تهدید ایران و قابلیت رسیدن بهای نفت به 250 دلار در هر بشکه

    کد خبر :322122

در صورتی‌ که ایران تهدیدات خود مبنی بر بستن تنگه هرمز و ایجاد اشکال در جریان نفت از خلیج‌فارس را عملی کرده و یا با جدیت این تهدید را پیگیری کند، بهای هر بشکه نفت خام در بازار جهانی می‌تواند تا 250 دلار افزایش یابد. این موضوعی است که تحلیلگران در گفت وگو با شبکه خبری RT به آن اشاره کرده‌اند.

به تازگی ایران در مقابله با تشدید تحریم‌های ایالات‌متحده، با جدیت تهدید کرده است که چنانچه صادرات نفت ایران در پی تحریم‌ها کاهش یابد با بستن تنگه هرمز اجازه صدور نفت از این شریان حیاتی را نخواهد داد؛ موضوعی که می‌تواند تأثیر بسیار اساسی بر وضعیت عرضه و تقاضای نفت در بازار جهانی داشته باشد.

بخش اعظمی از نفت صادراتی ایران، عربستان سعودی، عراق، امارات و کویت از تنگه هرمز صادر می‌شود و همچنین این تنگه شاهراه اصلی صادرات تقریباً تمام گاز مایعی است که از سمت قطر به مقصد بازار جهانی حمل‌ونقل می‌شود.

روز سه‌شنبه، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در پی تهدید ضمنی اخیر حسن روحانی در خصوص بستن تنگه هرمز بیان کرد” این تنگه یا برای همه است یا برای هیچ‌کس نیست؛ موضوعی که تنش‌ها در بازار نفت را در خصوص نوسان بها شدت داد و برای مدتی منجر به افزایش بهای نفت شد.

در همین رابطه خبرگزاری RT در مطلبی به موضوع آینده بهای نفت در صورت اجرایی شدن تهدید ایران برای بستن تنگه هرمز و گفت وگو با چند تحلیلگر بازار سرمایه و نفت پرداخته است.

«ولادیمیر روژانکوفسکی»، تحلیلگر بازار و سرمایه‌گذاری در نهاد Global FX در این رابطه بیان می‌کند: ظرفیت عملیاتی اسمی تنگه هرمز برای صادرات نفت تقریباً برابر با روزانه 14 تانکر نفت، یا روزانه 17 میلیون و یا به ‌عبارت ‌دیگر نیمی از صادرات روزانه نفت در بازار جهانی است. اگر این تنگه بسته و صدور نفت از این مسیر متوقف شود، قانون عرضه و تقاضا منجر به افزایش بهای نفت به میزان دو برابر و حدود 160 دلار در هر بشکه می‌شود.

به گزارش تابناک؛ وی افزود: اگر تنگه برای یک یا دو ماه بسته بماند، خریداران در بازار دچار هراس و استرس شده و همه نفت عرضه‌شده در بازار برای ماه‌های آتی را خریداری می‌کنند که این موضوع می‌تواند قیمت نفت را به بالغ ‌بر 250 دلار در هر بشکه برساند.

با این ‌حال وی بیان کرده است، از آنجایی ‌که منطقه هرمز و تنگه هرمز در خلیج‌فارس منطقه‌ای به‌شدت نظامی است، ایران از بستن تنگه هرمز درنهایت پرهیز خواهد کرد.

«آرتم آوینوف» دیگر تحلیلگر بازار و کارشناس ارشد تحلیل سرمایه در نهاد TeleTrade نیز بر این باور است که اگر تنگه هرمز توسط ایران بسته شده و صادرات نفت از این مسیر متوقف شود، بهای نفت می‌تواند تا بشکه‌ای 250 دلار افزایش یابد. بااین‌حال وی نیز بیان می‌کند که یک چنین سناریویی چندان محتمل به نظر نمی‌رسد.

آوینوف بیان کرد: به نظر من احتمال اقدام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بستن تنگه هرمز و قطع صادرات نفت برای چند روز یا چند هفته چندان بالا و زیاد نیست. حتی اگر ایران واقعاً اقدام به این کار کند شاهد تلافی‌جویی اقتصادی یا نظامی فوری خواهیم بود که درنهایت منجر به از میان رفتن این محدودیت در صادرات نفت خواهد شد.

همچنین «میخائیل ماشچنکو» دیگر تحلیلگر شبکه RT بر خلاف نظر دو تحلیلگر دیگر، بر این باور است که حتی اگر ایران اقدام به بستن تنگه هرمز کند، بهای نفت سرسام‌آور افزایش پیدا نمی‌کند، زیرا تاکنون سابقه نداشته است که بهای نفت برنت به بیش از 150 دلار در هر بشکه برسد.

وی بیان کرده است که گفته‌ها و لفاظی های دونالد ترامپ طی هفته‌های اخیر به‌جای آن‌که بهای نفت را کاهش دهد منجر به افزایش آن شده. وی می‌گوید: اگر ترامپ این‌قدر سریع و فعالانه به دنبال منزوی کردن ایران نبود، خریداران نفت اقدام به خرید حجم وسیع نفت و با ولع و حرص تمام و از ترس کمبود عرضه در بازار نمی‌کردند.

وی گفته: آینده بازار نفت در دستان اقدامات آتی تولیدکنندگان بزرگ است. این‌که چقدر تولید نفت از سوی ایالات‌متحده افزایش میابد، و این‌که عربستان و روسیه که ظرفیت دست‌نخورده زیادی برای تولید نفت دارند، بر حجم تولید خود می‌افزایند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید