افت محافظه کارانه دلار و سکه با سیگنال دوگانه از بازار ثانویه و مذاکرات ایران و اروپا

    کد خبر :320077

بازار آزاد ارز و سکه در معاملات امروز با روند کاهشی به استراحت یک روزه رسیدند. معاملات امروز بازار سکه تحت تاثیر افت قیمت در بازار ارز، با کاهش قیمت هرچند اندک مواجه شد. در شرایط فعلی، بازگشایی بازار دوم ارز با وجود ابهام در فرایند اجرایی شدن، توانسه است بازار آزاد و غیررسمی را از تب و تاب روز‌های ابتدایی تیرماه خارج کند.

به گزارش تابناک، معاملات امروز یکشنبه هفدهم تیرماه ۹۷ بازار آزاد ارز و سکه، بر خلاف روز شنبه، با تغییر مسیر به سمت کاهش قیمت، همراه شد. به طوریکه تا لحظه تنظیم این خبر، نرخ دلار آمریکا در بازار غیررسمی با اندکی کاهش در محدوده ۷۸۰۰ تا ۷۹۰۰ تومان متغیر می‌باشد. این در حالی است که نرخ این ارز پرطرفدار در منطقه سلیمانیه عراق در سطح ۷۹۲۰ ارزشگذاری شده است که نشان از کاهش ۱۵ تومانی نسبت به روز قبل دارد.

همچنین هر یورو در بازار امروز، با افت اندک ۲۰ ریال به نرخ ۹۴۱۴ تومان رسیده است و هر پوند انگلیس نیز با ۳۰ ریال، ۱۰۶۵۲ تومان قیمت گذاری شده است. همچنین هر درهم امارات به عنوان ارز اثرگذار بر نرخ دلار در بازار داخلی، در معاملات امروز بازار آزاد، ۴۰ ریال ارزان شده و به قیمت ۲۱۸۰ تومان معامله شده است. نرخ این ارز از به این دلیل مهم می‌باشد که با توجه به برابری ثبات دلار به درهم در عدد ۶۷/ ۳، ارزش درهم به ریال در میان معامله‌گران از اهمیت زیادی برخوردار است، چون با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد.

بازار آزاد ارز، در شرایط فعلی از یک سو سیگنال مثبتی از شروع به کار بازار ثانویه دریافت کرده و از سویی دیگر پس از آنکه اعلام شد، مذاکرات ایران و اروپا ادامه خواهد یافت، از کاهش بیشتر دست کشیده است.

اما آنچه از برآیند بازار در روز‌های اخیر مشخص است، خبر آغاز به کار بازار ثانویه در روز‌های پایانی هفته گذشته تاثیر مثبت داشته است. بازاری که به گفته رئیس کنفدراسیون صادرات ایران، کشف نرخ اظهارنامه صادراتی، در سامانه نیما صورت می‌گیرد و توافق شده است که ارز حاصل از صادرات که نرخ مصوب ۴۲۰۰ تومانی دارد، با اظهارنامه‌ای که از سوی صادرکنندگان به واردکنندگان اولویت سه واگذار می‌شود، ترکیب شده و نرخ اظهارنامه صادراتی به صورت توافقی میان صادرکننده و واردکننده تعیین شود.

محمد لاهوتی معتقد است که دو روش برای این معامله ارزی میان صادرکنندگان و واردکنندگان اولویت سه در نظر گرفته شده است. بر این اساس در روش اول، عرضه ارز حاصل از صادرات در سامانه نیما صورت می‌گیرد که در آن، صادرکنندگان ارز و اظهارنامه صادراتی خود را در سامانه نیما به ثبت می‌رساند و واردکنندگانی که تقاضای خرید این ارز را دارند، ارز و اظهارنامه را به نرخ توافقی خریداری کرده و اقدام به واردات نمایند. لاهوتی توضیح داده است که روش دوم این است که واگذاری ارز و اظهارنامه صادراتی به صورت مستقیم به واردکننده صورت گیرد و بر این اساس، شیوه اصلی آن است که واردکننده بعد از ثبت سفارش، درخواست خود را در سامانه جامع تجارت، ثبت کرده و شماره اظهارنامه توافق شده را در سامانه درج نماید؛ بر این اساس، سامانه نیما از صادرکننده استعلام لازم را صورت داده و بعد از تائید وی، ارز را به حساب مورد درخواست واردکننده واریز می‌نماید. عضو کمیته ارزی اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: به این ترتیب بعد از واگذاری ارز به واردکننده، دولت از صادرکننده رفع تعهد کرده و واردکننده نیز، ارز و اظهارنامه را برای واردات استفاده می‌کند.

اما از سویی دیگر، خبری باعث شد جلوی افت بیشتر نرخ ارز به ویژه دلار و یورو گرفته شود. بر این اساس، در روز‌های اخیر، ماراتن دیپلماسی برای حفظ برجام توسط ایران و اروپا شکل گرفته است. مذاکراتی که نتیجه آن در شرایط فعلی، باعث حالت تردید و دودلی در میان معامله گران شده است و برخی خریدار شده اند و عده‌ای همچنان درانتظار افت قیمت‌ها می‌باشند. حتی حسن روحانی عصر پنج‌شنبه در تماس تلفنی با «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، با اشاره به خروج یکجانبه آمریکا از برجام و فرصت محدودی که در اختیار اروپا قرار گرفت تا مواضع خود را به‌طور روشن و صریح درباره چگونگی ادامه برجام اعلام کنند، گفت: پس از خروج آمریکا از برجام مشکلاتی در زمینه اقتصادی، روابط بانکی و نفتی ایجاد شده و شرکت‌های سرمایه‌گذار در ایران برای ادامه فعالیتشان دچار تردید شدند. رئیس‌جمهوری با اشاره به ارائه بسته پیشنهادی سه کشور اروپایی در ارتباط با چگونگی عمل به تعهدات و همکاری‌هایشان در برجام، آن را مایوس‌کننده عنوان کرد و گفت: متاسفانه در بسته پیشنهادی ارائه‌شده راهکار عملیاتی و شیوه مشخصی برای ادامه همکاری‌ها وجود نداشت و یکسری تعهدات کلی در حد بیانیه‌های سابق اتحادیه اروپا عنوان شده بود.

بازار سکه با افت اندک همراه شد

در بازار سکه نیز امروز شاهد کاهش قیمت در نرخ سکه تمام و نیم سکه بودیم. به طوریکه با سیگنال کاهش از بازار ارز به بازار سکه، قیمت سکه تمام طرح قدیم تا این لحظه، با کاهش ۲۰ هزار تومانی به رقم ۲,۶۶۰,۰۰۰ تومان رسیده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار امروز، ۲,۸۷۷,۵۰۰ تومان ارزگشذاری شده است که نسبت به نرخ پایانی روز شنبه، ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان ارزان شده است. این سکه در یازدهم تیرماه ۹۷ به سطح ۳ میلیون و ۴۶ هزار تومان رسیده بود. هر نیم سکخ نیز با کاهش قیمت همراه شد و با افت ۳ هزار تومانی به رقم ۱,۳۸۲,۰۰۰ تومان رسید. اما ربع سکه با رشد ۵ هزار تومان به قیمت ۷۲۰ هزار تومان فروخته شد. هر سکه یک گرمی نیز بدون تغییر در جایگاه ۳۹۵ هزار تومان قرار گرفت.

تثبیت نرخ ۳۹ ارز در بانک مرکزی

براساس اعلام بانک مرکزی نرخ هر دلار آمریکا برای امروز (یکشنبه هفدهم تیرماه) بدون تغییر نسبت به روز گذشته ۴۲ هزار و ۹۳۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ هر پوند انگلیس بدون تغییر نسبت به روز شنبه ۵۷ هزار و ۶۱ ریال و هر یورو نیز بدون تغییر در مدت مشابه ۵۰ هزار و ۴۶۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

براین اساس، هر فرانک سوئیس ۴۳ هزار و ۳۶۱ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۹۲۱ ریال، کرون نروژ ۵ هزار و ۳۴۶ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۷۶۷ ریال، روپیه هند ۶۲۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۶۹۰ ریال، دینار کویت ۱۴۱ هزار و ۷۶۶ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۳۵ هزار و ۳۱۱ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۸۷۵ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۴۷۲ ریال، ریال عمان ۱۱۱ هزار و ۶۵۲ ریال و دلار کانادا ۳۲ هزار و ۸۱۰ ریال قیمت خورد.

همچنین نرخ راند آفریقای جنوبی ۳ هزار و ۱۸۴ ریال، لیر ترکیه ۹هزار و ۳۸۵ ریال، روبل روسیه ۶۸۲ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۷۹۵ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۶۲۳ ریال، لیر سوریه ۸۴ ریال، دلار استرالیا ۳۱ هزار و ۸۹۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۴۴۹ ریال، دینار بحرین ۱۱۴ هزار و ۱۷۸ ریال، دلار سنگاپور ۳۱ هزار و ۶۱۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۶۹۷ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۸ هزار و ۸۳۶ ریال تعیین شد.

نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۸۸۶ ریال، دینار لیبی ۳۱ هزار و ۳۲۶ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۴۶۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۲۹هزار و ۵۵۳ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۶۲۷ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۸ هزار و ۵۲۰ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۲ هزار و ۴۹۲ ریال، افغانی افغانستان ۵۸۵ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۱ هزار و ۴۶۶ ریال، منات آذربایجان ۲۵ هزار و ۲۵۴ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۶۸۰ ریال و بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۹۹ ریال ارزش‌گذاری شد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید