رسانه ملی در جهت حاشیه سازی‌های ورزشی

    کد خبر :319558

در شرایط امروز روزنامه‌های ورزشی مرز باریکی بین حرفه‌ای بودن و تلاش برای جذب مخاطب وجود دارد و شاید جبر فروش باعث می‌شود یکسری مسائل ناخودگاه نادیده گرفته شوند. چه بسا دیده شده است که بعد از پایان بازی‌های مهم ورزشی و خصوصا فوتبال‌ها، رسانه‌های ما و به ویژه مطبوعات بدون در نظر گرفتن صحت و سلامت خبر با تیترهای نامناسب، به ارائه‌ی خبر، تحلیل و گزارش بپردازند.

سعید خال (مدرس ارتباطات) با اشاره به عملکرد فضای مجازی و اطلاعات و اخباری که از این رسانه‌ها منتشر می‌شود، مطرح کرد: متاسفانه رشد سایت‌ها و فضای مجازی و گروه‌های تلگرامی باعث شده است بعضا اخبار نادرست به مخاطبان برسد. اینجاست که سواد رسانه‌ای باید بالا باشد. مطمئنا در همه جا این فضای رسانه‌ای تاثیر گذاشته است، اما در حوزه ورزش نمود این وضعیت بیشتر است. به دلیل این که میزان علاقه و هیجان و درخواست بالاتر است و نمونه بارز آن اتفاقی بود که پس از پیروزی و حضور درخشان تیم‌ ‌ملی فوتبالمان در جام جهانی شاهد بودیم؛ علی‌رغم اینکه یک نمایش اقتدارگرا و غرورآفرین را شاهد بودیم، اما پس از آن دیدیم که متاسفانه رسانه‌ای شدن این اختلافات و شایعات که اساس شکل‌گیری آن هم با کمال تاسف همین فضای مجازی بود، باعث شد یکسری از حرف و حدیث‌ها، اختلافات و کدورت‌هایی را در جامعه ورزش و تیم‌ ‌ملی شاهد باشیم.

به نظر می‌رسد که تمام اینها هم اگر ریشه‌یابی شود، ریشه‌یابی‌های منفعت طلبی، شخصی و مطامع شخصی و اقتصادی دارد؛ بنابراین رسانه ملی، خبرگزاری‌ها و سایت‌های رسمی و همچنین رسانه‌های مکتوب موظف هستند که فضا را تلطیف کرده و در رساندن اطلاعات و اخبار درست به مخاطب کوشش کنند.

خال در ادامه‌ اظهار کرد: سواد رسانه‌ای در سطح جامعه به کلی پایین است؛ یعنی جامعه به سمت و سویی می‌رود که در حقیقت افرادی می‌خواهند که این اتفاق رخ دهد. مسلما این موضوع در ورزش بیشتر است، اما به نظرم رسانه‌های ملی و مطرح می‌توانند این فضاها را تلطیف کنند. هر چند که رسانه ملی به نظر می‌رسد در این زمینه پرگاز جلو می‌رود و عملا هم دو، سه نفر هم بیشتر گرداننده آن نیستند.

سعید خال در پایان گفت‌: رسانه ملی در این زمینه بسیار موثر است. به‌ هر حال این رسانه قدرت و زمان و دربرگیری زیادی دارد، اما به نظر می‌رسد رسانه ملی هم خودش بیشتر راغب است که به جای متن به حاشیه بپردازد و مسائل را سطحی بررسی کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید