افغانستان موضوع رایزنی سران ناتو است

    کد خبر :322771

سران کشورهای پیمان آتلانتیک شمالی در دومین روز از نشست بروکسل، درباره تامین بودجه نیروهای امنیتی افغانستان و راهکار پایان بحران در این کشور رایزنی می‎کنند.

به گزارش بازتاب به نقل از بی‌بی‌سی، دومین روز از نشست سران ناتو امروز پنجشنبه در بروکسل با تمرکز بر پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا برای افزایش بودجه نظامی و همچنین خاتمه دادن درگیری‌ها در افغانستان ادامه می‌یابد.

این درحالی است که نخستین روز از نشست با ادعاهایی نظیر ابراز نگرانی از بابت میزان دقت و برد موشک‌های ایرانی، مخاطرات روسیه برای امنیت اروپا- آتلانتیک و در نهایت پیشنهاد ترامپ برای افزایش حق‌السهم اعضای ناتو به ۴ درصد پایان یافت.

اما در دومین روز از این نشست، سران ناتو میزبان رهبران کشورهای غیرعضو از جمله اشرف غنی و پترو پروشنکو رؤسای جمهوری افعانستان و اوکراین خواهند بود.

در همین‌راستا، ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو امیدوار است اعضا برای تامین بودجه نیروهای امنیتی افغانستان تا سال میلادی ۲۰۲۴ به توافق برسند.

این درحالی است که ترزا می نخست‌وزیر انگلستان اعزام ۴۴۰ نیروی تازه‌نفس به افغانستان را با ادعای ایفای نقش مستشاری تایید کرده است.

آمریکا هم در سپتامبر ۲۰۱۷، رقم افزایش نیرو در افغانستان را ۳ هزار نفر عنوان کرد تا به‌این‌ترتیب، شمار نیروهای خود را به ۱۵ هزار نفر برساند. این درحالی است که انتظار می‌رود راهبرد واشنگتن در افغانستان دستخوش اصلاحاتی شود.

رایزنی با سران گرجستان و اوکراین هم که خواهان پیوستن به ناتو هستند از دیگر برنامه‌های امروز خواهد بود.

گفتنی است ترامپ در ادامه سفری که از بلژیک آغاز شده است به ترتیب عازم انگلستان و فنلاند خواهد بود. سفر ترامپ به انگلستان که طی آن با ملکه الیزابت نیز دیدار خواهد داشت، ۲ روز طول می‌کشد. وی بعدا قرار است در «هلسینکی» فنلاند با ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه دیدار کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید