انتقاد محمد هاشمي از عملكرد صدا و سيما

  • سیاسی
  • سه شنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۳۵
    کد خبر :321052

محمد هاشمي رئيس پيشين صدا و سيما ضمن انتقاد از عملكرد اين رسانه گفت: شرايط فعلي كشور ايجاب مي‌كند كه همه در جهت وحدت عمل كنيم و هر رويكردي غير از اين بازي در زمين دشمن است.
به گزارش نامه نيوز: دولت يازدهم و دوازدهم همچون رنگ حمايت رسانه ملي را نديده است. صدا و سيما به شيوه دوران احمدي نژاد مدافع دولت نيست و رويكرد انتقادي دارد. انتقاداتي كه به گفته رئيس جمهور، وزرا و مجموعه دولت رنگ و بوي تخريب به خود گرفته است. دولتي‌ها چند باري هم به زبان آمده و گلايه كرده اند اما هيچ يك از اين تذكرها موثر واقع نشده و مديران صدا و سيما از موضع خود كوتاه نمي‌آيند. حال كه كشور از خارج و داخل تحت فشار است و با مشكلات بسياري در حوزه هاي اقتصادي، اجتماعي، سياست خارجي و داخلي و … دست و پنجه نرم مي‌كند نيز آقايان سر همراهي ندارند. همين است كه شاهديم دم به دم اخلال‌گران در بازار داده و روي نارضايتي‌هاي موجود جامعه موج سواري مي‌كنند. موضع بخش خبري 20.30 با دولت عيان است اما برنامه هاي شاد و مفرح راديو و تلويزيون نيز اخيرا رنگ و بوي انتقاد به دولت گرفته است. آنتن رسانه ملي در انحصار يك طيف خاص تندرو است و هيچ نشاني از تلاش براي انسجام و وحدت ملي مشاهده نمي‌شود. اين در حالي است كه انتظار مي‌رود حداقل در اين شرايط از برخورد جناحي و سياسي فاصله گرفته و كمي به مصالح و منافع ملي توجه شود.

فقط مخالفت با دولت نیست و آقایان با برخی اقدامات مثل پخش صحنه‌های پشیمانی و گریه‌های چند دختر نوجوان فاصله خود با جامعه را نیز به رخ می کشند. اظهارات مبنی بر پشیمانی مائده هژبری که به اتهام انتشار ویدئوهای رقص دستگیر شده است طی بیست و چهار ساعت گذشته موج گسترده ای از انتقاد را به همراه داشته است. نگاهی به فضای مجازی و آنچه کاربران می‌گویند روشن می کند که ذهن مدیران رسانه ملی چقدر از ذهن جامعه و مردم دور است.

محمد هاشمي فعال سياسي اصلاح طلب كه سابقه مديريت اين سازمان را نيز در كارنامه دارد، در گفت و گو با «نامه نيوز» در مورد پخش اعترافات مائده هژبری نظری نداد و گفت: « من این برنامه را ندیده‌ام و نمی‌توانم در این خصوص اظهار نظر کنم اما عملکرد صدا و سیما به طور کلی حتما مورد انتقاد است.»

وی گفت : «متاسفانه فرصت ندارم غير از برخي گزارش هاي خبري و اخبار، ديگر برنامه هاي صدا و سيما را ببينم اما در همين بخش‌هاي خبري نيز مي‌بينم كه رويكرد اين رسانه به هيچ وجه حمايت از دولت نيست. مواضع خود را در قالب نقد بيان مي‌كنند اما بزرگنمايي، سياه نمايي و تخريب را نيز چاشني آن كرده‌اند.»

وي افزود: «سياست‌هاي صدا و سيما كه در دولت احمدي نژاد كاملا مبتني بر حمايت از دولت بود، در دوران آقاي روحاني عوض شده است. علت و عوامل اين تغيير سياست بحث جداگانه اي است اما شاهد بوديم كه گلايه هاي چندباره رئيس جمهور نيز در تغيير اين رويه نقشي نداشته است».

هاشمي در پاسخ به اين پرسش كه علت تغيير سياست هاي صدا و سيما در دولت روحاني چيست، گفت: «اين را مديران سازمان بايد بگويند و من نمي‌دانم . به هر حال شاهديم كه علي رغم تاكيد رئيس جمهور بر تمام شدن دوران انتخابات برخي هنوز در آن دوران مانده اند».

اين فعال سياسي اصلاح طلب با اشاره به شرايط كنوني كشور، گفت: «رهبري و همه مسئولان نظام با توجه به شرايط بين المللي كه كشور دارد توصيه به ايجاد وحدت مي‌كنند. آمريكا كه هميشه نسبت به ما دشمني داشته وجه جديدي از دشمني را در پيش گرفته و اين شرايط ايجاب مي‌كند كه همه مسئولان وحدت نظر داشته و همسو باشند. ايجاد تفرقه ، تخريب دولت يا هر يك از اركان نظام نوعي بازي در زمين دشمن است. دشمن مي‌خواهد مردم مايوس شوند و ميبينيم كه برنامه هاي زيادي براي مايوس كردن مردم دارند و در فضاي مجازي مسائل دروغ را بيان مي‌كند و هدفشان ضربه زدن به نظام است. هر رسانه اي با اين رويكرد در زمين دشمن بازي مي‌كند ولو اينكه خودش فكر كند نيت خيرخواهانه‌اي دارد.»

وي در پاسخ به اين پرسش كه چرا بعد از انتقاد مقام معظم رهبري نسبت به عملكرد صدا و سيما باز هم شاهد تغيير رويكرد اين سازمان نيستيم، گفت: « رهبري گفتند كه منتقد هستند اما موارد نقدشان را نگفتند. ما هم تغييري در رويكرد صدا و سيما نمي‌بينيم. يعني رهبري مشخصا نگفتند كه من از رويكرد رسانه ملي نسبت به دولت انتقاد دارم و با توجه به اينكه بعد از آن تغييري در رويه اين رسانه نمي‌بينيم مي‌توان گفت كه شايد انتقاد رهبري در اين زمينه نبوده است.»

رئيس پيشين صدا و سيما در پاسخ به پرسش ديگري مبني بر اينكه آيا تغيير مديران و رئيس سازمان مي‌تواند تاثير قابل توجهي در سياست هاي اين سازمان داشته باشد، گفت: «به نظر من سياست گذاري در صدا و سيما كلي‌تر از افراد است. اين سازمان يكي از نهادها مهم نظام است و افراد يا حتي احزاب و جريان هاي سياسي خيلي در تعيين سياست‌هاي آن تاثير ندارند.»

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید