رئیس سازمان بهزیستی اعلام کرد

۸۰۰خانوار پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی/افزایش ۱۴درصدی مستمری معلولان و مددجویان

    کد خبر :322613

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: براساس مصوبه مجلس و تاکید دولت، از سال گذشته پرداختی مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد افزایش یافته و در کنار آن با پرداخت منابع اعتباری مورد نیاز نسبت به پوشش بیمه‌ای جامعه هدف بهزیستی و جذب تدریجی ۸۰۰ نفر خانوار پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی اقدامات مناسبی انجام شده است.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در شانزدهمین گردهمایی علمی – تخصی معاونین پیشگیری بهزیستی سراسر کشور در سرعین اظهار کرد: با استقرار معاونت توسعه پیشگیری در سازمان بهزیستی براساس چارت جدید اولویت اول و اساسی ما در این سازمان امر پیشگیری و به حداقل رساندن آسیب‌های ناشی از معلولیت، کم شنوایی، کم بینایی و … با مداخله به هنگام است تا زمینه برای توانمندسازی افراد جامعه و بهره‌گیری از ظرفیت‌های اجتماعی به وجود آید.

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی ریالی اعتبار تملک دارایی ندارد، خاطرنشان کرد: ما اگر در این زمینه اعتبار داشته باشیم آماده احداث سوئیت و واحدهای اقامتی در سرعین هستیم که نمایندگان این استان می‌توانند در لوایح بودجه سال‌های آینده در این زمینه ما را کمک کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه تولیت‌ برنامه‌های اجتماعی را در حوزه سلامت برعهده داریم و در این راستا مجلس نیز در اجرای طرح‌هایی چون غربالگری ژنتیک قبل از ازدواج و همچنین کلاس‌های آموزشی در مراحل مختلف شروع زندگی جوانان هدفگذاری کرده است، افزود: مجلس در همه طرح‌های اولویت‌دار سازمان بهزیستی و تصویب آنها کمک‌کار و یاریگر ماست.

محسنی بندپی گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که در حوزه پیشگیری انجام دادیم قطعا اثربخشی و شمولیت این برنامه‌ها را در جمعیت بیشتری شاهد هستیم؛ به طوری که با این برنامه‌ها و ارتقای برنامه‌های سلامت محور، مرگ و میر مادران باردار و کودکان زیر پنج سال به حداقل رسیده است.

وی بیان کرد: سیاست پیشگیری به عنوان راهبردی‌ترین سیاست و رویکرد مدنظر ماست و قطعا در کاهش آسیب‌های اجتماعی طرح‌هایی را به صورت پایلوت در استان‌های مختلف برمبنای پنج آسیب جدی کشور اعتیاد، طلاق، حاشیه‌نشینی، کودکان کار و مفاسد اخلاقی مورد توجه قرار دادیم تا در این زمینه اقدامات و کارهای اساسی انجام شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور به برنامه‌های اولویت‌دار بهزیستی در حوزه اعتیاد و طلاق اشاره کرد و گفت: سازمان بهزیستی مسئولیت خطیر تامین سلامت اجتماعی را با رویکرد پیشگیرانه مدنظر قرار داده و تلاش می‌کنیم تا در این زمینه به اهداف موردنظر خود دست یابیم.

محسنی بندپی فعالیت‌های انجام شده در حوزه کاهش آسیب‌های اعتیاد را یادآور شد و گفت: استقرار تیم‌های اجتماع محور در محلات پرریسک در سطح کشور، توجه به امر اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی و مداخلات به هنگام، افزایش دوبرابری ظرفیت خط ۱۴۸۰ و همچنین راه‌اندازی ۱۵۰ مرکز اورژانس در کشور را مدنظر قرار دادیم.

وی در مورد اجرای طرح غربالگری ژنتیک زوجین با هدف جلوگیری از تولد نوزادان دارای معلولیت، اظهار کرد: در این زمینه یک هزار و ۴۸۰ سقط جنین قانونی و شرعی انجام شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین به اجرای گسترده طرح غربالگری شنوایی و بینایی در جلوگیری از آسیب‌های اساسی در این حوزه اشاره و خاطرنشان کرد: در بحث پیشگیری از اعتیاد کار خوبی که در ایام نوروز امسال انجام شد مبارزه رسانه‌ای با مواد مخدر جدید “گل” بود که نتایج خوبی را در این زمینه به دست آوردیم و در مورد شیشه نیز چنین طرحی را اجرا خواهیم کرد.

محسنی بندپی عنایت مجلس را به افزایش اعتبارات حوزه پیشگیری در سال ۹۶ و ۹۷ یادآور شد و گفت: بیش از ۶۰ درصد اعتبارات حوزه پیشگیری در سالجاری افزایش یافته و قطعا با این افزایش اعتبار ما در حوزه‌های پیشگیری برنامه‌های متنوع‌تری را در دست اجرا داریم.

وی از عنایت دولت و مجلس در افزایش فوق‌العاده شغل کارکنان بهزیستی قدردانی کرد و افزود: برخلاف سایر دستگاه‌ها در این زمینه ۷۵ میلیارد تومان اعتبار در بودجه پیش‌بینی شده است.

رییس سازمان بهزیستی در ادامه سخنان خود بیان کرد: براساس مصوبه مجلس و تاکید دولت، از سال گذشته پرداختی مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد افزایش یافته و در کنار آن با پرداخت منابع اعتباری مورد نیاز نسبت به پوشش بیمه‌ای جامعه هدف بهزیستی و جذب تدریجی ۸۰۰ نفر خانوار پشت نوبت دریافت خدمات بهزیستی اقدامات مناسبی انجام شده است.

محسنی‌بندپی تصریح کرد: براساس مصوبه اخیر هیئت دولت افزایش ۱۴ درصدی مبلغ مستمری معلولان و مددجویان بهزیستی اعمال خواهد شد و در کنار آن ما از ساخت مسکن برای خانواده‌های دارای دو معلول با پرداخت ۳۰ میلیون تومان کمک بلاعوض حمایت می‌کنیم.

وی در پایان اظهار کرد: برای احداث مرکز نگهداری بیماران ذهنی و روانی در اردبیل اگر نمایندگان این استان قول مساعد بدهند که در بودجه سال آینده و از محل افزایش تعداد افراد یارانه‌بگیر جامعه هدف بهزیستی تامین اعتبار انجام شود، ما امسال با پرداخت بخشی از منابع ساخت این مراکز، نسبت به احداث مرکز نگهداری بیماران ذهنی و روانی در اردبیل اقدام خواهیم کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید