هوش مصنوعی انویدیا، نویز عکس‌ها را حذف می‌کند

    کد خبر :322018

الگوریتم هوش مصنوعی انویدیا می‌تواند با استفاده از تصاویر منبع معیوب، نویز عکس مورد نظر کاربر را از بین ببرد.

تیمی از پژوهشگران انویدیا، دانشگاه MIT و دانشگاه آلتو موفق به یافتن راهکاری برای اصلاح عکس‌های با رزولوشن بسیار پایین به‌کمک هوش مصنوعی شده‌اند، در این روش، الگوریتم هوش مصنوعی بدون دیدن نمونه‌ی فاقد مشکل از عکس نیز می‌تواند به‌کار خود ادامه دهد.

پژوهشگران برای دستیابی به این راهکار از یادگیری عمیق بهره برده‌اند، یادگیری عمیق نوعی از یادگیری ماشینی است که به‌کمک آن می‌توان به هوش مصنوعی آموخت که با کنار هم قرار دادن تصاویر، متون یا ویدیوها، تصویری با نویز بسیار را بازیابی کند. در حالی که تلاش‌های پیشین، بر بازسازی عکس‌هایی متمرکز بود که در آن بخش‌هایی از چهره‌ی سوژه وجود نداشت، باید خاطرنشان کنیم که راهکار قبلی تنها با نمایش عکس سالم به الگوریتم ، عملکرد صحیحی را از خود به نمایش می‌گذاشت؛ اما در راهکار کنونی، هوش مصنوعی می‌تواند با استفاده از داده‌های معیوب یا دو تصویر لکه‌دار نیز عکس را بازسازی کند. نکته‌ی جالب توجه، عملکرد بهتر راهکار جدید در حذف متون و زیباسازی تصویر نسبت به راهکارهای قبلی است.

هوش مصنوعی این فرآیند را با استفاده از شبکه‌ی عصبی خاصی به انجام می‌رساند که با استفاده از عکس‌های معیوب آموزش دیده است، این الگوریتم به تصویری بدون مشکل و واضح نیاز ندارد؛ اما باید دو بار تصویر منبع را مشاهده کند. آزمایش‌ها نشان می‌دهند تصاویری که تحت تأثیر نویزهای مصنوعی، نظیر نویز گاوسی افزایشی و نویز پواسون قرار گرفته‌اند، می‌توانند به نتایجی منجر شوند که کیفیت آن‌ها به‌صورت تقریبی با عکس‌های بازیابی‌شده با استفاده از تصاویر بدون مشکل برابری می‌کند. یکی دیگر از ویژگی‌های جالب توجه الگوریتم جدید، سرعت بسیار بالای آن نسبت به روش‌های پیشین است، این الگوریتم برای رندر کردن تصاویر تنها به چند میلی‌ثانیه زمان نیاز دارد.

گفته می‌شود که یکی از کاربرد‌های اصلی الگوریتم جدید بازسازی تصویر در دنیای پزشکی خواهد بود؛ جای که کیفیت اسکن‌های MRI به‌اندازه‌ی کافی بالا نیست و باید وضوح آن‌ها را بهبود داد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید