نبود قانون رودخانه، آسیب جدی به خوزستان رساند

اهواز- استاد دانشگاه خلیج‌فارس بوشهر گفت: نبود قانون رودخانه که باعث جلوگیری از دستکاری در این اکوسیستم شود، آسیب جدی به خوزستان رسانده است.

 پرویز باورصاد شامگاه گذشته در همایش آب، حیات زمین که توسط انجمن مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی خوزستان در سالن آمفی تئاتر دانشکده علوم دانشگاه چمران برگزار شد،  اظهار کرد: نبود قانون رودخانه آسیب جدی به این اکوسیستم در ایران و به خصوص خوزستان رسانده است در حالی که در سایر کشورها قوانین مدون و نوشته شده برای حفاظت از رودخانه ها وجود دارد.

وی افزود: قانون، وزارت نیرو را متولی آب های کشور تعیین کرده، در حالی که مرجع صلاحیت دار برای این کار نیست و تاکنون نشان داده با بی توجهی، این اکوسیستم ها را تغییر و آنها را با خطر جدی مواجه کرده است.

باورصاد با اشاره به زیاده روی در ساخت سد توضیح داد: مخازن آبی را ایجاد کردند که میزان زیادی از آب آنها تبخیر می شود که این اشتباه باید اصلاح شود. همچنین تغییر کشاورزی غرقابی و تغییر الگوی کشت باید به عنوان راهکار اجرایی شود.

وی، خوزستان را بزرگترین جلگه در ایران دانست و تصریح کرد: هوای سوزانی که اینجا دارد بی نظیر است. رودخانه های متعدد و وسیع دارد که کارون در بین آنها در گذشته قابل کشتیرانی بود. رودخانه های اینجا به هم وصل هستند که این یک امتیاز به حساب می آید.

این استاد دانشگاه در ادامه گفت: هیچ کشوری مانند ایران نیست که اینگونه با محیط زیست استان خود رفتار تخریب آمیز داشته باشد. انگلیسی ها ۱۵۰ سال پیش، کتابی بر مبنای تحقیقات علمی دقیق درباره خوزستان و کارون نوشتند که مطابق آن معلوم می شد که در آن زمان خوزستان توان تامین حبوبات، برنج، گندم برای ۵۰۰ میلیون نفر را دارد و خوزستان را استانی مملو از درختان نخل، کنار و سدر معرفی می کند.

این متخصص مسائل دریانوردی با اشاره به اینکه سدها آفت کشور هستند، اظهار کرد: این شیوه فکر که آب شیرین به جای اینکه به خلیج فارس بریزد، بهتر است به استان های دیگر منتقل شود کاملا غلط است، با همین طرز فکر سبب شده اند کارون تبدیل به بزرگترین زهکش و فاضلاب شود. اما در گذشته حتی یک جزیره هم در کارون وجود نداشت.

وی، خوزستان را پیوسته دارای رتبه اول و دوم در کشاورزی و صنعت دانست و گفت: صنعت را در اصفهان و یزد که کویری هستند احداث کردند و این بزرگترین خیانت به ما بود. در اصفهان فقط باید صنایع سبک ایجاد می شد.

این مولف و مترجم در ادامه گفت: زیر پل سفید شهرداری با تخلیه نخاله های ساختمانی، حیات رودخانه را در آن بخش به نابودی کشانده است. در حالی که حیات خوزستان به رودخانه های آن وابسته است.

وی در پایان اظهار کرد: منبع تولید برق که بهانه ای برای احداث سدها روی رودها شده باید تغییر پیدا کند. می توان برق را از راههای دیگری مانند؛ دریایی، گازی و آفتاب تامین کرد.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید