منافع ایران از برجام تامین نشود، دلیلی برای ماندن در آن نداریم

    کد خبر :321146

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی گفت: اراده سیاسی اروپا در حمایت از برجام به اقدامات عملی تبدیل شود، به‌طوری که منافع ایران از برجام تأمین شود، در غیر این صورت، چه دلیلی برای ماندن وجود دارد.

به گزارش مهر، سید کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی که در آلمان به سر می‌برد، امروز در محل اقامتگاه سفیر جمهوری اسلامی ایران در برلین، با «فیلس آنن» وزیر مشاور امور خارجی وزارت خارجه آلمان دیدار و گفتگو کرد.

در این ملاقات که مدیرکل سیاسی وزارت امور خارجه نیز حضور داشت، مسائل مختلف منطقه‌ای و روابط دوجانبه از جمله موضوعات مربوط به سوریه و یمن، برجام و حمایت اروپا از این توافق هسته‌ای، فشارهای آمریکا به اروپا در مسائل مختلف و همچنین روابط دوجانبه بحث و بررسی شد.

طرف آلمانی در این ملاقات از موضع‌گیری منطقی جمهوری اسلامی ایران پس از خروج آمریکا از برجام قدردانی کرد و اظهار داشت: کشورهای اروپایی مصمم هستند با همه مشکلاتی که وجود دارد، از این توافق حمایت کنند.

آنن اظهار داشت: دو مسئله، یکی فروش نفت ایران و دیگری، انتقال پول و سرمایه‌گذاری شرکت‌های کوچک و متوسط در ایران، در اولویت کار با ایران قرار گرفته و خوشبختانه پشتوانه اقدامات حمایتی اروپا از برجام، قطعنامه شورای امنیت است که از نظر حقوقی نیز دست اروپا را باز گذاشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: همه کشورها باید در حمایت از برجام همکاری کنند و همان طور که اروپا به‌طور متحد از این توافق حمایت می‌کند، دیگر کشورهای مؤثر، به‌ویژه کشورهای خریدار نفت ایران هم باید به همکاری خود با ایران، ادامه دهند.

خرازی نیز در این ملاقات اشاره کرد که هدف آمریکا ایجاد تنش و درگیری در منطقه است و اثرات منفی این هدف، می‌تواند به اروپا نیز منتقل شود.

وی تصریح کرد: حمایت اروپا از برجام علاوه بر اینکه از یک توافق مهم بین‌المللی پشتیبانی می‌کند، کمکی به مسئله امنیت منطقه نیز محسوب می‌شود.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی افزود: اگر اروپا در خصوص برجام در مقابل آمریکا کوتاه بیاید، فشارهای بیشتری را از سوی آن کشور در سایر مسائل متحمل خواهد شد.

خرازی گفت: آنچه مهم است، تبدیل اراده سیاسی اروپا در حمایت از برجام، به اقدامات عملی در راستای اجرای برجام است، به‌طوری که منافع ایران از برجام تأمین شود، در غیر این صورت، چه دلیلی وجود دارد که ایران در برجام باقی بماند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما بر اساس متن برجام این حق را داریم که در برابر نقض عهد دیگران، به‌خصوص اینک که آمریکا از این توافق هسته‌ای خارج شده است، به‌طور کامل یا بخشی از اجرای تعهدات خود را متوقف کنیم، ولی به اروپا این فرصت را داده‌ایم تا ببینیم اروپا چگونه می‌خواهد اراده خود را به عمل ترجمه کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید