حاشیه‌های برگزاری شوی لباس در کاخ نیاوران

    کد خبر :318697

روز گذشته نمايشگاه لباس و زيورآلات در كاخ نياوران در حالي به كار خود پايان داد كه بر خلاف اظهارات مدير مجموعه فرهنگي- تاريخي نياوران غرفه‌داران آن اقدام به فروش محصولات خود به بازديد‌كنندگان كردند. طبق اظهارات رحمت‌الله رئوف در گفت‌وگو با «اعتماد» اين نمايشگاه كه فراخوان آن چندي پيش منتشر شده بود، نوعي گردهمايي براي طراحان لباس ايراني بود، و در آن قرار بود طراحان آثار خود را با محوريت صنايع دستي در پوشاك ايراني به نمايش بگذارند و ميراث فرهنگي مجوز هيچ گونه فروش محصولات را به آنها نداده بود.

اما در نمايشگاهي كه در روزهاي پاياني هفته گذشته در تالار آبي برگزار شد، همان اتفاقي افتاد كه دي ماه سال گذشته در اين نمايشگاه افتاد و باعث انتقادات بسياري به برگزار‌كنندگان و مديريت مجموعه شده بود. برگزار‌كنندگان چند ماه پس از گردهمايي دي ماه خود باز هم به تالار آبي آمدند و اين‌بار با اضافه كردن پسوند «صنايع دستي» در عنوان نمايشگاه، تلاش كردند تا راه انتقاد به برگزاري چنين برنامه‌هايي را ببندند، در حالي كه به جز چند اثر تجسمي كه در محوطه باز مجموعه نياوران در طول برگزاري نمايشگاه تكميل شد، در محصولات ارايه شده در تالار آبي نشان چنداني از صنايع دستي ايراني به چشم نمي‌خورد و طراحان غالبا طرح‌هاي مدرن خود را در نمايشگاه براي معرفي و فروش عرضه كردند.

روزنامه اعتماد: و از سويي غرفه‌داران با صراحت اعلام مي‌كردند كه: «به ما دستگاه كارت‌خوان نداده‌اند اما شما مي‌توانيد هزينه خريد را با موبايل بانك يا به صورت نقدي پرداخت كنيد.» موضوع ديگري كه مي‌شود آن را بررسي كرد اين است كه چه الزامي دارد پوشاك لوكسي كه در مراكز خريد تهران يا مزون‌ها ارايه مي‌شوند، در مجموعه‌اي فرهنگي- تاريخي به نمايش و فروش گذاشته شود؟ آيا رويدادهاي ديگري كه مرتبط با فضاي فرهنگي و تاريخي اين مجموعه باشد و تا اين اندازه وجهه تجاري نداشته باشد، نمي‌تواند در تالار آبي اين مجموعه برگزار شود؟ يكي از انتقاداتي كه به برگزاري چنين نمايشگاه‌هايي در مجموعه‌هاي فرهنگي _ تاريخي وارد است، متناسب نبودن اين نمايشگاه‌ها با فضاي فرهنگي و تاريخي مجموعه است، همان موردي كه برگزار‌كنندگان را بر آن داشت تا با پسوند صنايع دستي مجوز ورود به مجموعه را بگيرند.

در سال‌هاي ابتدايي دهه هشتاد نيز برگزاري شوي لباس توسط چرم مشهد در موزه ملت كاخ سعدآباد انتقادات بسياري به همراه داشت و پس از آن ديگر تكرار نشد، اما حالا مجموعه فرهنگي _ تاريخي نياوران در چند ماه گذشته دو بار ميزبان گردهمايي طراحان ايراني بوده، رويدادي كه تنها از نام اين مجموعه براي تبليغات خود استفاده مي‌كند و هيچ عوايد فرهنگي براي اين مجموعه ندارد، هرچند مديران ميراث فرهنگي در مورد عوايد مالي آن هم هرگز با شفافيت صحبت نكرده‌اند. مجموعه‌هاي فرهنگي در تمام دنيا كاربري‌هاي خاص خود را دارند و رويدادهايي كه در آنها برگزار مي‌شود هم مي‌تواند متناسب با فضاي فرهنگي و تاريخي اين مجموعه‌ها و در راستاي معرفي و پويايي آنها برگزار شود.

برگزاري يك رويداد نامرتبط توسط شركتي كه در زمينه مد و فشن فعاليت مي‌كند و پيش از اين نيز حضورش در مجموعه مورد انتقاد فعالان ميراث فرهنگي بود، و عنوان كردن اين موضوع كه محور نمايشگاه صنايع دستي خواهد بود و فروشي در آن اتفاق نخواهد افتاد، به چه معناست؟

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید