نبود حمایت کافی جهانی برای اجرای معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای

    کد خبر :319829

دبیرکل سازمان ملل همزمان با یک ساله شدن معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد: سازمان ملل کماکان متعهد به حذف کامل سلاح‌های هسته‌ای است.

به گزارش ایسنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای از یک ساله شدن تصویب معاهده ممنوعیت تسلیحات هسته‌ای استقبال کرد. معاهده‌ای که پیش‌تر آن را یک عنصر حیاتی برای صلح و امنیت بین الملل و هسته مرکزی رژیم عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای خوانده بود.

فرحان حق سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ضمن قرائت این بیانیه گفت: تصویب این معاهده در هفتم ژوئیه سال ۲۰۱۷ توسط ۱۲۲ کشور نشان دهنده یک حمایت بین المللی قوی و قانونی است که هدف آن پایان تهدید تسلیحات هسته‌ای است.

بنا بر گزارش پایگاه اینترنتی سازمان ملل هدف از این معاهده بین‌المللی بزرگ جلوگیری از گسترش تسلیحات هسته‌ای و فناوری این تسلیحات، ارتقای همکاری در زمینه استفاده‌های صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای و تقویت هدف خلع سلاح هسته‌ای کامل و جهانی است.

این معاهده تنها تعهد خلع سلاح الزام آور در قالب یک توافق چند جانبه از سوی کشورهای مجهز به سلاح هسته‌ای است.

فرحان حق در ادامه گفت که تاکنون ۵۹ کشور این معاهده را امضا و ۱۱ کشور تصویب کرده اند و اگر ۵۰ کشور دیگر آن را به تصویب برسانند، به مرحله اجرا درخواهد آمد و به یک عنصر مهم در رژیم خلع سلاح و عدم اشاعه تسلیحات هسته‌ای تبدیل خواهد شد.

همچنین در بیانیه دبیرکل سازمان ملل آمده است: سازمان ملل همچنان متعهد به حذف کامل تسلیحات هسته‌ای به عنوان بالاترین اولویت خلع سلاح خود است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید