تجربه عجیب عکاسی با دوربین گیم‌ بوی و لنز تله فوتو کانن

    کد خبر :319376

طراحی به نام باستیان اکلر، موفق شد با مانت لنز تله فوتو کانن روی دوربین گیم‌بوی، عکس‌های سیاه و سفید با کیفیت عکس‌های دیجیتالی بگیرد.

وقتی در سال ۱۹۹۸ دوربین گیم‌بوی برای اولین بار معرفی شد، نینتندو در یک آگهی تبلیغاتی تلویزیونی اعلام کرد که از این پس عکاسی به یک تفریح و سرگرمی تبدیل خواهد شد؛ اما این رؤیا محقق نشد و خیلی زود مشخص شد که عکس‌هایی که با دوربین گیم‌بوی گرفته می‌شود، به‌اندازه‌ای بی‌کیفیت است که کسی برای تفریح و سرگرمی از آن استفاده نخواهد کرد. باید بگوییم عملا عکاسی با دوربین گیم‌بوی با شکست روبه‌رو شد.

اما امروزه بعد از گذشت چندین دهه از آن دوران، عکاسی واقعا به یک سرگرمی تبدیل شده است و مردم از انجام این کار لذت می‌برند. صحبت نینتندو حقیقت داشت؛ اما این حقیقت در مورد دوربین گیم‌بوی به واقعیت نپیوست. آیا روشی وجود دارد که بتواند دوربین گیم‌بوی را دوباره احیا کند و رویای نینتندو را به واقعیت تبدیل کند؟ آیا می‌توان با راهکاری خلاقانه، دوربین منقضی‌شده‌ی Game Boy را مجددا احیا کرد؟

طراحی به نام باستیان اکلر، توانست با طراحی مانت‌ لنز برای دوربین گیم‌بوی، رؤیای نینتندو را زنده کند. وی توانست لنزهای کانن را با مانت به دوربین قدیمی گیم‌بوی متصل کند و عکس‌هایی با کیفیت دیجیتال با این دوربین بگیرد. اکلر، ابتدا مانت را با نرم‌افزار Rhino 3D طراحی کرد و با کمک مهارت‌های خود در حوزه‌ی طراحی صنعتی موفق شد در کمتر از چند ساعت و با کمک چاپگر سه‌بُعدی Monoprice Select Mini v2 محصول مورد نظر را تولید کند. اگرچه ممکن است این مانت به نظرتان کمی عجیب بیاید؛ ولی به خوبی کار می‌کند و می‌توانید روی آن حساب کنید.

نتیجه و محصول نهایی اکلر جالب توجه بود. شاید برایتان این سوال پیش بیاید که دوربین گیم‌بوی مجهز به لنز کانن با چه کیفیتی می‌تواند عکاسی کند؟ دوربین گیم‌بوی مجهز به لنز تله فوتو کانن توانست عکس‌هایی با کیفیت ۱۲۸×۱۱۲ پیکسل بگیرد که تنها کسری از رزولوشن دوربین‌های دیجیتال کنونی است؛ البته باید بگوییم که تمام تصاویر سیاه و سفید هستند. خاطرنشان می‌کنیم که دوربین نیکون D5 یا دوربین کولپیکس ۶۰۰ در دست نگرفته‌اید و در حال عکاسی با دوربین گیم ‌بوی هستید!

اکلر در پست وبلاگ خود توضیح داد:اندازه‌ی سنسور دوربین گیم‌بوی ۳.۶ میلی‌متر‌مربع است که ابعادی معادل سنسور ۱/۴ اینچی دارد و این ابعاد، ضریب برش ۱۰.۸۱ را ایجاد می‌کنند. با استفاده از 70-200 F4 روی اکستندر 1.4x، می‌توانیم حداکثر فاصله‌ی کانونی حدود ۲۰۰ × ۱.۴ × ۱۰.۸۱ = ۳۰۲۶.۸ میلی‌متر را در اختیار داشته باشیم.

این مشخصات برای داشتن تصاویری با کیفیت مطلوب مناسب است و اکلر توانست عکس‌های سیاه‌و‌سفید مناسبی از ماه بگیرد. اکلر فایل‌ عکس‌ها را به فرمت PNG و به‌صورت مربعی شکل کراپ کرد. همچنین اکلر عکس‌هایی از پرندگان مختلف را با دوربین گیم‌بوی مجهز به لنز کانن تهیه کرد و به اعتقاد خود، تصاویر بوکه‌ی ۲ بیتی ۱۴ کیلوپیکسلی واقعا هیجان‌انگیز بودند. در ادامه‌، اکلر عکس‌هایی از یک قایق یا فانوس دریایی هم با دوربین خود تهیه کرد و توانست با این کار خود دوربین گیم‌بوی را مجددا احیا کند.

البته اکلر اولین کسی نیست که رویای احیای دوربین گیم‌بوی را در سر داشت و آن‌ را دنبال کرد، او می‌گوید برای طی کردن این مسیر، ابتدا مطالعات و تحقیقات تیم بنیون را مورد بررسی قرار داده و بخشی از ایده‌ی خود را از مطالب بنیون اقتباس کرده است. تیم بنیون اخیرا موفق به دریافت جایزه‌‌ی بزرگ عکاسی در شانگهای چین شد و اکلر از ایده‌های او برای تکمیل پروژه‌ی خود کمک گرفته است. همچنین جین جاکوس کالبایراک بیش از یک دهه قبل، دوربین دست دوم گیم‌بوی خریداری کرده بود و چند سال قبل سعی کرد برای اشتراک‌گذاری عکس‌های اینستاگرام از آن دوربین استفاده کند. اکلر تلاش‌های جین جاکوس را نیز مورد مطالعه قرار داد تا متوجه شود که چه ایده‌ای را می‌تواند از کارهای او استخراج کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید