمات آن نیز رایگان است.

رئیس هیئت مدیره بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به میزان بدهی‌های این سازمان بیمه‌گر به مراکز دولتی درمانی، خصوصی و دانشگاهی هم اشاره و خاطرشان کرد: زمانی که بیمه سلامت به وزارت بهداشت منتقل شد حدود ۱۳ماه بدهی به داروخانه‌ها، پاراکلینیک‌ها و دانشگاه‌ها داشتیم اما امروز پرداخت‌ها به داروخانه‌های بخش خصوصی به روز شده و داروخانه‌های دولتی هم تنها یک ماه تاخیر در پرداخت دارند.

موهبتی با بیان اینکه روند معوقات ما به دانشگاه‌ها از ۱۳ به ۷ ماه رسیده، گفت: معوقات پرداخت نشده ما به دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز به هشت ماه رسیده است.

وی همچنین به علت تاخیر در پرداخت‌ها اشاره و اظهار کرد: بیمه‌ها به دلیل کمبود منابع مالی از اعتبار سال جدیدشان استفاده می‌کنند به همین دلیل با تاخیر در پرداخت مواجه می‌شویم.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران اضافه کرد: به دلیل امکان استفاده بخشی از منابع مالی اسناد خزانه از فروردین ماه امسال پرداخت‌ها را به روز کرده‌ایم و در صورت عدم ارسال اسناد، ۷۰ درصد از پرداخت‌ها انجام می‌شود.

موهبتی مجددا تصریح کرد: بخشی از معوقات‌مان را از محل اسناد خزانه پرداخت می‌کنیم.

وی گفت: پرداخت‌هایمان به داروخانه‌ها در ۲۰ سال گذشته کم‌نظیر بوده اما، در عین حال باید مدیریت منابع و مصارف کنیم و با منطقی کردن هزینه‌ها بتوانیم گامی را در این جهت برداریم.

رئیس هیئت مدیره بیمه سلامت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت داروهای بیماران خاص اشاره و در این باره گفت: شش بیماری را قانون به عنوان بیماری خاص معرفی کرده است. از سال گذشته سه بیماری دیگر نیز با تشخیص قانونگذار به مجموع بیماری‌های خاص اضافه شد، اما متاسفانه تامین منابع مالی آن افزایش نیافت.

موهبتی تاکید کرد که هیچ دستگاه بیمه‌ای نمی‌تواند خدماتی را کم یا زیاد کند و در این باره تابع قانونگذار است.

وی ادامه داد: در حال حاضر هیچ یک از داروهای خاص از پوشش بیمه خارج نشده و کماکان طرح تحول سلامت با قوت پیش می‌رود. تنها گروه دارویی که از پوشش بیمه‌ای خارج شدند، داروهای “او تی سی” است.

مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران به نظام ارجاع و ساماندهی آن در شرایط فعلی اشاره کرد و با تاکید بر اینکه نظام ارجاع مراجعات را ساماندهی می‌کند، گفت: ما متولی نظام ارجاع نیستیم، اما معوقات پزشک خانواده باید به روز باشد و مشوق‌هایی برای تدوام آن ایجاد شود.

به گزارش ایسنا، موهبتی به هم پوشانی‌های بین سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت هم اشاره و با بیان اینکه هم اینک ۴ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر هم‌پوشانی بیمه‌ای بین این دو سازمان بیمه‌گر وجود دارد، از حذف هم‌پوشانی دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر تا پایان امسال خبر داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید