کره شمالی: تعامل با ژاپن منوط به رفع تحریم‌ها است

    کد خبر :318499

کره شمالی اعلام کرد تنها به شرط آنکه ژاپن تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور را پایان دهد حاضر به تعامل با توکیو در خصوص مساله ربوده شدگان خواهد بود.

به گزارش بازتاب از خبرگزاری مرکزی کره شمالی، پیونگ یانگ امروز (شنبه) تاکید کرد دو کشور نمی‌توانند درباره این موضوع با یکدیگر وارد گفتگو شوند مگر آنکه ژاپن به تحریم‌های اقتصادی پایان دهد.
ژاپن که به دنبال خاتمه برنامه تسلیحاتی هسته‌ای کره شمالی و غیراتمی شدن این کشور است هنوز در قبال این درخواست کره شمالی واکنشی نشان نداده است.
سال ۲۰۱۶ میلادی زمانی که ژاپن تحریم‌های تجاری گسترده تری را علیه کره شمالی به اجرا گذاشت این کشور نیز کمیته ویژه رسیدگی به موضوع ربوده شدگان را منحل کرد و از آن زمان به نوشته تارنمای ژاپن تودی، در حل مساله هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.
کره شمالی می‌گوید «مساله به طور کلی حل شده است»، اما بر این باور است که اگر تحریم‌های توکیو پایان یابد می‌توان راجع به این موضوع وارد گفتگو شد تا موضوع به طور کامل برای ژاپن حل و فصل شود.
ژاپن هم اعلام کرده است پس از خلع سلاح هسته‌ای کره شمالی و حل موضوع ربوده شدگان آماده است «تعاملات اقتصادی» گسترده تری با این کشور داشته باشد و به تحریم‌ها پایان دهد.
توکیو هنوز با این موضع کره شمالی که مساله ربوده شدگان خاتمه یافته، موافقت نکرده است افزون بر این «خانواده‌های ربوده شدگان ژاپنی» از دولت می‌خواهند کره شمالی را برای بازگشت هرچه سریعتر فرزندانشان تحت فشار بگذارد، ولی مقامات پیونگ یانگ می‌گویند موضوع ربوده شدگان ژاپنی ۱۵ سال پیش و در مذاکرات سال ۲۰۰۲ میلادی دو کشور حل و فصل شده و خاتمه یافته است.
در سال ۲۰۰۲ میلادی ‘جونیچیرو کویزومی’ نخست وزیر وقت ژاپن با ‘کیم جونگ ایل’ رهبر وقت کره شمالی دیدار و بیانیه پیونگ یانگ را امضا کرد آن زمان رهبر پیشین کره شمالی تائید کرده بود که ماموران کشورش اتباع ژاپنی را ربوده اند و یک ماه پس از آن، پنج نفر از این ربوده شدگان به ژاپن بازگشتند.
دولت ژاپن با در نظر گرفتن آن پنج نفر، در مجموع ۱۷ نفر را به صورت رسمی به عنوان ربوده شده شناسایی کرده است، اما اطلاعی از ۱۲ نفر باقی مانده در دست نیست.
توکیو مدعی است نیرو‌های کره شمالی، اتباع این کشور را به منظور «آموزش جاسوسان خود در زمینه زبان و فرهنگ ژاپنی» ربوده اند این موضوع، مانع مهمی در برقراری مناسبات دیپلماتیک میان ژاپن و کره شمالی در سه دهه گذشته بوده است.
دولت کره شمالی پیشتر اعلام کرده بود ۸ نفر از این ۱۲ نفر فوت شده اند، ولی از ۴ نفر دیگر خبر ندارد و معتقد است این افراد اصلا وارد کره شمالی نشده اند.

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید