مجلس بعد از تعطیلات یقه “ذوالنور” را می‌گیرد؟

  • سیاسی
  • دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۰
    کد خبر :320780
نماینده قم در مجلس گفته اگر کسی یقه او را بگیرد مستنداتش را ارائه می‌کند. مجلس فعلا تا آخر هفته آینده تعطیل است و نمایندگانی که به حوزه انتخابیه خود رفته اند نمی‌توانند به قول ذوالنوری “یقه گیری” کنند. اما به گفته یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس با پایان تعطیلات زمان یقه گیری از ذوالنور فرا می‌رسد.
فرارو- بعد از تعطیلات دو هفته‌ای مجلس یقه نماینده جبهه پایداری را می‌گیرد. دونالد ترامپ پشت میز کاخ سفید سخنان نماینده قم را توئیت می‌کند و جنجال تازه‌ای با همکاری پایداری‌چی‌های و رادیکال‌ترین جمهوری‌خواه‌ها درباره برجام به راه می‌افتد.
با وجود آنکه ادعای ذوالنور زبان ظریف را به تکذیب باز کرد، اما ذوالنور بر چیزی که ظاهرا مبنایش نامعتبر بوده پافشاری می‌کند. نماینده قم در مجلس گفته اگر کسی یقه او را بگیرد مستنداتش را ارائه می‌کند. مجلس فعلا تا آخر هفته آینده تعطیل است و نمایندگانی که به حوزه انتخابیه خود رفته اند نمی‌توانند به قول ذوالنور “یقه گیری” کنند. اما به گفته یکی از نمایندگان کمیسیون امنیت ملی مجلس با پایان تعطیلات زمان یقه گیری از ذوالنور فرا می‌رسد.
حجت‌الاسلام مجتبی ذوالنور، نماینده عضو جبهه پایداری قم در مجلس اوایل تیرماه امسال در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد ادعا کرد که در جریان مذاکرات هسته‌ای توافقی بین ایران و آمریکا صورت گرفته است که تا دولت اوباما به ٢٥٠٠ نفر از اتباع ایران، تابعیت آمریکایی بدهد.
ذوالنور گفت: وقتی آقای اوباما در جریان بحث برجام تصمیم گرفت به آقایان حال بدهد، به ۲۵۰۰ نفر از ایرانیان تابعیت اعطا کرد و برخی آقایان و مسوولان با یکدیگر مسابقه گذاشتند که فرزندان‌شان جزو این ۲۵۰۰ نفر باشند. امروز اگر این افراد از امریکا اخراج شوند، مشخص می‌شود که چه کسانی زد و بند دارند و منافع ملی را به آب‌نبات امریکا می‌فروشند.
این موضوع خیلی مورد توجه مخاطبان ایرانی رسانه‌ها قرار نگرفت. مجتبی ذوالنور از اعضای تشکلی است که موضع سرسختانه‌ای نسبت به برجام دارد. او از جمله افرادی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام در جایگاه سخنرانی مجلس شورای اسلامی زیر برجام نمادین فندک گرفت و پس از آن با خوشحالی فریاد می‌کشید: برجام رو آتیش زدیم» بعضی رسانه‌ها هم با در نظر گرفتن منافع ملی کشور از این سخنان چشم پوشی کردند. اما با وجود این مصلحت سنجی، سخنان این روحانی از قم به آمریکا مخابره شد. بعضی نیز آن را پاس گل ذوالنور به ترامپ عنوان کردند.
فقط ترامپ سخنان ذوالنور را جدی گرفت
اظهارات ذوالنور سوژه گزارش فاکس‌نیوز رسانه نزدیک به ترامپ شد. این شبکه نوشت: «ذوالنور از کسی نام نبرد، اما فرزندان چندین نفر از مقامات فعلی و پیشین ایران در امریکا هستند.» با این حال، فاکس‌نیوز نوشته است نشانه‌ای از اینکه این افراد در ماجرای برجام شهروندی امریکا را دریافت کرده‌اند وجود ندارد و روشن هم نیست که آیا منظور ذوالنور شهروندی است یا گرین‌کارت.» بعد از بانشر سخنان ذوالنور در فاکس نیوز، بعضی دیگر از رسانه‌های جهان این ادعا را مطرح کردند.
کار به جایی رسید که دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا در توییتی این اظهارات را بازگو کرد؛ توییتی که شبیه به دیگر توییت‌های رییس‌جمهور عجیب امریکا بار‌ها بازنشر شده و بر اتفاقات سیاست داخلی و خارجی این کشور نیز تاثیرگذار شد. ترامپ در حساب کاربری خود نوشت: «به تازگی مشخص شده است که دولت اوباما در جریان مذاکرات وحشتناک بر سر توافق هسته‌ای با ایران به ۲۵۰۰ ایرانی شامل مقامات دولتی حق شهروندی اعطا کرده است، چقدر این مساله بد و بزرگ است.»
هرکس که یقه‌مان را گرفت، آن‌وقت اسناد را رو می‌کنیم
روزنامه اعتماد که اظهارات ذوالنور در آن منتشر شده بود، برای گفتگو در این باره سراغ این نماینده مجلس رفته است. با این حال این عضو جبهه پایداری به این گفتگو جواب رد داده است و گفته: «بعد از مشورتی که با دوستان داشتم، تصمیم گرفتم فعلا در این رابطه صحبت نکنم. به هر حال، موضوعی که مطرح کردیم، در مرحله پیگیری است و قرار شد جزییات را مطرح نکنم که پیگیری‌ها را خراب نکند.» این عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس در واکنش به این پرسش که «باتوجه به تکذیب این ادعا از جانب مقامات دولت اوباما، آیا نمی‌خواهید مستندات‌تان را ارایه کنید، گفت: «هرکس که یقه‌مان را گرفت، آن‌وقت اسناد را عندالاضطرار رو می‌کنیم.»
مسئول مذاکرات تکذیب کرد
حالا کار به واکنش محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران کشیده شده است. ظریف که مسئول ارشد مذاکرات هسته‌ای بوده، به سایت الف. گفته: بنده که مذاکرات را انجام دادم این خبر را تکذیب می‌کنم. از پایه دروغ است هیچگاه این گونه مباحث (حتی درخواست مشروعی مثل لغو محدودیت تحرک دیپلمات‌های ایرانی در سازمان ملل متحد) در مذاکرات یا حواشی آن یا به هر نحو دیگری مطرح نشده است. ظریف تاکید کرد: اگر دوستان آقایان دلواپس بدون اطلاع مذاکره‌کنندگان چنین امتیاز عجیب و غیرمعمولی را از امریکا گرفته‌اند (که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه ترامپ حتی مسوولیتش با وزارت خارجه که طرف مذاکره ما بود نبوده و نیست) که اینقدر با اطمینان از آن سخن می‌گویند بحث دیگری است. خوب‌است اسامی این افراد را منتشر کنند.
مجلس چه زمانی یقه ذوالنور را می‌گیرد؟
اما هنوز شکایتی از مجتبی ذوالنوری نماینده قم درباره ادعایش به هیات نظارت بر رفتار نمایندگان ارائه نشده است. محمدجواد جمالی سخنگوی هیات نظارت می‌گوید: این هیات نظارت نمی‌تواند راسا وارد بررسی پرونده‌ای شود. به عبارت دیگر هیات نظارت نقشی برای خود به عنوان دیده‌بانی شرایط قائل نیست. ابوالفضل حسن بیگی، از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در این باره به فرارو می‌گوید: الان مجلس در تعطیلات به سر می‌برد. به همین خاطر ما نتوانسته ایم اظهارات آقای ذوالنوری را بررسی کنیم. بعد از تعطیلات مجلس بررسی می‌کنیم و از ایشان سند می‌خواهیم. مجلس به ازای هر سه هفته کاری یک هفته تعطیلات دارد تا نمایندگان بتوانند به حوزه‌های انتخابیه خود سر بزنند. تعطیلات مجلس با دو هفته تاخیر از شنبه آغاز شده است. این تعطیلات براساس اعلام اولیه هیات رئیسه مجلس آخر هفته آینده به پایان می‌رسد و بر اساس گفته حسن بیگی بعد از تعطیلات روز‌های سختی برای مجتبی ذوالنور خواهد بود.
0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید