موش‌های مهاجم صخره‌های مرجانی را تهدید می‌کنند

    کد خبر :322846

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد: صخره‌های مرجانی برای حفظ بقای خود به مدفوع پرندگان نیاز دارند، اما موش‌ها جمعیت پرنده‌های دریایی را تهدید می‌کنند.

به گزارش ایسنا، محققان در بررسی روی چگونگی تاثیرگذاری موش‌ها بر از بین رفتن صخره‌های مرجانی دریافتند: با از بین بردن موش‌ها می‌توان جمعیت پرنده‌های دریایی و در نتیجه صخره‌های مرجانی را حفظ کرد.

در این مطالعه، محققان انگلیسی به بررسی روی 12 جزیره در مجمع‌ الجزایر چاگوس در اقیانوس هند پرداختند که نیمی از این جزیره‌ها عاری از وجود موش‌ هستند و نیمی دیگر آلوده به وجود موش‌های سیاهی هستند که سال‌های دور وارد این منطقه شده‌اند. این محققان در بررسی‌های خود روی خاک، جلبک‌ها و جمعیت گونه‌های ماهی با تخریب‌های بوم شناختی جدی ناشی از وجود این موش‌ها مواجه شدند.

به گفته محققان در جزایر عاری از وجود این موش‌های سیاه تعداد قابل توجهی پرنده دریایی بوده که مدفوع آن‌ها نیتروژن خاک را تامین می‌کند. سپس این نیتروژن وارد دریا می‌شود که برای ماهی‌ها و جلبک‌ها مفید است. هرچند، موش‌های سیاه از این پرنده‌های دریایی و تخم‌های آن‌ها تغذیه کرده و باعث شده جمعیت پرندگان دریایی در 90 درصد جزایر جهان کاهش پیدا کند.

محققان انگلیسی با بیان اینکه تاثیر جمعیت پرنده‌های دریایی روی صخره‌های مرجانی بالاست و بین وجود این موش‌ها و سلامت مرجان‌ها ازتباط وجود دارد، اظهار داشتند: ریشه‌کن کردن موش‌ها از این جزایر باید در اولویت باشد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید