سرمایه‌گذاری برندهای ژاپنی، برای نمایشگرهای پشت فرمان

  • خودرو
  • شنبه ۱۶ تیر ۱۳۹۷ ۹:۰۰
    کد خبر :318866

افزایش فروش خودروی الکتریکی و جایگزینی صفحه نمایش دیجیتال به جای سرعت‌سنج‌های سنتی، باعث خوش‌بینی شرکت‌هایی مثل ژاپن دیسپلی، به افزایش فروش در آینده شده است.

با توجه به پیشرفت چشم‌گیر در زمینه فناوری‌های نوین، نمایشگرهای تمام‌دیجیتال داشبورد جایگزین سرعت‌سنج‌ها و شمارنده‌های سنتی در وسایل نقلیه می‌شود؛ این موضوع، شرکت ژاپن دیسپلی (Japan Display) را به عنوان یکی از رهبران صنعت ژاپن، در مورد افزایش فروش داشبورد دیجیتال به تولیدکنندگان جهانی خودرو خوش‌بین کرده است.

در حالی که اکثر مدل‌های جدید، معمولا یک پنل اطلاعات مرکزی برای نقشه، سرگرمی و دیگر عملکردها دارند، خودروسازان نیز به طور فزاینده صفحه داشبورد سنتی روبروی راننده را با صفحه نمایش تخت جایگزین می‌کنند. با نگاهی به صفحه داشبورد دیجیتال جدیدترین محصولات بی‌ام‌و یا مرسدس بنز، می‌توان به این موضوع پی برد.

جایگزینی پنل ابزار داشبورد با صفحه نمایش‌ دیجیتال موضوع چالش‌برانگیزی است، زیرا آن‌ها نیاز به قابلیت اطمینان و مقاومت بیش‌تری در برابر تغییرات دما دارند؛ در حالی که اطلاعات مهمی نیز به راننده ارائه می‌شود. این امر باعث می‌شود که نمایشگر دیجیتال داشبورد گران‌تر باشند و تامین‌کنندگان قطعات خودرو هزینه‌ی بیش‌تری برای آن‌ها تقاضا کنند. در نتیجه چنین کسب‌وکاری بسیار سودآور خواهد بود و آن را برای سرمایه‌گذاران جذاب می‌کند.

ژاپن دیسپلی به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده پنل ابزار داشبورد دیجیتال خودرو در سراسر جهان، معتقد است که تغییر استراتژی صنعت به سمت ساخت خودروی الکتریکی، صفحه نمایش دیجیتال را به مهم‌ترین قسمت در فضای داخل خودرو تبدیل می‌کند؛ زیرا رانندگان اغلب توجه بیش‌تری به عناصر زیبایی‌شناسی داخلی خودرو دارند و عملکرد سیستم محرکه الکتریکی گاهی در اولویت‌ بعدی قرار می‌‌گیرد.

هولدر گرکنز، مدیر بخش خودرو در ژاپن دیسپلی طی مصاحبه‌ای گفت:در مورد پیشرانه احتراق داخلی سنتی مسائل زیادی اهمیت دارند؛ تعداد سیلندر، گشتاور و اسب بخار، شتاب‌گیری و صدای پیشرانه. اما در خودروی برقی چنین چیزی وجود ندارد. به نظر شما چطور می‌توان در یک خودروی الکتریکی جذابیت ایجاد کرد؟ احتمالا استفاده از نمایشگرهای دیجیتال پاسخ مناسبی خواهد بود.

داشبورد دیجیتال مزایای زیادی نیز برای رانندگان به همراه دارد؛ مثلا تغییر سبک و میزان اطلاعات برای حالت‌های مختلف رانندگی، یا بزرگ‌تر کردن نقشه‌ها در هنگامی که مورد نیاز هستند. در حال حاضر، اغلب این موارد در محصولات باکیفیت ساخته شده توسط آئودی، بی‌ام‌و، مرسدس بنز و برخی از تولیدکنندگان خودروی سوپراسپرت استفاده می‌شود.

در سال مالی گذشته ۹۰۰ میلیون دلار از ساخت محصولات مرتبط با خودرو، عاید ژاپن دیسپلی شد که حدود ۱۴ درصد از کل سود این شرکت محسوب می‌شود. با این حال ژاپن دیسپلی رشد ۴۰ درصدی برای فروش داشبورد دیجیتال خودرو تا سال ۲۰۲۰ پیش‌بینی می‌کند. این شرکت در حال حاضر حدود ۳۰ درصد از بازار خودروی اروپا را در اختیار دارد و کسب‌وکار خود را در ایالات متحده، ژاپن و چین گسترش می‌دهد. این موضوع می‌تواند خبر امیدبخشی برای سرمایه‌گذاران ژاپن دیسپلی باشد که سود سهامشان سال گذشته با کاهش ۳۲ درصدی همراه شد.

طبق گفته IHS Markit، شرکت ژاپن دیسپلی سال گذشته ۱۹ درصد از بازار جهانی پنل دیجیتال داشبورد را با قیمت ۶.۷ میلیارد دلار کنترل کرد و صفحه نمایش داشبورد دیجیتال ساخت ال‌جی با ۱۴ درصد در رتبه دوم قرار داشت.

دامیان تونگ، تحلیلگر شرکت Macquarie Group می‌گوید:این کسب‌وکار ترکیبی از تنوع زیاد و حجم تولید کم است، اما استفاده از آن در بخش خودرو به طور بالقوه می‌تواند فروش بیش‌تری ارائه دهد. توانایی بهره‌گیری از این هزینه به طور موثر، یک آزمون حیاتی خواهد بود.

کاهش فروش گوشی هوشمند تلفن همراه که حدود ۸۰ درصد از سهم تولید این شرکت را تشکیل می‌دهند، در پشت تصمیم ژاپن دیسپلی برای افزایش تمرکز بر ساخت پنل ابزار دیجیتال داشبورد خودرو قرار دارد. علاوه بر این اپل نیز که بزرگ‌ترین مشتری ژاپن دیسپلی محسوب می‌شود، به دنبال خرید نمایشگرهای نسل جدید LED است که شرکت ژاپنی آن را در مقیاس انبوه تولید نمی‌کند. در حال حاضر بیش‌ترین میزان تولید و فروش صفحه‌ نمایش OLED در جهان به سامسونگ و ال‌جی تعلق دارد.

احتمالا استفاده از نمایشگر OLED در خودرو زمان بیش‌تری طول بکشد. بر خلاف نمایشگرهای کریستال مایع یا LCD، نمایشگرهای OLED می‌توانند نازک‌تر طراحی شوند و صرفه‌جویی بیش‌تری در مصرف انرژی داشته باشند. این مزایای نمایشگرهای OLED در گوشی هوشمند است، اما خودروسازان بیش‌تر به محدودیت عمر و قیمت بالاتر آن‌ها توجه می‌کنند. بنابراین احتمال استفاده از آن‌ها در پنل ابزار دیجیتال داشبورد خودرو کم خواهد بود.

شرکت‌های ژاپنی برای اولین بار در جهان، فناوری صفحه نمایش تخت را ارائه کردند اما نتوانستند با رقبای خود از کره جنوبی و تایوان، در سرمایه‌گذاری و قیمت رقابت کنند. ژاپن دیسپلی در سال ۲۰۱۲ با ادغام شرکت‌های تولید صفحه نمایش از جمله سونی، توشیبا و هیتاچی ایجاد شد. پس از آن ژاپن دیسپلی با ارائه استراتژی جدید، تلاش خود را بر تولید نمایشگرهای باکیفیت و کوچک متمرکز کرد، که به آن کمک می‌کند در دنیای خودرو نیز فعالیت کند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید