مسکو خطاب به سیا: کریمه جزوی از خاک روسیه است

    کد خبر :320857

سفارت روسیه در واشنگتن در واکنش به انتشار اطلاعات جغرافیایی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) از این سازمان خواست اطلاعات خود را اصلاح و کریمه را جزوی از خاک روسیه بداند.

به گزارش ایرنا، سفارت روسیه در آمریکا روز دوشنبه در توییتر به سازمان سیا توصیه کرد از اطلاعات جغرافیایی کهنه درباره روسیه استفاده نکند.
سازمان سیا پیش از دیدار تیم های ملی فوتبال روسیه و کرواسی در چارچوب دیدارهای یک چهارم نهایی جام جهانی 2018، در صفحه رسمی توئیتر خود اطلاعاتی از جغرافیای روسیه با عنوان «کتاب حقایق جهانی» منتشر کرد.
در این کتاب، اطلاعات جغرافیایی سال 2014 روسیه لحاظ شده است که هنوز روسیه شبه جزیره کریمه را ضمیمه خاک خود نکرده بود.
با وقوع انقلاب در اوکراین که روس ها از آن به عنوان کودتای سال 2014 یاد می کنند، مردم شرق اوکراین و شبه جزیره کریمه دست به مخالفت با دولت مرکزی زدند.
با توجه به حضور نظامی روسیه در کریمه، روسیه امنیت برگزاری همه پرسی در شبه جزیره کریمه را فراهم کرد و مردم این منطقه که اکثر آنان را روس زبانان متمایل به مسکو تشکیل می دادند رای به استقلال از اوکراین و سپس درخواست پیوستن به روسیه دادند که با موافقت پوتین همراه شد.
در چهار سال گذشته، اوکراین تسلطی بر کریمه نداشته است و ضمن اشغالگر خواندن روسیه، از جامعه جهانی خواسته است که کریمه را به عنوان خاکی از روسیه نپذیرند.
بسیاری از کشورها از جمله ترکیه که در زمان عثمانی به دلیل قدرت نظامی روس ها کریمه را به آنها واگذار کردند با وجود همکاری های گسترده با روسیه، اقدام اخیر مقامات کرملین را اشغالگری خوانده اند.
در داخل روسیه اما اکثر روس ها الحاق کریمه به روسیه را نقطه عطف عملکرد پوتین در دوره گذشته ریاست جمهوری وی قلمداد می کنند.
مقامات روسیه نیز در چهار سال گذشته برای نشان دادن اهمیت این منطقه، اقدامات متعددی انجام داده اند که برجسته ترین آنها احداث طولانی ترین پل اروپاست تا روس ها با خودرو بتوانند خود را به کریمه برسانند.
هنگام افتتاح این پل، ولادیمیر پوتین با کامیون از روی آن گذشت، تا ضمن آزمایش پل به غرب و آمریکا که به دلیل الحاق کریمه به روسیه از سال 2014 سخترین تحریم ها را علیه این کشور وضع کرده اند، نشان دهد که کرملین از تصمیم خود عقب نشینی نخواهد کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید