آیا چین می‌تواند آمریکا را شکست دهد؟

    کد خبر :321633

دنیای امروز یک دنیای دوقطبی نیست و چندین قطب قدرتمند در آن ایفای نقش می‌کنند؛ لذا دیگر در برابر آمریکا یک قدرت نیست که ایستادگی می‌کنند، بلکه الان مجبور است از یک سو با چین سروکله بزند و از سوی دیگر با کشور‌هایی مثل روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس درگیر شود. به همین دلیل است که دیگر ایالات متحده نمی‌تواند سیاست‌های خود را اجرایی کند و به اهداف خودشان برسند.

سفیر سابق ایران در چین گفت: «دولت فعلی چین معتقد است که باید در کوتاه مدت تحولات بزرگی به وجود بیاورد تا امریکا را از وضعیت فعلی خارج کند. زیرا علاوه بر اینکه ایالات متحده در مسائل داخلی با مشکلات زیادی مواجه است در موضوع سیاست خارجی هم با معضلات بسیاری دست به گریبان است. دولت فعلی ایالات متحده معتقد است که ادامه وضعیت گذشته باعث می‌شود آمریکا به قدرت دوم و سوم افول کند و به همین دلیل به دنبال آن است که جلوی چنین اتفاقی را بگیرد.»

بالاخره دولت آمریکا اعمال تعرفه بر واردات ۳۴ میلیارد دلار کالا از چین را به طور رسمی آغاز کرد و چینی‌ها هم چند ساعت بعد همانطور که به نظر می‌رسید خود را برای چنین روزی آماده کرده بودند، از طرح خود برای اقدام مشابه و متقابل علیه آمریکا رونمایی کرد. لو کانگ سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این‌باره گفت: پس از آنکه آمریکا اعمال تعرفه‌های جدید علیه کالا‌های چینی را آغاز کرد چین نیز به سرعت اقدام مشابهی را درباره کالا‌های آمریکایی اجرایی کرد.

پیش‌تر وزارت بازرگانی چین گفته بود که این کشور راهی بجز مقابله با آمریکا در زمانی که این کشور بزرگترین جنگ تجاری در تاریخ جهان علیه چین آغاز کرده است، ندارد. پکن همچنین واشنگتن را به نقض قوانین تجاری سازمان تجارت جهانی متهم کرده است. وزارت بازرگانی چین گفت: این تعرفه‌ها که از سوی آمریکا اعمال شده است ناقض قوانین سازمان تجارت جهانی است و به نوعی قلدری تجاری محسوب می‌شود که تهدید جدی علیه امنیت صنعت جهانی و زنجیره عرضه هستند.

از سوی دیگر خبرگزاری شینهوا اعلام کرد که چین قصد دارد با تجارت هاى غول آساى جدید، در جنگ تجارى امریکا را قطعاً شکست خواهد داد. همچنین در فهرستی که قبلاً از واردات آمریکایی احتمالاً مشمول تعرفه منتشر کرده، از جمله کالا‌هایی همچون دانه سویا، خودرو‌های الکتریکی و ویسکی دیده می‌شد. به باور برخی رسانه‌ها دلیل این اقدام ترامپ علیه چین کسری تراز تجاری آمریکا در برابر چین سال گذشته یوده که به رقم بی‌سابقه ۳۷۵ میلیارد دلار رسید که دلیل شعله ور شدن آتش خشم ترامپ است. اما آیا چینی‌ها توان مقابله و شکست آمریکا را دارند؟

در همین خصوص جواد منصوری سفیر پیشین ایران در چین طی گفتگو با فرارو عنوان کرد: «قطعا دولت چین چنین ادعایی ندارد که با برقراری تعرفه بر کالا‌های آمریکایی، اقتصاد ایالات متحده را به زانو در بیاورد. این صرفا در خصوص ماجرای اخیر صدق نمی‌کند. آن‌ها به طور کلی اضافه بر ظرفیت‌های خودشان ادعایی را مطرح نمی‌کنند؛ لذا قطعا این فقط ادعای رسانه‌های این کشور یا برخی مقامات درجه دو است که نظر شخصی خودشان را بیان کرده اند. واقعیت این است که چینی‌ها همیشه تلاش کرده‌اند که از موضع انعطاف و با آرامش اظهار نظر کنند و به دنبال مذاکره و سازش در مسائل و مشکلات هستند.»

وی ادامه داد: «اما در این اختلافی که بین چین و آمریکا به وجود آمده این کاخ سفید است که مدعی شده دولت چین در تجارت با آمریکا به گونه‌ای عمل کرده که به ضرر اقتصاد ایالات متحده شده است و لذا برای ایجاد تعادل در مبادلات دو کشور باید تعرفه‌ای برقرار شود تا واردات از چین کاهش پیدا کند و اقتصاد آمریکا تحرک بیشتری پیدا کند. مقامات آمریکایی به دنبال این هستند تا انگیزه‌ای برای حرکت در بازار و اقتصاد کشورشان ایجاد کنند.»

او افزود: «اما با توجه به اینکه حجم مبادلات چین و آمریکا خیلی بالا است بدون شک چین کالا‌هایی که برای بازار آمریکا تولید کرده است را به بازار‌های دیگر می‌فروشد و بخشی از کالا‌هایی که از آمریکا وارد می‌کرده، از دیگر کشور‌ها وارد خواهد کرد و این موجب تحول در تجارت جهانی خواهد شد. زیرا همانطور که عرض کردم، چون حجم این مبادلات بسیار بالا است، تاثیرات زیادی بر بازار جهانی خواهد گذاشت.»

این دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: «البته نباید فراموش کرد که مسئله افزایش تعرفه‌ها برای کشور‌های اروپایی‌هم اعمال شده است و این مسئله می‌تواند تا حدود زیادی در روابط تجاری چین و اروپا هم موثر باشد. یعنی با این وضعیت بخشی از صادرات چین به سمت اروپا خواهد رفت و وارداتشان هم از اروپا انجام خواهد شد؛ لذا ماجرای جدید موجب خواهد شد مبادلات میان چین و اروپا نسبت به چند دهه گذشته افزایش چشمگیری داشته باشد. به همین ترتیب زنجیره مبادلات در بلند مدت تغییر خواهد کرد.»

وی تاکید کرد: «دولت فعلی چین معتقد است که باید در کوتاه مدت تحولات بزرگی به وجود بیاورد تا امریکا را از وضعیت فعلی خارج کند. زیرا علاوه بر اینکه ایالات متحده در مسائل داخلی با مشکلات زیادی مواجه است در موضوع سیاست خارجی هم با معضلات بسیاری دست به گریبان است. دولت فعلی ایالات متحده معتقد است که ادامه وضعیت گذشته باعث می‌شود آمریکا به قدرت دوم و سوم افول کند و به همین دلیل به دنبال آن است که جلوی چنین اتفاقی را بگیرد.»

منصوری ادامه داد: «اما آن‌ها باید این را در نظر داشته باشد که دنیای امروز یک دنیای دوقطبی نیست و چندین قطب قدرتمند در آن ایفای نقش می‌کنند؛ لذا دیگر در برابر آمریکا یک قدرت نیست که ایستادگی می‌کنند، بلکه الان مجبور است از یک سو با چین سروکله بزند و از سوی دیگر با کشور‌هایی مثل روسیه، آلمان، فرانسه و انگلیس درگیر شود. به همین دلیل است که دیگر ایالات متحده نمی‌تواند سیاست‌های خود را اجرایی کند و به اهداف خودشان برسند.»

او اظهار کرد: «اما در این میان ترامپ این موضوع را قبول ندارد و معتقد است که می‌تواند در برابر همه این قدرت‌ها بایستد و به خواسته خود برسد. خب چنین تفکری با توجه به اینکه مطابق با واقعیت نیست، می‌تواند تبعات زیادی برای ایالات متحده داشته باشد. ترامپ فکر می‌کند می‌تواند تمام معادلات فعلی دنیا را به هم بزند و همانطور که صلاح می‌داند آن را چیدمان کند. به همین دلیل هم بحث خروج از ناتو و سازمان تجارت جهانی را مطرح کرده است تا بتواند هزینه‌ها را برای کشورش کاهش دهد و در مقابل رعب و وحشت از ایالات متحده را در جهان افزایش دهد.»

این دیپلمات سابق در پاسخ به این سوال که آیا کشور‌هایی که در برابر ایالات متحده ایستاده‌اند می‌توانند این کشور به عقب برانند یا شکست دهند، عنوان کرد: «برای پاسخ به این سوال باید دید که این ماجرای اختلافات و درگیری‌های موجود تا چه زمانی ادامه پیدا می‌کند. اگر قرار باشد این ماجرا طولانی شود قطعا در بلند مدت این ایالات متحده است که شکست خواهد خورد. از سوی دیگر این روابط و موقعیت دولت‌ها نیز دستخوش تغییرات بزرگ و جدی خواهد شد. به عبارت دیگر ممکن است چین شرایط بهتری در عرصه بین‌الملل پیدا کند و اروپا هم به سمت و سوی دیگری گرایش پیدا کند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید