آغاز جنگ اسرائیل علیه ایران پس از دیدار نتانیاهو و پوتین!؟

    کد خبر :322489

هر چه به پیروزی نهایی ارتش سوریه در جنوب این کشور نزدیک می شویم، تصور تهدید و ترس در نزد اسرائیلی ها از تثبیت حضور ایران در سوریه بیشتر می شود.

در همین راستا، مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل مجموعه ای از رایزنی های گسترده برای جلوگیری از تثبیت حضور نیروهای مقاومت در مرزهای سرزمین های اشغالی را آغاز کرده اند.

عمده تلاش های تل آویو را باید در مسکو و واشنگتن ردیابی کرد. هفته گذشته «یوسی کوهن»، رئیس آژانس اطلاعات و عملیات ویژه رژیم صهیونیستی (موساد) برای دیدار با مقامات ارشد آمریکا به واشنگتن سفر کرد.

بنا بر اعلام دفتر مطبوعاتی ستاد مشترک نیرو‌های مسلح آمریکا، رؤسای مشترک ارتش آمریکا و رژیم صهیونیستی در دیدار مشترک خود در آمریکا درباره مسائلی از جمله ادعای فعالیت‌های مخرب ایران در منطقه و اوضاع امنیتی در سطح وسیع‌تری از منطقه که درباره آن‌ها نگرانی‌های دوجانبه وجود دارد، گفت وگو‌ کردند.

رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی هفته گذشته در اقدامی هدفمند، از تأسیس واحد جدیدی به نام «پروژه ایران» در ارتش این رژیم خبر داد و یک ژنرال اسرائیلی به نام «نیتزان آلون» را به ریاست آن منصوب کرد.

طبق گفته رسانه‌های صهیونیستی، وظیفه این واحد، هماهنگی کلیه امور مرتبط با ایران در ارتش اسرائیل است. بنا بر این گزارش‌ها، نیتزان آلون به عنوان اولین مقامی که در ارتش رژیم صهیونیستی به عنوان “مدیر پروژه ایران” منصوب شده، به طور ویژه، مسئولیت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران، هماهنگ‌سازی جمع‌آوری اطلاعات درباره ایران با سایر کشورها و مقابله با آنچه حضور نظامی ایران در سوریه خوانده شده را بر عهده خواهد داشت.

از سوی دیگر، بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل قرار است امروز چهارشنبه با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در مورد حضور ایران در سوریه گفت وگو کند؛ دیداری که به عقیده رسانه ها و مقامات اسرائیلی می تواند سرنوشت برخورد میان این رژیم و ایران در سوریه را تعیین کند.

در همین زمینه، پایگاه اسرائیلی «دبکافایل»، در مطلبی عنوان کرد که پس از دیدار پوتین و نتانیاهو، اسرائیل باید در مورد جنگ با ایران در سوریه تصمیم بگیرد.

به گزارش تابناک؛ دبکا در ادامه نوشت: در دیدار روز چهارشنبه پوتین و نتانیاهو، اسرائیل مجبور است هرگونه مسیر محتمل دیپلماتیک یا نظامی برای جلوگیری از تثبیت حضور ایران و نیروهای نیابتی اش در سوریه را در نظر بگیرد.

تصمیم در مورد بیرون راندن ایران، حزب الله و سایر نیروهای نیابتی تحت هدایت ایران در سفر فرستاده های ویژه پوتین به تل آویو در روز سه شنبه اعلام شد.

نتانیاهو یک روز پیش از سفر به مسکو، با «الکساندر لاورنتیف» نماینده ویژه رئیس‌جمهور روسیه دیدار و بار دیگر تکرار کرد که تل‌آویو «حضور نظامی ایران و نیروهای نیابتی‌اش در هر نقطه از سوریه را تحمل نخواهد کرد.» وی همچنین گفت، دولت سوریه باید به توافق ۱۹۷۴ منع درگیری در بلندی‌های «جولان» پایبند باشد.

بنا به ادعای دبکا، الکساندر لاورنتیف و «سرگئی ورشینین» معاون وزیر خارجه روسیه در این دیدار، تلاش زیادی برای تغییر موضع «همه یا هیچ» نتانیاهو در قبال حضور ایران در سوریه انجام دادند که به نظر می رسد نتوانستند موفق شوند.

این وبسایت اسرائیلی در ادامه نوشت: در این دیدار، نتانیاهو از خلف وعده پوتین در قبال خواسته های اسرائیل در مورد ایران شکایت کرد؛ اما بزرگترین مشکل همچنان پابرجاست و آن هم عزم جدی ایران برای ماندن ایران در سوریه که برابر است با عزم اسرائیل برای دور نگه داشتن ایران از مرزهای خود.

دبکا افزود: پوتین در دیدار با نتانیاهو نمی خواهد و یا نمی تواند درخواست وی برای بیرون راندن ایران از سوریه را اجابت کند. به همین جهت، در حالی که پوتین به ترامپ و نتانیاهو وعده داده بود، ایران را از عملیات ارتش سوریه در جنوب سوریه دور خواهد کرد، نیروهای ایران و حزب الله نقش اصلی را در این عملیات بر عهده دارند.

این رسانه اسرائیلی ادامه داد: نتانیاهو برای سومین بار در شش ماه اخیر پوتین را ملاقات می کند. در هر جلسه، او مجبور شد تا امتیازاتی را به روسیه برای نادیده گرفتن حملات هوایی اسرائیل علیه مواضع ایران در سوریه بدهد. نخست وزیر اسرائیل نخستین بار با حضور ایران و نیروهای نیابتی اش در 80 کیلومتری خاک اسرائیل و سپس به حضور این نیروها در 40 کیلومتری سرزمین های اشغالی موافقت کرد و اکنون اسرائیل به مرزهای خود ـ که در توافق با سوریه در پایان جنگ یوم کیپور در 1974 به دست آمد ـ چسبیده شد. این به مثابه مجوز ارتش سوریه و متحدان آن (ایران) است تا با فاصله 10 کیلومتری از مرز و در بعضی از نقاط تا چند ده متری بلندی های جولان حرکت کنند.

دبکا در پایان نوشت: صحبت های انتقادی و مهم روز چهارشنبه نتانیاهو با پوتین آخرین دیداری است که باعث می شود، اسرائیل در مورد جنگ با ایران و حزب الله در سوریه تصمیم بگیرد. پوتین در حال توسعه نفوذ خود در سوریه است و ترامپ نیز اشتیاق چندانی برای درگیر کردن بیشتر خود در سوریه ندارد؛ بنابراین، اسرائیل در حال حاضر باید این تصمیم سرنوشت ساز (حمله به ایران) را به تنهایی عملیاتی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید