صنایع دستی ایران را با طراحی مناسب، جهانی می کنیم

مدیر کل توسعه و ترویج صنایع دستی کشور گفت: صنایع دستی ایران را با طراحی مناسب جهانی کرده و محصولات خودرا به بازارهای بین المللی عرضه می کنیم.

علی حاجی شیزری در مسابقه بزرگ طراحی صنایع دستی اظهار کرد: همیشه در زمینه طراحی صنایع دستی دچار فقدان بودیم و از بازارها فاصله قابل توجه گرفته بودیم.
وی که در خانه هنرمندان سخن می گفت، افزود: مسابقه طراحی صنایع دستی موجب شد تا هنرمندان ما که در طراحی صنعتی کار کرده بودند، وارد عرصه طراحی سنتی شوند.
شیزری ادامه داد: سال گذشته برای اولین بار برای طراحی و نمونه سازی صنایع دستی در کشور به اعتبار ویژه ای تخصیص پیدا کرد و با تامین این اعتبار و استفاده از طراحی های مبتنی بر خلاقیت و مطابق با سلیقه نسل جوان می توانیم خود را در بازارهای بین المللی مطرح کنیم.

** حمایت سرمایه گذاران، لازمه تولید
دبیر مسابقه طراحی صنایع دستی نیز گفت: با توجه به اینکه دنیا به سوی تکنولوژی می رود ارزش های فرهنگی و قومی ملت ما در معرض تهدید قرار دارد.
مهران هوشیار افزود: طراحان و هنرمندان تشویق شدند تا به خلق آثاری دست بزنند که مطابق سلیقه نسل جدید و خواست بازار باشد.
وی اضافه کرد: تلاش ما این بود که هنرمندان جوان با خلاقیت خود در کنار پیشکسوتان متخصص از نظر فنی قرار گیرند تا با همکاری مکمل، محصولاتی شایسته نام ایران عرضه کنند.
هوشیار خاطر نشان کرد: از صنعتگران و سرمایه گذاران و صاحبان کارخانه دعوت می کنیم تا از تولید آثار خلاقانه صنایع دستی حمایت کنند زیرا سرمایه گذاری در این صنعت بومی می تواند باعث تحول اقتصادی در ایران شود.
وی گفت: 4 هزار و 854 طرح اولیه از حدود 408 فایل هنری دریافت شد و 181 فایل در مرحله اول از این بین انتخاب شدند.
دبیر مسابقه طراحی ادامه داد: در مرحله دوم داوری ها، اصل آثار بازبینی شدند و از 31 فایل راه یافته به این مرحله در نهایت 78 اثر هنری در نمایشگاه ارایه شد و در مجموع 31 فایل از 12 گروه هنری در این نمایشگاه شرکت دارند.
هوشیار ابراز امیدواری کرد که در بخش داوری آثاری برگزیده شوند که تمامی موارد پیش تولید تا تولید و عرضه و بسته بندی و حتی قیمت گذاری را طی کرده باشند.

** اولویت کاربردی بودن صنایع دستی
معاون اداره کل توسعه و ترویج صنایع دستی نیز اظهار کرد: با برگزاری این مسابقه توانستیم هنرمندان هنرهای تجسمی، طراحی صنعتی و صنایع دستی را به هم ارتباط دهیم.
مرضیه ترکمانیان افزود: نسل جوان ما آنطور که باید با کارهای اصلی و هویت بخش گذشتگان آشنا نیست و با طراحی چنین برنامه هایی می توان آنها را به سمت انجام کارهای حرفه ای با زمینه اصیل سوق داد.
وی اضافه کرد: به جز کسانی که به صورت انفرادی در مسابقه شرکت کرده بودند، تیم های کاری بینارشته ای نیز برای شرکت حضور داشتند که این مساله به سهم کوچک خود می تواند گوشزد کند که با کار گروهی می توان نقطه ضعف فرهنگ عمومی ما یعنی ضعف در کار جمعی را پوشش داد.
این  یادآور شد: کاربردی بودن اولویت مهم ما بود و هیچیک از اشیا نمایشگاه جنبه صرفا دکوراتیو (نمایشی) نداشتند و همه برای کاربری روزمره تعریف شده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید