دو کتاب طنز تازه از پوریا عالمی منتشر شد

    کد خبر :31937

پوریا عالمی از انتشار دو کتاب بر مبنای یادداشت‌های طنز مطبوعاتی خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، دو مجموعه طنز از پوریا عالیمی طنزپرداز و روزنامه‌نگار با عنوان «آمبولانس چی» و «کاناپه‌چی» از سوی نشر مروارید روانه بازار کتاب شد.

عالمی در گفتگو با مهر درباره این دو کتاب عنوان کرد: مبنای نوشتن طنز از سوی من در این سال‌ها تلاش برای خلق اثر در قالب‌ها و فرم‌های مختلفی بوده که امکان این نوع از نوشتن را مهیا می‌کرده است. یعنی از نظر شکلی و ساختاری سعی کردم نگاه‌های متعدد و متنوعی به متن داشته باشم و البته حاصل این کار هم تجربه‌های متنوعی شد مثلا در فرمی با نام فال قهوه، نویسنده در قالب کسی که فالگیر است برای اصحاب سیاست فال می‌گرفته و حاصل کار درقالب ستون طنز مطبوعاتی منتشر می‌شد و یا در فرمی دیگر با عنوان آسانسور چی نیز فردی که نگهبان و مسئول آسانسور است در مواجهه با افرادی که سوار آسانسور می‌شدند با آنها دیالوگی داشته که در قالب متن نوشته می‌شد. یا قالبی با عنوان «مادر رجب» که گفتگوی یک مادر درباره موضوعی خاص با مردم و فرزندش، البته با زبان طنز بوده است.

وی ادامه داد: در فرم آمبولانس چی، فضای روایت به شکلی بود که فردی که دچار مشکلی شده و نیاز به آمبولانس دارد، در موقعیت سوار بودن در آمبولانس با فردی که همراهش است دیالوگ برقرار می‌کند. در کاناپه‌چی نیز با نگاهی به مدل فروید، افراد مختلف روی کاناپه‌ای که برایشان تدارک دیده شده خود را رها کرده و هرچه دوست داشتند درباره خود بیان کنند را به زبان می‌آوردند و با کاناپه‌چی به عنوان درمانگرش صحبت می‌کردند و البته می‌دانید که همه این اتفاقات را با زبان طنز روایت انجام شده است.

عالمی افزود: به باور خودم اهمیت این دو کتاب در تجمیع تجربه فرم‌گرایی برای تالیف محتوای آن‌هاست که این فرم‌گرایی به ساختار یافتن و انسجام متن بسیار کمک کرده است. اینکه مخاطب این مجموعه را بپسندد یا نه به خود او بر می‌گردد هرچند که در دوره نوشتن این یادداشت‌ها در مطبوعات از بازخورد مردمی آنها خاطرات خوبی دارم.

این روزنامه‌نگار و طنزپرداز ادامه داد: کتاب آمبولانس‌چی و کاناپه‌چی منتخبی از یادداشت‌های سال ۱۳۹۳ است که در روزنامه‌ شرق چاپ شده است. در آمبولانس‌چی انتخاب یادداشت‌ها بیشتر بر مبنای محتوا و اهمیت خبرهایی است که ماده‌ اولیه هر ستون را شکل داده است، خبرهایی که در جامعه مطرح است اما از تریبون‌های رسمی گفته نمی‌شود. در کتاب کاناپه‌چی نیز سعی شده با نوعی لکنت بیانی، تناقض‌های گفتاری و ابهام‌گویی‌های ناخودآگاه یا عمدی و بالاخره نتیجه‌گیری‌های نقیض باورهای سوژه‌های نوعی هجو خلق شود.

نشر مروارید این دو کتاب را با قیمت‌ ۲۳ و ۲۵ هزار تومان منتشر کرده است.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید