بایدو از تراشه‌ هوش مصنوعی Kunlun رونمایی کرد

    کد خبر :318565

بایدو به تازگی از تراشه‌‌ی Kunlun با هدف استفاده در زمینه‌های مرتبط با هوش مصنوعی مانند رایانش مرزی رونمایی کرد.

Kunlun نام تراشه‌ای است که بایدو برای انجام عملیات هوش مصنوعی حین رایانش مرزی روی دستگاه‌ها و در فضای ابری از طریق دیتاسنترها ارائه کرده است. بایدو با رونمایی از Kunlun به جمع شرکت‌هایی همچون گوگل، انویدیا و اینتل ملحق شد، این شرکت‌ها همگی پردازنده‌های اختصاصی برای استفاده در زمینه‌ی هوش مصنوعی توسعه می‌دهند. نسخه‌ای از تراشه‌ی بایدو با عنوان ۳۰۰-۸۱۸ برای الگوریتم‌های آموزش هوش مصنوعی و مدل ۱۰۰-۸۱۸ برای استنتاج نتایج به‌کار خواهد رفت.

البته این اولین باری نیست که بایدو نسبت به ساخت تراشه‌ای برای هوش مصنوعی اقدام می‌کند، چینی‌ها از سال ۲۰۱۱ کار روی تراشه‌های FPGA را با هدف استفاده در یادگیری عمیق (Deep Learning) آغاز کردند. گفته می‌شود که تراشه‌ی Kunlun تا ۳۰ برابر از اولین تراشه‌ی بایدو سریع‌تر است و می‌تواند ۲۶۰ هزار میلیارد عملیات را در ثانیه انجام دهد. پهنای باند حافظه این تراشه ۵۱۲ گیگابایت برثانیه است. چینی‌ها هنوز تاریخ دقیقی برای عرضه‌ی تراشه‌ی Kunlun اعلام نکرده‌اند.

بایدو در دومین کنفرانس هوش مصنوعی سالانه‌‌ی خود برای توسعه‌دهندگان موسوم به Baidu Create AI چنین اعلام کرد:با نیاز روزافزون به هوش مصنوعی، هر روز تقاضا برای قدرت محاسباتی بیشتر افزایش می‌یابد. تراشه‌های سنتی این شتاب و نیاز شدید هوش مصنوعی به توان محاسباتی را محدود می‌کنند. بایدو این تراشه را برای پاسخ‌گویی به درخواست و برای استفاده در مقیاس‌های بزرگ هوش مصنوعی طراحی کرده است.

در این کنفرانس همچنین اعلام شد که برنامه‌ی آپولوی بایدو به توسعه‌ی اتوبوس‌های خودران آپولونگ کمک خواهد کرد.

آپولونگ حاصل همکاری مشترک شرکت خودروسازی چینی کینگ لانگ با بایدو در زمینه‌ی خودروهای خودران است، این اتوبوس‌ها قرار است مسافران را در شهرهای بزرگ چین و ژاپن مانند پکن، شنزن، پینگتان، ووها و توکیو جابه‌جا کنند. تاکنون ۱۰۰ دستگاه از این اتوبوس‌ها ساخته شده و طبق برنامه‌ریزی قرار است که این وسایل نقلیه در سال ۲۰۱۹ وارد خیابان‌ها شوند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید