مقدونیه پس از حل اختلاف برسر نام این کشور با یونان، برای عضویت در ناتو دعوت شد

    کد خبر :322670

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در اقدامی که با مخالفت مسکو روبه رو است، به صورت رسمی از مقدونیه دعوت کرد تا پس از حل اختلاف برسر نام این کشور با یونان، فرایند عضویت خود را در این سازمان آغاز کند.

به گزارش بازتاب به نقل از خبرگزاری رویترز، سران ناتو در نشست روز چهارشنبه خود در بروکسل به صورت رسمی از جمهوری مقدونیه دعوت کردند تا برای عضویت در این سازمان اقدام کند.
این دعوت که حاکی از گسترش ناتو به منطقه بالکان و محرک تنش ها میان روسیه و غرب بر سر گسترش ناتو است، پس از توافق میان یونان و جمهوری مقدونیه بر سر نام این جمهوری یوگسلاوی پیشین انجام شد.
فرایند عضویت مقدونیه در ناتو پس از برگزاری همه پرسی در این کشور برای تغییر نام آن به «جمهوری مقدونیه شمالی» و تائید از سوی مردم آن آغاز می شود.
مسکو و یک حزب کوچک طرفدار روسیه در جمهوری مقدونیه مخالف پیوستن این کشور به ناتو هستند.
تصمیم برای پیوستن مقدونیه به ناتو از سال 2008 در این سازمان اتخاذ شده اما به دلیل اختلاف بر سر نام این کشور مورد مخالفت یونان قرار گرفته بود.
کشورهای آلبانی، کرواسی، مونته نگرو، بلغارستان و رومانی در منطقه بالکان در حال حاضر عضو ناتو هستند. در صورت پیوستن مقدونیه، تنها صربستان و منطقه تحت تسلط صرب ها در بوسنی کشورهای خارج از ناتو در این منطه خواهند بود.
نشست سران ناتو که از دیروز در بروکسل آغاز شده، امروز نیز در بحبوحه‌‌ای ادامه می یابد که روابط فراآتلانتیکی به سبب اقدامات و مواضع ترامپ بیش از هر زمان دیگری تحت فشار است و چالش‌های داخلی و خارجی متعدد، انسجام داخلی و کارآیی خارجی ناتو را تحت‌تاثیر قرار داده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید