دو پیام داخلی و خارجی روحانی

    کد خبر :321409

عمر الردّاد در رای الیوم نوشت: حسن روحانی طی سفر به اتریش و سوئیس که با هدف مذاکره با اروپایی ها و نجات توافق هسته ای صورت گرفت، تهدید کرد که در صورت عدم موفقیت ایران برای تغییر موضع اروپایی ها در مورد توافق هسته ای، اولا غنی سازی اورانیوم را تا 20درصد افزایش داده و همکاری با آژانس بین المللی انرژی را قطع می کند؛ این به معنای نزدیکی به تولید سلاح اتمی است؛ آنچه که باعث نگرانی اروپا، امریکا و اسرائیل می شود. ثانیا تنگه هرمز در برابر صادرات نفت بسته می شود.

به گزارش انتخاب؛ این نشریه آنلاین عرب زبان در ادامه آورده است: تهدیدات روحانی همه را غافلگیر کرد و سوالهایی را در مورد میزان جدیت آن برانگیخت؛ بویژه آنکه این تهدیدها در چارچوب سفر او برای قانع کردن اروپایی ها در راستای از سر گیری مذاکراتی با آمریکا در جهت پایبندی به برجام اعلام شد.

رئیس جمهور ایران با اعلام غنی سازی اورانیوم و تهدیدی که در مورد تنگه هرمز کرد، قصد داشت دو پیام را به داخل و خارج ایران بدهد؛ پیام او برای داخل ایران، اظهار همبستگی و وحدت بین دو جریان اصلاح طلب و اصولگرا در برابر فشارهای آمریکا بود؛ همچنانکه تهدیدهای روحانی با واکنش مثبت و تایید گسترده ای در داخل ایران مواجه شد،روزنامه های ایرانی از جمله روزنامه های حامی جریان اصولگرا روحانی را به خاطر این صحبتها ستودند و فرمانده سپاه پاسداران نیز از آمادگی سپاه برای عملی کردن تهدیدات رئیس جمهور سخن گفت.

اما در خصوص پیام تهدیدات روحانی برای خارج، باید گفت مقصود وی فشار آوردن بر اروپایی ها برای مهار تصمیمات ترامپ بوده بیان اینکه در غیر این صورت ایران متحد قادر است منافع دولتهای اروپایی را به خطر اندازد. پیام دیگر روحانی متوجه آمریکا بود مبنی بر اینکه ایران گزینه هایی برای مقابله با تصمیمات آمریکا دارد و می تواند با اقداماتی در تنگه هرمز موجب نوساناتی در در قیمتهای جهانی نفت شود و این مساله بر اقتصاد آمریکا تاثیری مستقیم دارد.علاوه بر این، روحانی به نوعی آمریکا را به مذاکره در مورد مسائل مورد اختلاف بین دو طرف دعوت کرد.

عکس العمل آمریکا نسبتا آرام بود و تنها وزارت دفاع ایالات متحده اعلام کرد این کشور توان تضمین آزادی دریانوردی در تنگه هرمز را دارد.

قطعا آمریکا از این تهدیدهای ایران برای تاکید بر این مساله که ایران تهدیدی برای صلح جهانی است استفاده می کند؛ علاوه بر اینکه دولتهای خلیج فارس و عربستان نیز توجبه خوبی برای توسعه روابط خود با آمریکا خواهند یافت. بدین معنا، تهدیدات نتایج معکوسی خواهد داشت که به نفع ایران نیست.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید