رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران عنوان کرد؛

چاره‌اندیشی برای هواکش‌های فلزی مرتفع محوطه برج آزادی

    کد خبر :320572

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: در فرآیند ساماندهی برج آزادی، هواکش های فلزی و مرتفع در محوطه ایجاد شده که هماهنگی با این برج تاریخی ندارد.

محمد سالاری در گفتگو با  مهر با اشاره به بازدیدی که از برج آزادی داشته است، گفت: در این بازدید فضاهای زیرسطحی و محوطه برج مورد بررسی قرارگرفت، اقداماتی در محوطه سازی برج انجام شده که به اتمام رسیده است و همچنین فضاهای زیرسطحی که بعضاً از آنها آب چکه می کرد تا حد زیادی برطرف شده اما بخش هایی نیز باقی مانده که نیاز به ترمیم و بازسازی دارد که این روند باید با نظر سازمان میراث و شهرداری باشد.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران افزود: یکی از اشکالاتی که در فرآیند محوطه سازی آنجا مشاهده شد، ایجاد هواکش های فلزی مرتفعی بود که تناسبی با برج آزادی به عنوان یکی از نمادها و عناصر هویت بخش شهر تهران نداشت. در محوطه پیرامونی برج آزادی و فضای سبز آن، مناسبت های ملی گسترده ای شکل می گیرد و همه مردم از سراسر ایران و جهان در این محوطه در این سالگردهای ملی گردهم می آیند اما ما شاهد ایجاد هواکش هایی با ترکیب نامناسب در این فضا بودیم که ارتفاع قابل توجهی نیز از سطح چمن داشته است.

سالاری با بیان اینکه مسئولان برج نیز اذعان داشته اند مجموعه هواکش ها بدون در نظر گرفتن سیما و منظر کلی برج است و باید مورد بازبینی و تغییر قرار گیرد، اظهار داشت: برج آزادی به عنوان یکی از مراکز جاذب توریست نیاز دارد محوطه و فضای پیرامونی آن، آرام سازی شود و مجموعه اقداماتی در حوزه های مختلف عمرانی و حمل و نقل ترافیک برای آرام سازی این منطقه انجام شود. در حال حاضر اطراف برج به دلیل وجود بزرگراه ها، خودروها با سرعت بالایی تردد می کنند و امکان حضور شهروندان به سهولت در محوطه پیرامونی فراهم نیست.

وی خاطرنشان کرد: دو ترمینال اتوبوس درون و برون شهری در اطراف برج وجود دارد که جاذب خودروهای شخصی است و نیاز به تصمیم گیری مجدد در خصوص آنها الزامی است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران در خصوص اینکه معاون حمل و نقل و ترافیک شهر تهران معتقد است پایانه ها باید در شهر باقی بمانند و انتقال پایانه غرب که بخشی از پروژه آرام سازی برج آزادی بود، به همین دلیل متوقف مانده است، تصریح کرد: همه نظریه پردازان شهری قبول دارند محدوده برج آزادی به عنوان یکی از عناصر پرسفر و جاذب سفر باید آرام سازی شود. نگاهی که معاون حمل و نقل در خصوص وجود پایانه ها در درون شهر و یا حتی ایستگاه های راه آهن در دل شهرها دارند نگاهی ترافیکی است در حالی که در پروژه آرام سازی برج آزادی ما نگاهی میراثی، شهرسازی و ترافیکی داریم. این منطقه باید به نفع شهروندان آرام سازی و ساماندهی شود.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید