دهمرده: نهادهای امنیتی به مافیای مرزی سیستان رسیدگی نکند، مجلس ورود می‌کند

  • سیاسی
  • چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۷ ۱۱:۳۹
    کد خبر :321929

حبیب الله دهمرده نماینده مردم سیستان در مجلس با اشاره به وجود مافیای مرزی در سیستان و بلوچستان می‌گوید: باید ببینیم وظایف استاندار، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، بازرسی و دیگر نهادهای امنیتی در بحث حراست از مرز چه بوده است؟ آیا همه تماشا می‌کنند؟
به گزارش نامه نیوز، مشکلات معیشتی و ناامنی‌هایی منطقه سیستان به باعث افزایش نارضایتی‌ها بین مردم نیجامیده است؛ خشکسالی، تشدید پدیده ریزگردها و وزش بادهای 120 روزه موضوعی رایج در منطقه سیستان است که تنفس و زندگی در این منطقه را برای مردم دشوار کرده است. و ماجرای تجاوز به دختران ایرانشهری هم که هنوز پرونده آن بسته نشده، چندی پیش مردم این استان را نگران کرده بود. اکنون خبری دیگر به گوش رسیده است: مافیای مرزهای استان سیستان و بلوچستان! وزیر کشور البته این موضوع را تایید کرده بود و گفته بود برای حل این مشکل بازرس ویژه‌ اعزام خواهد شد. هرچند فرمانده انتظامی این استان خبر از دستگیری سرشاخه مافیای مرزی داه بود اما آنگونه که اخبار محلی حکایت دارد، هنوز مافیا مرزی در استان سیستان بلوچستان در کار قاچاق سوخت و اسلحه و دام هستند.

پیگیری موضوع مافیای مرزی در سیستان

از حبیب‌الله دهمرده درباره موضوع مافیای مرز در سیستان پرسیدیم، او اظهار داشت : پیگیری این مسئله در ابتدا به عهده نهادهای نظارتی و تشکیلاتی است و ما زمانی می‌توانیم به خوبی به این امر رسیدگی کنیم که مردم اتفاقاتی را که در اطراف رخ می‌دهد از طریق گزارش‌های با نام یا بدون نام، با درج آدرس محلی که سوءاستفاده و اتفاق در انجا رخ می‌دهد، اطلاع دهند.

او ادامه داد: هنگامی که مردم آدرس و کد را اطلاع‌رسانی می‌کنند، پیگیری ادامه موضوع در حیطه وظایف استاندار است چراکه او رئیس شورای تامین امنیت و در واقع رئیس جمهور استان محسوب می‌شود و تمامی کسانی که در استان کار می‌کنند تحت نظر استاندار هستند.

دهمرده افزود: با توجه به شرح وظایف و تقسیم کارها، رسیدگی به بحث مافیای مرز برعهده استاندار است، با این حال من نیز حتما پیگیری خواهم کرد.

نماینده مردم سیستان خاطر نشان کرد: درباره گذر مرزی و باز شدن مرز بعضی از افراد ابراز خوشحالی کردند و عده‌ای هم حرف از سوءاستفاده می‌زدند که نهادها و تشکل‌ها در خصوص گزارش دادن این موارد باید پاسخگو باشند.

دهمرده در پاسخ به این سوال که علت اصلی رشد مافیا در منطقه سیستان چیست، اظهار داشت: در هر حرکتی چه در سیستم اداری و چه در کارخانه‌ها و پروژه‌ها، درصدی از خطا وجود دارد، اما این امر به معنای بستن مرز نیست، از یک سو مرز را باز و دایر می‌کنیم و از سوی دیگر با عناصر سوءاستفاده کننده برخورد می‌کنیم.

نهادهای امنیتی تماشا می‌کنند؟

عضو مجلس دهم در ادامه گفت: باید ببینیم وظایف استاندار، نیروی انتظامی، اداره اطلاعات، بازرسی و دیگر نهادهای امنیتی در بحث حراست از مرز چه بوده است؟ آیا همه تماشا می‌کنند؟

دهمرده در ادامه اذعان داشت: تاکنون نه فرماندار نه اداره اطلاعات و نه گمرک گزارشی درباره مافیای مرز به من نداده اند و فقط حرف از سوءاستفاده است، سوال من این است پس این نهادها و تشکیلات چه می‌کنند؟

نهادهای امنیتی به مافیای مرزی رسیدگی، مجلس رسیدگی می‌کند

نماینده مردم سیستان درباره نقش خود در حوزه حراست از مرزها اذعان داشت: صندلی من به نام قانون و به نام من ثبت شده است. من قانون وضع می‌کنم شماره صندلی من 129 است صندلی ثابت دارم روی این صندلی می‌نشینم و قانون وضع می‌کنم. همانطور که کسی نمی‌تواند روی صندلی من بنشیند، من هم نمی‌توانم روی صندلی شخص دیگری بنشینم اما باز هم تاکید میکنم اگر موردی مشخص بود و دیگر عناصر توان این کار را نداشتند به من گزارش بدهند، حتمادر مجلس دنبال می‌کنم.

به وزیر خارجه تذکر داده‌ایم

دهمرده درخصوص نارضایتی‌های مردم از امنیت منطقه سیستان اذعان داشت: وظیفه من تذکر دادن است. هم به وزیر امور خارجه تذکر داده و نامه نوشته‌ام، هم به وزیرکشور، زیرا اگر استاندار اقدام موثری انجام ندهد، تکلیف ما با کشور پاکستان درباره ناامنی‌ها باید روشن شود که این موضوع به وزارت امورخارجه مربوط می‌شود.

حادثه تاسوکی کار مزدوران بود

او در ادامه گفت: یک مورد در تاسوکی اتفاق افتاده که حرکتی در یک شب انجام دادند که ریشه آن به مزدوران و قاچاقچیانی برمی‌گردد که می‌خواهند منطقه را ناامن کنند اما با این حال معتقدم با‌ توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که دولت در این خصوص انجام داده این گونه اتفاقات نباید در استان رخ دهد.

دهمرده در ادامه گفت: همسایه‌های ما افغانستان پاکستان هستند که فعلا با مشکلات روبرو هستند بنابراین ایران باید خودش اوضاع را کنترل کند لذا این پسندیده نیست که بگوییم دولت‌های همسایه باید احساس مسئولیت بکنند. این وظیفه وزیر امور خارجه، استاندار و فرمانداراست که این کشورها را پای میز محاکمه بکشانند.

تلاش برای حل مشکل بی‌آبی در سیستان و بلوچستان

نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی، درخصوص مشکلات بی آبی در سیستان و به ویژه هیرمند، افزود: طی چند مصاحبه چهار تا پنج مورد را نام بردم و برای رودخانه هیرمند دو قانون وضع کردیم که در تاریخ ایران هم در برنامه ششم کتاب بودجه ثبت شده است. مورد چاه که در حال انجام است و نتایج خوبی هم در پی داشته، در عمق 2500 متر هم عمق چاه زده شده و مورد دیگر طبق رسوب‌گذاری چاه نیمه و حرکت بعد انتقال آب از دریا است که طرح این موضوع در اختیار مجلس است و منتظر نتیجه هستم.

دهمرده درخصوص انتقال آب از دریای عمان اذعان داشت: انتقال آب از دریای عمان هم در حال پیگیری است، اما هنوز به صورت قانون در نیامده است. قانونِ این موضوع را به مجلس ارائه داده‌ایم و منتظر بازشدن ردیف قانون برای آن هستیم.

دهمرده در خصوص آخرین اقدامات انجام شده برای حل مشکلات مرتبط خشکی کامل تالاب هامون و افزایش ریزگردها خاطرنشان کرد: در این خصوص تفاهمنامه‌ای بین من و اقای دکترستاری معاون رئیس جمهور تنظیم شده که یکی از بندهای آن انرژی بادی و‌ بندهای دیگرِ آن درباره تبخیر و رسوب‌گذاری ریزگردهاست.

خشک شدن هامون، ریزگردها را تشدید کرده است

او افزود: مسائل مربوط به خشکسالی و ریزگردها طی جلسه‌ای با فرماندار هامون و هیرمند در شهر زابل برای پیگیری بحث علمی این امر مطرح شد و دولت در اینجا مکلف است از روش‌هایی مثل مالچ‌پاشی مواردی مثل مثل کاشت درخت انجام بدهد، اما خشک شدن رودخانه هیرمند و دریاچه هامون این مسئله را تشدید می‌کند. امسال هم باران نیامده و زمین‌های مردم کشت نشده بنابراین پوشش گیاهی نداریم. خودِ زمین‌ها در حال حاضر مشکل دارند و اینها همه جزء عوامل تشدیدکننده ریزگردها هستند که دست به دست هم دادند. در حضور معاون استاندار من بحث انرژی بادی را مطرح کردم و به دنبال این هستیم که از نیروی باد در جهت مثبت استفاده کنیم.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید