۵۱ درصد سهام شرکت‌های دانش بنیان قابل انتقال به بخش خصوصی است

    کد خبر :322373

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: شرکت های دانش بنیان می‌توانند ۵۱ درصد سهامشان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند و از شرکت های خصوصی که تمایل به سرمایه گذاری دارند، استقبال کنند.

دکتر رضا ملک زاده در گردهمایی مدیران فناوری و روسای مراکز رشد فناوری سلامت دانشگاه های علوم پزشکی، یکی از رسالت های مهم دانشگاه های علوم پزشکی را افزایش سطح تحقیق و تولید دانش به جایگاهی که اسناد بالادستی مشخص کرده اند، دانست و گفت: خوشبختانه توانسته‌ایم تعداد مقالات منتشر شده در دو پایگاه اطلاعاتی ISI و SCOPUS را افزایش دهیم، اما آنچه که مهم تر بوده این است که بتوانیم در بخش فناوری به اهداف برسیم و رشد داشته باشیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه با تولیدات شرکت های دانش بنیان بخش عمده ای از نیازهایمان را برطرف کرده ایم، افزود: همچنین در بخش بین المللی رتبه خوبی از نظر ایجاد محصول از شرکت های دانش بنیان داشته‌ایم و توانستیم محصولات بیوتکنولوژی ایجاد کنیم و این نشان می‌دهد که از پتانسیل لازم برای پیشرفت در تولید محصولات برخوردار هستیم.

دکتر ملک زاده با اشاره به وجود شرکت های دانش بنیان در حوزه دارو در کشور، گفت: برغم رشد خوب این شرکت ها در بخش دارو، اما باید به رشد شرکت های دانش بنیان در حوزه دارو در سطح جهانی توجه کنیم تا بتوانیم در این بخش ارتقا یابیم، چراکه در این حوزه، فناوری های جدیدی در دنیا دیده می شود.

وی با اشاره به وجود صنعت بیوتکنولوژی در کشور، تصریح کرد: خوشبختانه همکاری میان شرکت های دانش بنیان با سایر شرکت ها ایجاد شده تا در فناوری های جدید پیشرفت کنیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه ۸۳ تا ۸۴ درصد از علل مرگ و میر و معلولیت ها ناشی از بیماری های مزمن غیرواگیر است، افزود: نیمی از این بیماری ها، مربوط به بیماری های قلبی و عروقی است که منجر به مرگ زودرس می شود. این در حالی است که در کشور ما این مورد، ۱۰ سال زودتر از کشورهای پیشرفته ایجاد می شود.

ملک زاده با تاکید بر اینکه با تغییر در سبک زندگی می توان ۸۰ تا ۸۵ درصد از بروز سکته های قلبی و عروقی پیشگیری کرد، تصریح کرد: همچنین از طریق فناوری و ایجاد محصولات سلامت محور می توانیم از بروز سکته های قلبی پیشگیری کنیم.

وی افزود: همانطور که به هنگام تولد نوزاد، غربالگری و مراقبت های لازم صورت می گیرد، باید بتوانیم از لحاظ بیماری های قلبی و عروقی با هزینه های کم و روش های ساده افراد بالای ۳۵ سال را مورد بررسی قرار دهیم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت همچنین بر لزوم استفاده از فناوری اطلاعات (IT) در حوزه سلامت تاکید کرد و گفت: فناوری اطلاعات می‌تواند در بخش پیشگیری از بروز بیماری های غیرواگیر کمک کند.

ملک زاده با اشاره به وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی، بر لزوم وجود برنامه برای شرکت های دانش بنیان، اظهار داشت: باید شرکت های دانش بنیان علاوه بر مرتفع کردن نیازهای داخل، بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر کنند.

به گزارش مهر، وی با تاکید بر اینکه محصولات تولید شده در شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت، باید بهترین کیفیت را داشته باشند، افزود: برای مثال، اکثر داروهای تولید داخل از نمونه های خارجی بهتر هستند و یا هم رده آنها می باشند.

معاون تحقیقات و فناوری با اشاره به وجود صندوق حمایت از پژوهش و فناوری در استان های کشور، گفت: باید تعداد این صندوق ها را افزایش دهیم. چنانچه در استانی این صندوق ها وجود ندارد، باید به دنبال تاسیس آن باشیم.

ملک زاده با بیان اینکه اعطای تسهیلات به صورت مشارکتی باعث پیشرفت بخش فناوری می شود، تاکید کرد: باید بتوانیم بروکراسی تاسیس شرکت های دانش بنیان را کاهش دهیم. در حال حاضر، اختیار تاسیس این شرکت ها با معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری است و درخواست کرده ایم که مجوز تاسیس شرکت های دانش بنیان در حوزه سلامت را بر عهده وزارت بهداشت قرار دهند تا از بروکراسی های اداری کمتر شود.

معاون تحقیقات و فناوری بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در حوزه فناوری تاکید کرد و یادآور شد: شرکت های دانش بنیان می توانند ۵۱ درصد سهامشان را در اختیار بخش خصوصی قرار دهند و از شرکت های خصوصی که تمایل به سرمایه گذاری در این بخش دارند، استقبال کنند.

ملک زاده با اشاره به وجود تحریم ها و فشارهای اقتصادی، بر لزوم وجود برنامه برای شرکت های دانش بنیان تاکید کرد و گفت: باید شرکت های دانش بنیان، علاوه بر مرتفع کردن نیازهای داخل، بتوانند محصولات خود را به سایر کشورها نیز صادر کنند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید