نگاه عمیق به هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۸

  • خودرو
  • دوشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۷ ۱۰:۰۶
    کد خبر :320218

یک سدان خانوادگی چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟ قیمت مناسب، قدرت قابل قبول، کابین جادار و خوش‌ساخت، مصرف سوخت پایین و تجهیزات ایمنی مدرن؟ این توانایی‌ها در هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۸ دیده می‌شود.

آکورد (با تلفظ صحیح ژاپنی آکودو، Accord) محصول پرطرفدار خودروساز ژاپنی هوندا بوده که از سال ۱۹۷۶ تا امروز، در ۱۰ نسل و مدل‌های مختلف سدان، کوپه، استیشن، هاچ‌بک و کراس‌اور تولید شده است. اولین مدل هیبرید آکورد، سال ۲۰۰۵ و در نسل ۷ با پیشرانه‌ی ۶ سیلندر V شکل رونمایی و درمدت سه سال تولید شد. ۶ سال بعد، آکورد هیبرید با پیشرانه‌ی ۴ لیتری و در کنار مدل پلاگین هیبرید دوباره تولید شد. سرانجام در نسل دهم، هوندا آکورد فقط مدل هیبرید را پذیرفت تا در کنار مدل‌های بنزینی مشتریان بیشتری جذب کند. در ادامه به بررسی هوندا آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۸ می‌پردازیم.

از سال ۱۹۷۶ تا ۱۹۸۹، آکورد در کلاس خودروهای کامپکت قرار داشت؛ دو نسل اول مدل‌های سدان و هاچ‌بک آکورد تولید شدند اما از نسل سوم، ژاپنی‌ها مدل‌های کوپه و حتی شوتینگ بریک را هم با آکورد امتحان کردند. از سال ۱۹۹۰ و رونمایی نسل چهارم، آکورد در مدل‌های سدان، کوپه و استیشن به کلاس خودروهای سایز متوسط وارد و برای اولین‌بار، تولید مدل هاچ‌بک سه در متوقف شد. با تصمیم مقامات هوندا، آکورد برای اولین‌بار در بازار کشورهای مختلف در دو نسخه با ظاهر متفاوت‌ عرضه شد. روند مدل‌های مختلف در نسل ۶ آکورد نیز ادامه یافت؛ در واقع از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ بازار ژاپن، آمریکا و اروپا آکورد مخصوص به‌خود را داشتند. سرانجام آکورد در نسل ۹ در قالب یک مدل جهانی تولید شد که این سیاست در جدیدترین مدل؛ نسل دهم نیز تکرار شده است. ژاپنی‌ها در نسل ۱۰ آکورد برخلاف طراحی سیویک تایپ R جدید چندان پیچیده عمل نکرده‌اند؛ یک آکورد در کلاس سدان چهار در با ابعاد متوسط برای بازار جهانی.

جدیدترین مدل هوندا آکورد با طراحی به‌روز شده در دو نسخه‌ بنزینی و هیبرید عرضه می‌شود که در ادامه مدل هیبرید ۲۰۱۸ این سدان ژاپنی بررسی می‌شود.
طراحی بدنه و ظاهر خارجی؛ اصالت بیشتر از نوآوری

اولین نکته‌ای باید قبل از صحبت در مورد طراحی هوندا‌ آکورد جدید گفت؛ تحسین ژاپنی‌ها برای ترکیب اصالت و طراحی جسورانه‌ است. این مورد می‌تواند بسیاری از مشتریان قدیمی کلاس سدان‌های سایز متوسط خانوادگی را سردرگم کند ولی بدون شک متقاضیان جدیدی را هم جذب می‌کند. بیشتر نقد‌ها متوجه نمای جلوی آکورد جدید بوده است؛ درواقع برخی کارشناسان وجود خط فرضی کاملاً عمودی سپر، از اسپویلر جلو تا در کاپوت را نقد می‌کنند. در بالاترین نقطه در کاپوت، نوار طولی کروم که نشان هوندا را دربرگرفته، کمی زاویه‌دار شده است. به‌طور کلی طراحی بدنه‌ی آکورد جدید به‌گونه‌ای انجام شده است که بیشتر افراد با آن آشنا هستند؛ آکورد مانند بیشتر خودروهای این کلاس، حس بزرگی و خشن بودن را تداعی می‌کند تا یک خودروی سریع و جمع‌ و جور.
طراحی کابین و فضای داخلی؛ یک هوندای بی‌نقص

طراحی فضای داخلی آکورد در ترکیب کاملاً هماهنگ حس راحتی و سادگی قرار دارد. تمام دکمه‌های فیزیکی و لمسی، از دکمه‌های سیستم اطلاعات و سرگرمی تا حتی جالیوانی بزرگ و جادار در بهترین مکان تعبیه شده‌اند تا راننده و سرنشینان در کمال آرامش و راحتی تجربه‌ی سواری با محصول هوندا را داشته باشند. متریال استفاده شده در کابین آکورد، از چرم تا پلاستیک همه باکیفیت هستند و حتی طرح چوب استفاده شده به‌طرز عجیبی، حس یک چوب واقعی را می‌دهد. صندلی‌های چرمی، بزرگ و راحت هستند؛ البته نباید انتظار فرو رفتن در صندلی‌ها هنگام عبور از پیچ‌ها را داشت، چرا که به‌هرحال آکورد موردنظر ما هیبرید است.

وقتی صحبت از خودروی هیبرید آن هم محصول هوندا باشد، باید انتظار کمترین سر و صدای ممکن را داشت. آکورد نیز از این قاعده جدا نیست و پیشرانه‌ی ۲ لیتری آن که تقریباً در ۵۰ درصد زمان رانندگی خاموش است، بدون هیایو مأموریت خود را انجام می‌دهد. به‌قدری صدا و لرزش‌های کابین کم است که سرنشینان تقریباً متوجه روشن یا خاموش شدن پیشرانه‌ی بنزینی در هنگام حرکت نمی‌شوند. شاید بهترین توصیف برای کابین هوندا آکورد جدید این باشد: بسیار ارزشمندتر، لوکس‌تر و راحت‌تر از قیمت پرداختی است.
پیشرانه، قوای فنی و کیفیت سواری؛ ترکیب جادویی VTEC و موتور برقی

باید بخاطر داشت که با یک خودروی هیبرید روبرو هستیم و نباید انتظار عملکرد قابل توجه در شتاب و سرعت‌گیری یا سیستم تعلیق و فرمان‌دهی انقلابی داشت. برای تجربه‌ی کامل این موارد باید تیپ اسپرت آکورد بنزینی با پیشرانه‌ی ۲ لیتری توربوشارژ را انتخاب کرد. آکورد هیبرید برای نهایت کارایی و مصرف سوخت طراحی شده است، بنابراین خودرو انتظار توقف و حرکت‌های آرام در جاده‌ با سرعت متوسط ۶۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دارد نه عبور از پیچ‌های تند با سرعت بالا و رانندگی تهاجمی. با تمام این تفاسیر، آکورد هنوز هم محصول هوندا است، به‌همین خاطر در صورت درخواست راننده تا جای ممکن بهترین پاسخ را می‌دهد.

موتور برقی با قدرت ۱۸۱ اسب بخار در کنار پیشرانه‌ی جواهر ۴ سیلندر ۲ لیتری VTEC (سیستم زمان‌بندی متغیر سوپاپ هوندا) در مجموع ۲۱۲ اسب بخار قدرت (دور موتور ۶۲۰۰) تولید می‌کند. این پیشرانه با گشتاور ۱۷۵ نیوتن‌متر در کنار ۳۱۵ نیوتن‌متر گشتاور موتور برقی قرار گرفته است. قوای فنی هیبرید به‌همراه سیستم انتقال قدرت CVT الکترونیکی یک سرعته به محور جلو، این سدان ژاپنی با نهایت سرعت ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت& در زمان ۷.۱ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت و ۲۱ ثانیه به سرعت ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. این قدرت و گشتاور کاملاً جوابگوی یک سدان هیبرید خانوادگی است اما با این‌حال، امکان انتخاب حال رانندگی اسپرت و آزاد کردن تمام پتانسیل آکورد وجود دارد. در حالت اسپرت سیستم هیبرید تمام تلاش خود را به‌کار می‌گیرد تا مانورهای نسبتاً سریع در ترافیک شهری یا سبقت‌ ممکن شود؛ البته همانطور که پیش‌تر ذکر شد، آکورد هیبرید برای رانندگی تهاجمی ساخته نشده است و احتمالاً صدای زیاد پیشرانه در حالت اسپرت، مانع اصلی استفاده‌ی مداوم از آن باشد. از لحاظ فرمان‌پذیری، این خودروی هیبرید مانند آکورد بنزینی رفتار می‌کند. این یعنی که تقریباً در تمام شرایط رانندگی روزمره، یکی از خوش‌فرمان‌ترین سدان‌های دنیا در اختیار راننده قرار دارد. با اینکه مدل هیبرید به‌دلیل داشتن پک باتری لیتیوم-یون ۱.۳ کیلووت ساعت از مدل بنزینی وزن بیشتری دارد، اما هنگام رانندگی به‌لطف در کنترل بودن چرخش‌های بدنه، این مورد مشخص نیست.
گجت‌ها، تجهیزات ایمنی و رفاهی؛ سیستم‌های ایمنی استاندارد در تمام تیپ‌ها

تمام نسخه‌ها و تیپ‌های آکورد جدید به‌صورت استاندارد، همراه پکیج ایمنی هوندا شامل پیشرفته‌ترین سیستم‌های ایمنی و کمک‌راننده مدرن که در محصولات برندهای دیگر جزء آپشن‌های گران‌قیمت هستند، عرضه می‌شوند. سیستم هشداردهنده‌ی برخورد از روبرو، ترمز اضطراری خودکار، جلوگیری از انحراف بین خطوط و هشداردهنده‌ی انحراف خودرو، کروز کنترل هوشمند و سیستم شناسایی تابلوهای راهنمایی و رانندگی همه به‌صورت استاندارد و بدون دریافت هزینه‌ی اضافه از خریدار، در تمام تیپ‌های نسل جدید آکورد وجود دارند. سیستم هشداردهنده‌ی نقطه‌ی کور و سنسورهای برخورد از عقب در مدل‌های پایه به‌صورت آپشن و در تیپ‌های گران‌تر استاندارد هستند. تنها دو خودروساز در دنیا هستند که چنین سطحی از تجهیزات ایمنی و کمک‌راننده را به‌صورت استاندارد ارائه می‌دهند؛ هوندا و تویوتا. اما هوندا باز هم از رقیب هم‌وطن خود عملکرد بهتری دارد؛ در واقع رقیب اصلی آکورد هیبرید، تویوتا کمری هیبرید است. تجهیزات ایمنی استاندارد این دو مدل مشابه بوده اما تفاوت بزرگ، قیمت بسیار کمتر محصول هوندا از تویوتا است.

مقامات هوندا تمام تجهیزات رفاهی که مشتریان امروز در یک سدان خانوادگی انتظار دارند را در آکورد هیبرید ۲۰۱۸ قرار داده‌اند. سیستم اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر ۸ اینچ، راهیاب ماهواره‌ای، اتصالات اپل کارپلی و اندروید اتو، صفحه‌ی شارژ بی‌سیم تلفن همراه هوشمند، سیستم نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD)، دوربین عقب و حتی فناوری ارتباطات میدان نزدیک (NFC) در تیپ‌های مختلف به‌صورت استاندارد یا آپشن در دسترس هستند. هوندا آکورد از معدود خودروهای بازارجهانی بوده که به فناروی NFC مجهز است. در حال حاضر عملکرد این فناوری در ارتباط سریع بین تلفن همراه هوشمند و سیستم اطلاعات و سرگرمی خودرو خلاصه شده است، اما در آینده‌ای نزدیک، امکان اتصال کامل به کامپیوتر مرکزی خودرو و جایگزین شدن با کلید امکان‌پذیر است.
مصرف سوخت؛ شانه به شانه کمری هیبرید

شعار اصلی ساخت آکورد هیبرید مصرف مناسب سوخت است، پس بنابراین ژاپنی‌ها باید تمرکز زیادی روی این بخش داشته باشند. سازمان حفاظت از محیط زیست ایالات متحده آمریکا (EPA)، مصرف سوخت آکورد هیبرید مدل ۲۰۱۸ را در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی، ۵ لیتر اعلام کرده است. همانند داستان قیمت آکورد، در مصرف سوخت نیز این سدان ژاپنی از رقبای گران‌تر خود شامل محصول برندهای فورد، کیا و هیوندای مصرف کمتری دارد. اما آکورد در برابر رقیب اصلی خود، کمری هیبرید قدری عقب کشیده است؛ کمری هیبرید در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ترتیب ۴.۱، ۴.۴ و ۴.۵ لیتر بنزین نیاز دارد. البته این مصرف برای تیپ پایه‌ی کمری هیبرید (LE) با وزن کمتر است؛ در مقایسه‌ی مصرف سوخت تیپ‌های فول (آکورد تورینگ و کمری XLE)، آکورد عملکرد بهتری دارد. کمری هیبرید تیپ XLE در هر ۱۰۰ کیلومتر شهر، بزرگراه و ترکیبی به‌ترتیب ۵.۳، ۵ و۵.۱ لیتر سوخت مصرف می‌کند که کمی از آکورد هیبرید تیپ تورینگ با مصرف ۵ لیتر، بیشتر است.
قیمت، آپشن‌ها و تیپ‌های مختلف؛ خوش‌قیمت‌ترین سدان هیبرید سایز متوسط

در مجموع ۶ مدل مختلف از هوندا آکورد جدید عرضه می‌شود. مدل هیبرید نیز در سه تیپ استاندارد،‌EX و تورینگ (Touring) در بازار جهانی حضور خواهد داشت. همانطور که اشاره شد، تمام تیپ‌های آکورد بنزینی و هیبرید با سیستم‌های ایمنی استاندارد همراه هستند، با این وجود قیمت تیپ استاندارد آکورد هیبرید ۲۵ هزار و ۱۰۰ دلار است. برای درک بهتر این قیمت فوق‌العاده، باید در نظر داشت که رقبای آکورد بدون تجهیزات ایمنی استاندارد با قیمت‌های بالاتر فروخته می‌شود. برای مثال، فورد فیوژن هیبرید با قیمت ۲۷ هزار و ۵۵ دلار، کیا اپتیما هیبرید با قیمت ۲۵ هزار و ۹۹۵ دلار و هیوندای سوناتا هیبرید با قیمت ۲۵ هزار و ۵۰۰ دلار در تیپ پایه عرضه می‌شوند.

تنها مدلی که در سطح تجهیزات ایمنی استاندارد آکورد بوده، تویوتا کمری با قیمت پایه‌ی ۲۷ هزار و ۸۰۰ دلار است. در واقع هوندا آکورد هیبرید باوجود تجهیز به سیستم‌های ایمنی مدرن، ارزان‌ترین سدان سایز متوسط هیبرید است و کمری هیبرید با حدود ۳ هزار دلار قیمت بیشتر، تجهیزاتی هم‌سطح آکورد ارائه می‌دهد. تیپ تورینگ با قیمت پایه ۳۳ هزار و ۸۰۰ دلار، گران‌ترین مدل آکورد است اما امکان سفارش انواع آپشن‌ها بیشتر هم وجود دارد. آپشن‌های آکورد هیبرید شامل رینگ‌های ۱۹ اینچ، تزئینات سفارشی بدنه (کروم و سیاه رنگ)، تزئینات و لوازم اضافی کابین (گرم‌کن فرمان، کف‌پوش‌های سفارشی و …)، راهیاب ماهواره‌ای، صفحه‌ی شارژ بی‌سیم تلفن همراه، سیستم نمایش اطلاعات فنی روی شیشه (HUD) و انواع روکش‌های چرم فضای داخلی است. مدل فول آپشن تیپ تورینگ هوندا آکورد هیبرید ۲۰۱۸ بیش از ۴۳ هزار دلار قیمت می‌خورد.
کلام آخر

با اینکه امروز با پیشرفت در فناوری خودروهای برقی، مدل‌های پلاگین هیبرید بیشتری تولید شده‌اند، اما همچنان خودروهای هیبرید در مدل‌های جدید عرضه می‌شوند. آکورد نسل جدید، چه در مدل بنزینی چه در مدل هیبرید، نهایت یک سدان خانوادگی باکیفیت، مجهز، زیبا، مدرن، کاربردی و خوش‌قیمت است. مهندسان ژاپنی هوندا با تولید آکورد هیبرید برندهای هم‌وطن را به چالش کشیده‌اند و البته دوباره برتری قابل توجه خود را در برابر برندهای اروپایی و آمریکایی در ساخت یک خودروی خانوادگی تمام‌عیار به‌رخ کشیده‌اند. هوندا آکورد در کنار تویوتا کمری، بنچمارک خودروسازان در ساخت بهترین سدان خانوادگی هستند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید