پوشش زنده

حمله افراد مسلح به حرم امام و مجلس/ افزایش تعداد کشته ها به ۸ نفر/ گروگان‌گیری ۴ نفر در مجلس/صدای انفجار در پارلمان

    کد خبر :31826

امروز در حرم امام و مجلس تیراندازی‌هایی توسط افراد ناشناس صورت گرفت.

گزارش‌ها حاکی از آن است که افرادی مسلح لحظاتی پیش با ورود به حرم امام خمینی(ره) و تیراندازی چند تن را مجروح کرده است.

***شنیده‌ها حاکی از آن است که یک نفر کشته  و ۵ نفر مجروح شده است.

***یکی از حمله‌کنندگان به حرم امام خود را به صورت انتحاری منفجر کرده و یکی از آنها توسط نیروهای ناجا مضروب و فرد دیگر همچنان در حال تیراندازی است.

***این در حالی است که دقایقی صدای پیش تیراندازی در راهروهای مجلس هم شنیده شد.

***یکی از مراجعان به مجلس وارد راهروهای پارلمان شده و پس از درگیری با نیروهای حفاظتی، تیراندازی کرده و تاکنون سه نفر از نیروهای حفاظتی زخمی شده است.

***هنوز علت وقوع این حادثه مشخص نیست.

***پس از وقوع این حادثه نیروهای حفاظتی خبرنگاران پارلمانی را از محوطه راهرو دور کردند و درب صحن را بسته‌اند.

*** از دقایقی پیش خبر بین نمایندگان پخش شده و نگرانی در صحن دیده می شود و حدود بیست نفر از نمایندگان در جایگاه هیات رییسه ایستاده‌اند.

***طبق اطلاعات کسب شده دو نفر از مجروحان که از نیروهای حفاظتی سپاه پاسداران بوده است، یکی از ناحیه دست و دیگری از ناحیه پا مجروح شده‌اند.

***دقایقی پیش حدود چهل نفر از نمایندگان در گوشه‌ای جمع شده و در گوشه‌ای با هم  گفت‌وگو می‌کنند. فضا تا حدودی متشنج شده اما دستور کار پارلمان همچنان ادامه دارد.

***پیگیری‌ها حکایت از آن دارد که این مهاجمان سه نفر بوده و با دو کلاشینکف و یک کلت از همان درب ورودی مجلس اقدام به تیراندازی کرده و خود را به داخل مجلس رسانده‌اند.

***طبق اطلاعات رسیده، یکی از مهاجمان مسلح از مجلس خارج شده و مردم روی زمین دراز کشیده‌اند.

***در پی تیراندازی‌های امروز در حرم امام و مجلس شورای اسلامی، در محل نهاد ریاست‌جمهوری، اقدامات امنیتی تشدید شده و نیروهای حفاظت نهاد ریاست جمهوری اجازه ورود و خروج به هیچ کسی را نمی‌دهند.

***حمله‌کنندگان اقدام به کار گذاشتن بمبی در حرم امام کرده بودند که هم‌اکنون ماموران در حال خنثی‌سازی آن هستند.

***عبدالرضا رحمانی فضلی دقایقی پیش در حاشیه نشست هیات دولت در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد تیراندازی دقایقی پیش در حرم مطهر امام (ره) و مجلس شورای اسلامی گفت: اجازه دهید ببینم وضعیت چگونه است.
او ادامه دارد: شاید جلسه شورای تامین تشکیل شود.
***گزارش‌ها حاکی از شهادت حدود ۵ نفر و گروگان‌گیری حمله‌کنندگان در مجلس است.

***صدیقی رییس حراست مجلس هم اکنون در صحن مجلس حاضر شده است. یکی دیگر از مسئولان حفاظتی پارلمان نیز لحظاتی قبل با حضور در جایگاه هیات رییسه به ارائه توضیحاتی به مسعود پزشکیان نایب رییس مجلس که ریاست جلسه علنی امروز را برعهده دارد، پرداخت.

***یکی دیگر از نمایندگان در این مدت کنار صندلی رییس حاضر شد و با مسئولان حفاظتی مذاکره کردند.

***وزیر بهداشت به منظور نظارت بر درمان و عیادت از مجروحان تیراندازی مجلس به بیمارستان محل بستری این مجروحان رفت.

***وزارت اطلاعات در اطلاعیه‌ای مهم تاکید کرد: درصورت دیدن فعالیت و یا اشخاص مشکوک به تروریست در محلی که هستید با شماره ۱۱۳ وزارت اطلاعات تماس بگیرید.

***تیم های چک و خنثی و آتش نشانان در اطراف حرم امام مستقر شدند.

*** تمامی درهای ورودی حرم مسدود شده است.

*** تدابیر امنیتی در ایستگاه مترو حرم مطهر تشدید شده است.

*** پلیس راهور تهران بزرگ با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد در مسیرهای ترددی اطراف مجلس شورای اسلامی تدابیر ویژه ترافیکی انجام شده است تردد خودروهای شخصی به سمت مجلس ممنوع است و برای تردد خودروهای امدادی و آتش‌نشانی مسیرهای ویژه در تظر گرفته شده است.

مرکز اطلاع‌رسانی پلیس راهور تهران بزرگ اعلام کرد: برای جلوگیری از خطرات احتمالی از شهروندان درخواست می‌شود از تردد در خیابان‌های اطراف مجلس خودداری کنند.

***پس از گذشت حدود یک ساعت صدای تیراندازی همچنان از مجلس به گوش می‌رسد.

***عوامل انتظامی در اطراف ساختمان مجلس حضور دارند و هم‌اکنون ۹ دستگاه آمبولانس و ۱ دستگاه اتوبوس آمبولانس در محل حادثه مستقر شده است.

***پس از حادثه امروز، مترو بهارستان بسته شده است و امکان خدمات رسانی به شهروندان وجود ندارد.

***براساس اعلام مرکز اورژانس، دقایقی پس از این حادثه خبر تیراندازی در حرم امام خمینی (ره) اعلام شد که در پی آن نیز تاکنون ۶ دستگاه آمبولانس و یک اتوبوس آمبولانس به محل حادثه اعزام شده است.

***همچنین احتمال دارد براساس گزارش‌های دیگر از این دو حادثه، اورژانس تهران آمبولانس و یا تجهیزات دیگر را به محل حادثه اعزام کند.

***تیراندازی در حرم امام در حالی متوقف شد که فرد مهاجم مضروب و متواری شده است.

***تاکنون در عملیات تروریستی در مجلس، ۷ نفر به شهادت رسیده‌اند و هم‌اکنون ۴ نفر نیز در طبقات بالایی گروگان گرفته شده اند. هنوز منابع امنیتی این خبر را تایید نکرده اند.

***دومین عامل انتحاری در حرم امام خمینی(ره) که شش نارنجک جنگی همراه خود داشته است و در حین انجام عملیات خود با شلیک نیروهای امنیتی به سرش به هلاکت رسید.

***جعفری دولت‌آبادی دادستان تهران برای بررسی حادثه وارد بهارستان شد.

*** طبق شنیده‌های خبرنگار ایلنا صدای انفجار از مجلس به گوش رسیده و احتمال می رود یکی از مهاجمان خود را منفجر کرده باشد.

***مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات اعلام کرد صبح امروز ۱۸/۳/۹۶ چند تیم تروریستی در شهر تهران اقدام به حملات تروریستی کردند که عوامل یکی از آنها قبل از هرگونه اقدامی دستگیر شدند.

وی ادامه داد: دو تیم دیگر یکی حرم امام(ره) و دیگری  ساختمان مجلس شورای اسلامی را مورد حمله قرار دادند که با هوشیاری ماموران حرم امام(ره) ، یک فرد انتحاری قبل از اقدام مورد اصابت گلوله قرار گرفت و فرد انتحاری دیگر خود را منفجر کرد.

مدیر کل ضد تروریستی وزارت اطلاعات همچنین خاطر نشان کرد: تیم دیگر در میدان بهارستان اقدام به تیراندازی به مراجعین به یکی از ساختمان های اداری مجلس را  کرده است که تیم مورد نظر تحت محاصره قرار دارد.

وی همچنین خاطر نشان کرد: اطلاعات دقیق درباره این حادثه تروریستی متعاقبا اعلام می شود.

***عباس زارع‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا درباره مصدومان حوادث تروریستی امروز صبح مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام خمینی (ره) گفت: مصدومان این حادثه ۳۵ نفر بودند که به بیمارستان‌های طرفه، معیری، هفت‌تیر، امام حسین(ع) و سینا اعزام شده‌اند.

او گفت: تمامی بیمارستانهای تهران از لحاظ درمانی در آماده باش کامل بسر می‌برند و ما از نظر تجهیزات با کمبودی مواجه نیستیم.

رییس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت بهداشت درباره آمار کشته‌شدگان این حادثه نیز گفت: از آمار کشته‌شدگان این حادثه اطلاع دقیقی در دست نیست.

*** هم‌اکنون سردار جعفری، سردار سلامی سردار پاکپور و سردار غیب‌پرور هم‌اکنون وارد محوطه مجلس شدند.

*** گروه تروریستی داعش فیلمی از عملیات امروز خود در تهران را منتشر کرد که مهاجمان در آن به زبان عربی صحبت می‌کنند.

*** پیرحسین کلیوند؛ سرپرست اورژانس کشور اسامی دو شهید و مصدومان مجلس و حرم امام (ره) را به شرح زیر اعلام کرد.

۱  هادی نوری  ۳۸  طرفه

۲  اعظم موسی خانی  ۵۳  طرفه

۳  روح ا… شجاع خلیق  ۳۶  طرفه

۴  عبدالسلیم قازلی  ۳۵  طرفه

۵  جلال عینی  ۳۳  طرفه

۶  مریم رضاخانلو  ۲۶  طرفه

۷  حسین خدایی راد  ۳۵  طرفه

۸  علی جاویدیان  ۵۱  طرفه

۹  صحبت آزادی  ۳۴  طرفه

۱۰  مجهول الهویه  ۵۰  امام حسین

۱۱  فرهاد ملکی  ۴۰  امام حسین

۱۲  سید عبداله میرحسینی  ۵۲  امام حسین

۱۳  عباس نظریان   ۵۷  امام حسین

۱۴  مرتضی فلاحتی  ۵۷  امام حسین

۱۵  مریم شهریاری  ۲۶  سینا

۱۶  صابر رئیسی  ۲۳  سینا

۱۷  طهمورث سمیعی  ۳۷  سینا

۱۸  تنها شهریاری  ۶۰  سینا

۱۹  جعفر چوپان  ۴۰  سینا

۲۰  ابراهیم وثوق  ۳۱  سینا

۲۱  مرضیه افرازه  ۲۷  سینا

۲۲  ارسلان غلامی  ۲۷  سینا

۲۳  هادی اسکندرلو  ۳۵  سینا

۲۴  مهدی اطهری پور  ۳۳  سینا

۲۵  ابراهیم خلف کش  ۴۵  سینا

۲۶  مهدی یوسفی  ۳۶  سینا

۲۷  علی همتی (فوت)  ۵۰  سینا

۲۸  هانیه اکبریان (فوت)  ۳۷  معیری

۲۹  محمد بحشایی  ۳۷  هفتم تیر

۳۰  سعید زیرکی(میرکی)  ۴۲  هفتم تیر

۳۱  مهدی قدرتی  ۴۶  هفتم تیر

۳۲  حسین جعفر عراقی  ۵۱  هفتم تیر

۳۳  یوسف زارعی   ۳۲  ضیائیان

***خانواده‌های حاضران داخل مجلس در خیابان‌های اطراف تجمع کرده‌اند و منتظر خبر جدیدی از عزیزانشان هستند.

همچنین در این لحظه دیگر صدای تیر اندازی از داخل ساختمان مجلس به گوش نمی‌رسد.

***پس از هجوم مهاجران به ساختمان دفاتر نمایندگان مجلس، گروهی از نمایندگان و کارکنان و مهمانان که در آن ساختمان بودند، به دلیل تیراندازی در ساختمان محصور مانده بودند.

با تلاش نیروهای امنیتی و تخلیه طبقات، افتخاری نماینده فومن و همسران سمیه محمودی نماینده شهرضا و فاطمه سعیدی نماینده مبارکه که در دفتر حضور داشتند، از ساختمان خارج شدند.

***طبق شنیده‌های خبرنگار ایلنا، رییس دفتر یکی از نمایندگان استان مازندران نیز بر اثر اصابت گلوله، به شهادت رسیده است.

***حسین ذوالفقاری معاون امنیتی وزارت کشور درباره حادثه تروریستی مجلس شورای اسلامی امام با بیان اینکه تمامی تدابیر امنیتی اتخاذ شده است، گفت: اقدامات لازم بلافاصله بعداز شروع حملات صورت گرفت و تا این لحظه مشکلی نیست به تمام کشور اعلام آماده‌باش کردیم.

او ادامه درباره نحوه ورود تروریست ها به ساختمان مجلس اظهار داشت:ترورریست ها با پوشش لباس زنانه از درب عمومی وارد مجلس شده بودند.

او افزود: طبق گزارش ها ۴ نفر از تروریست‌ها وارد ساختمان مجلس شدند. ۱ نفر کشته شده و نفر دیگر گفته می شود با انفجار انتحاری کشه شده است.از همان ابتدا با شروع تیراندازی نیروهای سپاه وارد عمل شدند.تروریست‌ها وارد ساختمان جنبی مجلس شده بودند.

معاون امنیتی وزارت کشور  ادامه داد: در همان دقایق اولیه سعی کردیم از تجمع مردم جلوگیری کنیم زیرا احتمال می‌دادیم تروریست‌ها بخواهند در میان مردم حضور پیدا کنند بعد از اعلام وضعیت فوق العاده آماده باش اعلام شد و تما می اهدافی که امکان داشت مورد هدف قرار گیرند را تحت پوشش قرار دادیم.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به حضور نیروهای یگان ویژه نیروی ا نتظامی گفت: یک ساعت و ۱۰ دقیقه بعد از شروع حملات با تصمیمی که گرفته شد نیروهای یگان ویژه ناجا و نوپو در محل حادثه  حضور پیدا کردند.

معاون امنیتی وزارت کشور تاکید کرد: تروریست‌ها تحت محاصره هستند و به زودی آنها را دستگیر خواهیم کرد.

***یکی از کارکنان اورژانس بیمارستان امام حسین (ع) گفت: همگی این ۵ مصدوم در حال حاضر در اتاق عمل بیمارستان به سر می‌برند.

بنابراین گزارش، قرار است تا یک ساعت دیگر تیم جراحی بیمارستان گلوله‌های ناشی از حادثه را از بدن این بیماران خارج کنند.

هر پنج مصدوم حادثه تیراندازی مجلس مرد هستند و میانگین سنی آنها بین ۲۵ تا ۵۰ سال گزارش شده است.

گفته می‌شود، حال این ۵ مصدوم مساعد است و تاکنون مشکل نگران‌کننده‌ای در این خصوص وجود ندارد.

به گفته یکی از کارکنان بیمارستان امام حسین (ع) اغلب مصدومان حادثه تیراندازی مجلس از ناحیه مچ پا، کتف و دست مجروح شدند که خوشبختانه آسیب جدی به هیچ کدامشان وارد نشده است.

تیم حراستی بیمارستان نیز به خاطر امنیت بیشتر بیمارستان تمامی درب‌های بیمارستان را بسته و تنها از یک درب ورود و خروج امکان پذیر است و این بیمارستان تحت کنترل حفاظتی است.

یکی از همراهان این مجروحان به خبرنگار ایلنا گفت: صبح امروز برادرم مانند هر روز از خانه به محل کار خود که در خیابان بهارستان است، رفته بود که متاسفانه این اتفاق در نزدیکی مترو بهارستان برایش افتاد. بیشتر از این اطلاعاتی در این زمینه ندارم و مصدوم را ملاقات نکردم و منتظرم تا از اتاق عمل بیرون آید.

***دقایقی پیش و پس از انجام عملیات تروریستی در حرم امام خمینی (ره)، حجت‌الاسلام سید حسن خمینی در حرم حاضر شد.

 

 

تصویر یکی از حمله‌کنندگان

 

0
نظرات
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد نظرات حاوی الفاظ و ادبیات نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید