لندن: برجام کامل نیست ولی باید اجرا شود

    کد خبر :322774

یکی از مقامات دولت انگلیس می‌گوید که توافق هسته‌ای با ایران دارای نقاط ضعفی است که باید اصلاح شود و با وجود ضرباتی که تحریم‌های نفتی آمریکا به این توافق می‌زند، لندن خواهان حفظ برجام است.

به گزارش مهر،«ادوین سموأل» سخنگوی دولت انگلیس در امور کشورهای غرب آسیا و شمال آفریقا گفت که انگلیس در خصوص غرب آسیا و شمال آفریقا همان اهدافی را دنبال می‌کند که آمریکا به دنبال آن است و آن جلوگیری از به راه افتادن مسابقه هسته‌ای در این مناطق است.

سموأل این سخنان را شامگاه چهارشنبه در گفتگو با شبکه المیادین مطرح کرد و افزود: «با این حال، با آمریکا در مورد نحوه رسیدن به این اهداف اختلافاتی داریم».

او در پاسخ به سؤال مجری این شبکه در رابطه با اقدامات اخیر آمریکا در مورد توافق هسته‌ای و فروش نفت ایران و تأثیر مخرب این اقدامات بر توافق هسته‌ای نیز گفت که به رغم اینکه انگلیس از این توافق راضی نیست ولی می‌خواهد که آن به صورت موفقیت‌آمیزی پابرجا بماند.

سخنگوی دولت انگلیس اظهار داشت که توافق هسته‌ای از نظر این کشور «کامل و جامع» نیست بلکه نقاط ضعفی دارد که نیاز به رفع آنها است از جمله در رابطه با توانایی موشکی ایران و فعالیت‌های این کشور در منطقه.

او ادامه داد: «به رغم تصمیم آمریکا در خروج از برجام، ما به دنبال اجرای این توافق هستیم».

سموأل گفت که «ما باید با آمریکا در خصوص نحوه اجرای تعهدات برجامی‌مان مذاکرات فنی داشته باشیم و همزمان نیز به روابط تجاری خود با آمریکایی‌ها ادامه دهیم».

او در مورد احتمال بستن تنگه هرمز نیز گفت که اتخاذ چنین مواضعی از سوی ایران نمی‌تواند به کشورهای اروپایی در دفاع از برجام، کمکی کند.

سموأل مدعی شد که «اگر ایران تهدیدهای خود را عملی کند، این می‌تواند نشانه سوء نیت این کشور باشد و مواضع احتیاط‌آمیز برخی از متحدان ما را نیز توجیه می‌کند».

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا روز ۸ می (۱۸ اردیبهشت‌ماه) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی ۹۰ و ۱۸۰ روزه امضا کرد.

از جمله تحریم‌هایی که اجرای آن ۱۸۰ روز بعد از خروج آمریکا از برجام، در تاریخ ۴ نوامبر (۱۳ آبان‌ماه) اجرایی خواهد شد، تحریم‌های ذیل بند ۱۲۴۵ (د) قانون «اختیارات دفاع ملی آمریکا، ۲۰۱۲» هستند.

این تحریم که برای محدود کردن فروش نفت ایران وضع شده وزیر خزانه‌داری آمریکا را ملزم به معرفی تحریم‌هایی علیه آن دسته از بانک‌های خارجی می‌کند که با بانک مرکزی یا هر یک از دیگر موسسات مالی تحریم‌شده ایران معامله انجام می‌دهند.

با وجود این، وزارت دارایی‌ آمریکا تعیین کرده در صورتی که کشورهای میزبان بانک‌های خارجی در بازه ۱۸۰ روز قبل‌تر خرید نفت خام از ایران را به «میزان قابل توجه» کاهش داده باشند، بانک‌های این کشورها از تحریم‌ها مستثنی می‌شوند.

آمریکا قبل از اجرایی شدن برجام با استفاده از همین تحریم‌ها توانست میزان فروش نفت ایران را کاهش دهد.

در قانون «اختیارات دفاع ملی» تعیین اینکه چه میزان کاهش خریداری نفت از ایران «میزان قابل توجه» محسوب می‌شود به عهده قوه مجریه آمریکا گذاشته شده و دولت آمریکا بایستی با در نظر گرفتن عواملی از جمله میزان عرضه نفت در بازارهای جهانی، میزان مورد قبول برای کاهش خریداری نفت از ایران توسط کشورها را مشخص کند.

دولت «باراک اوباما»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا قبل از اجرایی شدن «برجام» و رفع شدن این تحریم‌ها حدود ۲۰ درصد کاهش خریداری نفت را «میزان قابل توجه» تعیین کرده بود. دولت ترامپ، هنوز درباره این رقم تصمیم‌گیری نکرده، اما اظهارات هفته گذشته «اندرو پیک»، در این مورد جدید محسوب می‌شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید