اگر تغییرات در کابینه با تأخیر باشد، فایده‌ای ندارد/ علاوه بر وزرای اقتصادی، باید رئیس بانک مرکزی و سازمان برنامه‌وبودجه نیز تغییر کنند

    کد خبر :322242

دو هفته‌ای است که زمزمه تغییر در کابینه دولت در مجلس مطرح شده، ولی بنا به روال گذشته که هرگاه بحث جدی در کشور رخ می‌دهد، مجلس به تعطیلات می‌رود، این بار نیز با جدی شدن تغییر در کابینه و استیضاح برخی وزرا، مجلس تعطیل شد و نمایندگان برای سرکشی به حوزه‌های انتخابیه خود رفتند.

هرچند خبرهای رسیده، حکایت از لابی‌های گسترده برخی دولتی‌ها با نمایندگان برای پس گرفتن امضای استیضاح‌های مطرح و همچنین ایجاد تعلل در روند استیضاح‌ها دارد تا موضوع را مشمول مرور زمان کند، برخی نمایندگان بر سر مواضع خود هستند و همچنان اعتقاد دارند که راه برون‌رفت از مشکلات موجود، تغییر و ترمیم کابینه دولت است.

سیدقاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با تابناک اظهار داشت: خوشبختانه نمایندگان مجلس نسبت به ضعف‌های دولت ساکت نماندند و نامه‌های متعددی را به هیأت رئیسه مجلس دادند که دولت نسبت به ترمیم کابینه اقداماتی انجام دهد.

وی افزود: از نمایندگان مجلس می‌خواهیم قدری صبر کنند تا دولت تصمیم جدی خودش را در رابطه با اصلاح و ترمیم کابینه بگیرد؛ اما اگر دولت کاری نکرد، استیضاح وزرا در مجلس کلید بخورد و مطرح شود.

همچنین محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: تصور من این است که کابینه حتما نیازمند تغییر است، به ویژه این تغییر در حوزه اقتصاد و حوزه‌هایی که در راهبری اقتصادی و نظام بانکی و تولید فعال هستند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: یکی از لوازم تحول، تغییرات در مسئولان بعضی از این دستگاه‌هایی است که گفته شد، ولی در برخی از وزارت خانه‌ها نیاز به تغییر وزیر نیست و با تغییر رویکرد می‌توان به اهداف رسید؛ اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با این روش نمی‌توانند به سرانجامی برسند.

همچنین ابوالفضل سروش، تغییر تیم اقتصادی کابینه را ضروری خواند و اظهار کرد: با توجه به اوضاع کنونی و توقع و انتظار افکار عمومی و بخصوص عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت، لازم است که وزرای صنعت، اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کنند.

وی تغییر تیم اقتصادی دولت را راهکاری برای بهبود شرایط دانست و توضیح داد: شش ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، همه دنیا این پیش‌بینی را می‌کردند که انتظار می‌رفت در این مدت، تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای خروج آمریکا از برجام داشته باشد؛ اما شاهد بودیم که آن‌ها نه تنها برنامه‌ای نداشتند که بی‌برنامگی آن‌ها تلاطمی در بازار ارز به وجود آورد. این بی‌تدبیری‌ها راه‌حلی جز تغییر در کابینه دولت ندارد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت نتوانسته برای شرایط نیمه بحران فعلی کاری کند و شاید در آینده، وضعیت بدتر شود و قطعا آن‌ها هیچ برنامه‌ای هم نداشته باشند. کشور ما در زمان جنگ شرایط بسیار بدتری داشت، به گونه‌ای که ما برای سه روز بعد در آن زمان گندم نداشتیم و نفت را بشکه‌ای پنج دلار می‌فروختیم، ولی توانستیم از آن دوران با موفقیت عبور کنیم، چون تیم اقتصادی آن زمان قوی بود. اکنون که شرایط هم بدتر نیست، شاهد بی ثباتی در بازار هستیم.

سروش افزود: مگر می‌شود دولتی با این حجم از نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی نتواند ثبات را در بازار برقرار کند؟ ما نخواستیم که دولت ارز را حتی ۴۲۰۰ تومان نگه دارد؛ ما می‌خواهیم ثبات در بازار حاکم باشد. انتظار می‌رفت که دولت برنامه داشته باشد، ولی انگار همه چیز را رها کرده و برنامه‌ای ندارد؛ این‌ها ناشی از بی‌تدبیری دولت است.

احمد بیگدلی، دیگر نماینده مجلس که در این مورد اظهار نظر کرده، در مورد ضرورت ایجاد تغییرات در دولت می گوید: ایجاد تغییرات در دولت خواسته مردم و مجلس است؛ هرچند خود دولت نیز به این نتیجه رسیده که باید این تغییرات را انجام دهد و حتی رئیس جمهور این وعده را دادند که این ترمیم در کابینه انجام می‌شود.

این عضو فراکسیون امید مجلس اظهار داشت: ما منتظریم که دولت هر چه سریعتر تغییرات را در کابینه انجام دهد، چون اگر دولت اراده‌ای برای انجام این کار نداشته باشد، چاره‌ای جز استیضاح وزیر اقتصاد و صنعت نداریم.

بیگدلی بیان کرد: ترمیم تیم اقتصادی دولت، لازم و ضروری است؛ یعنی علاوه بر تغییر وزرا باید رئیس کل بانک مرکزی نیز تغییر کند.

وی تصریح کرد: اگر این تغییرات بموقع انجام شود، می‌تواند تأثیرات مثبتی داشته باشد، در غیر این صورت فایده‌ای ندارد؛ بنابراین، بهتر است وقتی مجلس و مردم به این نتیجه رسیده‌اند که باید این تغییرات انجام شود و دولت هم تصمیم برای ایجاد این تغییرات دارد، این کار انجام شود.

نماینده مردم خدابنده در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: مطمئنا عدم انجام این تغییرات، باعث ایجاد تنش‌هایی بین دولت و مجلس می‌شود، چون خواسته و دغدغه مردم اولویت مجلس است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید