تب و تاب دلالان در بازار غیررسمی با شروع فعالیت بازار ثانویه/ خداحافظی با دلاری که قرار بود تنها نرخ رسمی دولت باشد

    کد خبر :321670

بازار آزاد سکه و ارز پس از یک روز وقفه، در حالی فعالیت خود را شروع کرد، که پیش از این گفته شده بود که امروز شاهد فعالیت رسمی بازار ثانویه ارز خواهیم بود. بازاری که در روزهای اخیر، رسانه ای شدن فعالیت آن، توانسته بود سیگنال کاهشی به بازار آزاد و غیر رسمی ارز ارسال کند و امروز با فعالیت رسمی خود، همچنان شاهد روند کاهشی نرخ ارز و به دنبال آن، افت قیمت در بازار سکه بوده ایم.

به گزارش تابناک، در معاملات امروز سه شنبه نوزدهم تیرماه 97 بازار سکه و ارز، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد با کاهش قیمت معناداری همراه شد و با این افت، سکه نیز حدود 100 هزار تومان ارزان تر شد. به نظر می رسد مهم ترین عامل کاهش قیمت امروز، آغاز فعالیت رسمی بازار ثانویه ارز باشد. بازاری که امروز کار خود را با معامله دلارهای ناشی از ۲۰ درصد از صادرات غیرنفتی که از شمول ارایه ارز خود به سامانه نیما مستثنی شده‌اند، آغاز کرد. بر اساس این گزارش، در بازار غیر رسمی امروز تهران، مشاهده شد برخی دلالان که در ماه های گذشته اقدام به خرید و ذخیره دلار و یورو کرده اند. در تب و تاب فروش بخشی از ارزهای خود بودند. این رفتار نشان می دهد که بازار ثانویه در ادامه فعالیت خود، روند کاهشی را در بازار ارز به ثبت خواهد رساند.

حتی در این بین، یکی از صرافان در گفتگو با خبرنگار مهر گفته است: اگرچه هنوز خرید و فروش ارز به صورت اسکناس از سوی دولت برای صرافان مجاز اعلام نشده است، اما بررسی‌ها، از مراجعات متعدد مردم برای فروش ارز خود حکایت دارد. به این معنا که برخی که دلار برای سرمایه‌گذاری خریده بودند، با شنیدن خبر راه‌اندازی بازار ثانویه، احساس می‌کنند که باید تا قیمت پایین‌تر نیامده، منابع خود را بفروشند تا ضرر نکنند. وی افزود: دلالانی هم که به صورت تلفنی اقدام به خرید و فروش کرده و شبکه‌هایی را برای اطلاع‌رسانی نرخ‌های خود تشکیل داده‌اند، قیمت را کاهش داده و زیر ۸ هزار تومان ارایه می‌کنند؛ اما به هر حال هنوز هم بخشی از منابع خود را عرضه نمی‌کنند؛ در غیر این صورت بازار باید به طور طبیعی، کاهش بیشتری را تجربه می‌کرد.

اما حال و هوای امروز بازار آزاد…

در سومین روز فعالیت بازار در هفته جاری، خبرهای رسیده از بازار آزاد ارز، حکایت از کاهش قیمت تمامی ارزها داشته است. به طوریکه بر اساس این گزارش، نرخ دلار آمریکا در معاملات امروز دلالان، با کاهش قیمت در محدوده 7700 تومان فروخته شده است. این در حالی است که دلار آمریکا در منطقه سلیمانیه با افت 110 تومانی به قیمت 7810 تومان ارزشگذاری شده است. همچنین هر یورو در بازار آزاد امروز، با کاهش 200 تومانی به نرخ 9130 تومان رسیده است. هر پوند انگلیس نیز به محدوده 10300 تومان رسید که نشان از کاهش بیش از 150 تومانی در بازار دارد. همچنین هر درهم امارات، 2120 تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، 40 تومان ارزان تر شده است.

خداحافظی با دلاری که قرار بود تنها نرخ رسمی دولت باشد

اما از بازار آزاد و غیررسمی ارز و دلار که بگذریم، امروز در بانک مرکزی شاهد یک رکورد جدید برای نرخ رسمی دلار بودیم. براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (سه شنبه نوزدهم تیرماه) با ۸۰ ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه ۴۳ هزار و ۱۰ ریال قیمت خورد. این در حالی است که حدود سه ماه پیش بود که جهانگیری اعلام کرد براساس تصمیمی که دولت اتخاذ کرده است از روز سه‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۳۹۷ دلار در بازار ایران تک‌نرخی می‌شود و تمامی متقاضیان و مصرف‌کنندگان، این ارز را باید با نرخ ٤٢٠٠ تومان دریافت کنند. معاون اول رئیس‌جمهوری تاکید کرد که دیگر هیچ نرخی برای دلار غیر از ۴۲۰۰ تومان به رسمیت شناخته نمی‌شود و قاچاق محسوب خواهد شد.

بر اساس اعلام بانک مرکزی، نرخ 38 ارز دیگر به شرح زیر می باشد:

نرخ هر پوند انگلیس با ۵۴ ریال کاهش نسبت به روز یکشنبه ۵۷ هزار و ۷ ریال و هر یورو نیز با ۹۹ ریال رشد در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۵۶۲ ریال ارزش‌گذاری شد.

براین اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۳۷۷ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۳۵ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۶۵ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۸۴ ریال، روپیه هند ۶۲۷ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۷۱۲ ریال، دینار کویت ۱۴۲ هزار و ۸۰ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۳۳۴ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۷۳۴ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۸۱ ریال، ریال عمان ۱۱۱ هزار و ۸۶۱ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۷۹۹ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۲۰۸ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۱۴۹ ریال، روبل روسیه ۶۸۹ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۸۱۷ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۱۸ ریال، لیر سوریه ۸۴ ریال، دلار استرالیا ۳۲ هزار و ۱۸۵ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۴۷۰ ریال، دینار بحرین ۱۱۴ هزار و ۳۹۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۷۵۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۷۰۴ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۹۵۳ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۹۱۳ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۴۸۲ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۵۱۴ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹هزار و ۹۰۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۷۲۸ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۵۹۷ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۴۹۸ ریال، افغانی افغانستان ۵۸۸ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۸۰۸ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۴۱۷ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۸۸ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۳۰۷ ریال ارزش‌گذاری شد.

ریزش 100 هزار تومانی سکه تمام

پس از افت نرخ ارز به ویژه دلار در بازار، سکه نیز با روند کاهشی معامله شد. به طوریکه قیمت سکه تمام طرح قدیم در بازار امروز، با کاهش 10 هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز یکشنبه، به نرخ 2,650,000 تومان رسید. همچنین هر سکه تمام طرح جدید تا لحظه تنظیم این خبر، 2,738,000 تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به آخرین قیمت روز یکشنبه، 112 هزار تومان ارزان تر شده است. هر نیم سکه بهار آزادی نیز در معاملات امروز، با 32 هزار تومان کاهش قیمت به رقم 1,350,000 تومان رسیده است. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی، 695 هزار تومان ارزشگذاری شد که افت 25 هزار تومانی را نشان می دهد. هر سکه یک گرمی نیز 395 هزار تومان فروخته شده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید